NL / EN

Websiteconversies in AdWords, meet je wat je wilt meten?

De mogelijkheden om websiteconversies te meten in AdWords zijn door de jaren heen steeds verder uitgebreid. Adverteerders hebben meer vrijheid in wat wel of niet gemeten moet worden waardoor conversietracking beter is aan te sluiten op de bedrijfsdoelstellingen. Zijn je conversie-instellingen nog wel van deze tijd? Tijd voor een conversietracking-APK.

Meet je de pagina’s die je wilt meten?

Websites zijn constant in beweging. Meet een conversiepixel die jaren geleden geplaatst is nog wel de acties die je wilt meten? Regelmatig blijken accounts te veel of te weinig conversies te meten. Het periodiek checken van webpagina’s waarop conversie is gemeten zorgt ervoor dat conversiemetingen betrouwbaar blijven. Een doordachte Tag Manager implementatie doet wonderen, maar ook dan kan het geen kwaad om periodiek te checken.

Definieer een realistische conversieperiode

Binnen conversietracking wordt standaard een 30 dagen window gehanteerd voor post-click en post-view conversies (ook wel view through conversie genoemd). Als adverteerder heb je de mogelijkheid om dit aan te passen. Is het terecht dat er een post-view conversie wordt gerekend als iemand een banner op z’n scherm heeft gehad, er niet op heeft geklikt en 30 dagen later een bestelling plaatst? De conversievertraging in AdWords geeft een goed beeld wat het gemiddelde aantal dagen tot conversie is. Voor het boeken van een vakantie of het afsluiten van een hypotheek is 60 tot 90 dagen wellicht realistisch. Voor het versturen van een kaartje kun je misschien beter kiezen om alleen post-click conversies tot maximaal 7 dagen terug te tellen.

Vreemde valuta rapporteren

Internationale adverteerders krijgen doorgaans te maken met conversiewaarde in vreemde valuta. Bijvoorbeeld als een campagne gericht is op de UK waarbij conversiewaarde als ponden gerapporteerd wordt. Uiteindelijk wil je natuurlijk weten wat de overall AdWords performance is en moeten ponden omgerekend worden naar euro’s, of andersom. Ben je regelmatig conversiewaarde handmatig aan het omrekenen, dan is dit een potentiële time saver.
AdWords kan de conversiewaarde van vreemde valuta namelijk op dagbasis voor je omrekenen. Zorg ervoor dat je in de conversiepixel de valuta definieert (bijv. GBP) volgens de ISO 4217 currency codes. Conversiewaarde wordt vervolgens automatisch omgerekend naar de geldende valuta in het AdWords account.

Ontdubbel conversies tussen advertentie-accounts

Voor adverteerders met meerdere advertentie-accounts is MCC-conversietracking een optie. Hiermee is het mogelijk om conversies te ontdubbelen tussen advertentieaccounts.
Dubbele conversiemeting kan ontstaan als er accounts zijn die dezelfde conversie meten. Als een gebruiker op een advertentie uit beide accounts heeft geklikt dan tellen beide accounts een conversie terwijl er in werkelijkheid maar 1 conversie was. Met cross account conversie tracking definieer je een conversie die je vervolgens kunt toewijzen aan meerdere advertising accounts. Meer weten? Check alles over cross account conversion tracking.

Softconversies meten, maar niet als ‘conversie’ tellen

Het is mogelijk om meerdere conversiepixels aan te maken en zelf te bepalen welke acties je als ‘conversie’ in je conversiekolommen wilt zien. Dit is vooral handig als je bijvoorbeeld transacties en nieuwsbriefinschrijvingen wilt meten maar alleen wilt optimaliseren op basis van transacties. In de kolom ‘alle conversies” worden altijd alle conversies getoond terwijl de kolom ‘conversies’ alleen de actie laat zien die hier een opt-in voor heeft.

Cross device conversion tracking

Conversietracking via AdWords biedt de optie om het effect van mobiel beter inzichtelijk te maken. Kies ervoor om geavanceerde conversies ook als conversie te tellen. Dit zorgt ervoor dat als een gebruiker op een mobiele advertentie klikt en vervolgens via desktop converteert (of andersom) hij ook als conversie wordt geteld. Het matchen gebeurt op basis van geanonimiseerde data van gebruikers die op meerdere devices zijn ingelogd bij Google diensten.

Final thoughts

Hopelijk biedt deze snelle check aanknopingspunten om de meetbaarheid in AdWords te verbeteren.
Tot slot: vergeet niet om, naast website conversies, ook eens te kijken naar conversiemeting binnen apps of het bijhouden van telefoongesprekken. Succes!