NL / EN

Van gelegenheidskoopje naar duurzame klant

Volgens een onderzoek van RJ metrics zorgen de maanden waarin de feestdagen zich bevinden voor 30% meer ecommerce omzet in vergelijking met de “gewone” maanden.

Ecommerce revenue

Webshops spelen logischerwijs massaal in op feestdagen en consumenten maken dankbaar gebruik van deze speciale acties. Naast de grote feestdagen in december bieden andere feestdagen als Valentijnsdag, Moederdag, en Vaderdag mooie kansen om de omzet te vergroten. Met Koningsdag op komst zullen de oranje acties ons binnenkort weer om de oren vliegen. De Facebook banner van het Engelse Asos.com is hier een mooi voorbeeld van.

Asos

Buiten de omzetgroei die dit soort acties generen, lokken de acties ook grote hoeveelheden bezoekers naar websites. De uitgelezen mogelijkheid om deze nieuwe klanten of bezoekers ook na de feestdagen terug te laten keren naar je website!

Bezoekers piek

Piek in bezoekers in de feestmaanden

Drie handige tips om deze gelegenheidsbezoekers opnieuw te bereiken:

  1. Anticiperen in plaats van reageren: Bedenk vóór de feestdagaankopen hoe je je remarketing gaat inrichten

Remarketing is voor webshops een ideale manier van retentiemarketing. Om te voorkomen dat je bezoekers na je feestdagactie misloopt, is het verstandig om van te voren je remarketinglijsten aan te maken en na te denken hoe je deze inricht. Denk aan lijsten op basis van periodes of op basis van actiepagina’s.

Free shipping

Bedenk goed hoe je deze klant wilt overtuigen om nog een aankoop te doen. Welke boodschap wil je overbrengen? Wat wordt de incentive om je webshop nogmaals te bezoeken? Belangrijk hierbij is om de boodschap aan te laten sluiten bij de verschillende remarketinglijsten.

  1. Multi-channel benadering: Zet meerdere kanalen in om bezoekers opnieuw te bereiken

Je stuurt je feestdagen-shopper na een maand een mail om te attenderen op de nieuwe collectie. Deze bezoeker klikt vervolgens door naar je website, maar converteert niet. Deze bezoeker heeft ten eerste interesse getoond in je webshop door naar de website door te klikken en vervolgens ook interesse getoond door enige tijd op de website te blijven. Deze bezoeker is dus extra interessant om bijvoorbeeld weer te retargeten.

Door verschillende kanalen met elkaar te combineren, creëer je geavanceerde remarketingsegmenten waarmee je de meest geïnteresseerde doelgroep bereikt. Vergeet die dus vooral niet in je retentiestrategie.

Naast het Google Display Netwerk en e-mail marketing is retargeting via social media een belangrijke tool die zeker in je retentiemarketing thuishoort. Hoe meer aanrakingspunten met potentiële klanten, hoe groter de kans op een verkoop.

gratis verzending

  1. Gebruik de informatie voor toekomstige marketing

Met de extra bezoekers op je website, krijg je ook een schat aan data die je weer kunt gebruiken voor vervolg campagnes. Welke producten worden veel bekeken? Welke producten worden in het winkelmandje gelegd? Hoe bewegen mensen zich op de website? Waar klikken ze op? Welke doelgroepen kopen sneller? Gebruik deze informatie vervolgens om je bijvoorbeeld je banners aan te passen of je website verder te optimaliseren.

forget something


Recap

Acties rondom de feestdagen zijn ideaal om new business mee te creëren. Deze klanten kunnen vervolgens repeat buyers worden, als je de juiste strategie hanteert. Vergeet dus bij je volgende actie rondom de feestdagen niet:

  • Direct remarketinglijsten aan te maken die deze klanten omvat.
  • Na te denken over welke boodschap/incentive je deze klanten zult bieden om terug te keren naar je webshop.
    • Loyaliteit komt niet zomaar, consumenten hebben een duwtje in hun rug nodig. Probeer de voordelen dus meteen duidelijk te maken (bijvoorbeeld een kleine korting op hun eerstvolgende aankoop voor een nieuwsbrief aanmelding)
  • Verschillende kanalen met elkaar te combineren en zodoende meerdere touchpoints te creëren
  • De schat aan data te gebruiken voor het finetunen van je marketingacties