NL / EN

Inhaken op Valentijnsdag doe je zo

14 februari is het Valentijnsdag, de internationale dag om de liefde te vieren. Veel mensen gebruiken deze dag om hun geliefde, of degene waar ze stiekem op verliefd zijn, te verrassen. Zoals ieder jaar zijn er veel adverteerders die hier op in (willen) haken. Maar hoe pak je dit handig aan? Expand Online ging voor u op zoek naar de best practices van Valentijnsdag-acties.

  1. Begin vroeg

Eén van de belangrijkste tips voor het creëren van een succesvolle Valentijn-actie is om vroeg te starten met de voorbereidingen. Veel adverteerders lijken zich pas de 13de van februari te bedenken dat het de volgende dag Valentijnsdag is. Voor een goede campagne is dit echt te laat. Onder je klanten begint Valentijnsdag namelijk al vanaf begin februari te leven. Als je jouw cadeautje nog voor Valentijnsdag in huis wilt hebben, is het ook nodig om op tijd een keuze te maken. Begin dus ruim van te voren met het bedenken van de actie en zet alles op tijd klaar. Zo haal je het meeste uit je investering.

  1. Bekijk de statistieken van afgelopen jaar

Met een beetje handigheid kan je in AdWords en Google Analytics gemakkelijk achterhalen welke producten er vorig jaar februari goed zijn verkocht, hoe deze bezoekers je website hebben gevonden en welke apparaten ze hebben gebruikt. Kijk daarnaast ook eens naar de hoeveelheid tijd tussen het eerste bezoek en de daadwerkelijke aankoop. Hoe meer tijd hier tussen zit hoe belangrijker het is om top of mind te blijven bij je klant.

  1. Niet jouw sector?

Verkoop je geen rode rozen, kaarten of chocola? Geen zorgen. Laat je klanten zien dat je van ze houd! Met een beetje creativiteit kun je vaak al wat leuks verzinnen. Geef de klant deze dag bijvoorbeeld extra korting voor een vervolgaankoop in de webshop, voor één dag gratis verzendkosten, pak je product in met een speciale cadeauverpakking, voeg handgeschreven kaartjes toe of zet je “rode” producten in de spotlight. Veel impulskopers zijn op zoek naar een deal. Zet deze daarom in de schijnwerpers.

  1. Denk aan de vrijgezellen

Iedereen lijkt op Valentijnsdag stil te staan bij de koppels, maar ook singles blijken wel wat liefde te kunnen gebruiken. Wereldwijd is “singles day” de online shopping dag van het jaar. Deze feestdag, gestart in China, bracht Alibaba in 2015 in 24 uur tijd totaal 6 miljard op. Dat is fors meer dan Black Friday én Cyber Monday bij elkaar opgeteld. In plaats van een cadeautje te kopen voor een ander, kopen mensen massaal iets leuks voor zichzelf. Met 2,5 miljoen singles in Nederland biedt dit ook voor de Nederlandse marketeer kansen. 

  1. Maak speciale landingspagina’s

De advertentie is gezien en de eerste interesse is gewekt. Nu is het belangrijk om door te pakken. Zorg ervoor dat je bezoekers terecht komen op de juiste pagina. Deze pagina moet aansluiten op jouw doelgroep en het bericht in de advertentie. Hiervoor kan je een pagina maken, of een bestaande pagina aanpassen. Twijfel je over de opzet? Maak dan twee varianten zodat je in het vervolg weet wat beter werkt.

  1. Ga multi-channel

Om het grootste effect te bereiken met je actie is het belangrijk hiervoor de juiste kanalen te kiezen. Met een vermelding op de website, een speciale Valentijnsdag-email en een post op social media bereik je de mensen die je merk actief volgen, maar waarschijnlijk weinig nieuwe klanten.

Om te groeien is het belangrijk om je bereik te vergroten met bijvoorbeeld een zoeknetwerk-campagne, gesponsorde update of bijvoorbeeld een displaycampagne. Door je actie via meerdere kanalen (multi-channel) te promoten, versterk je de actie met het effect dat gebruikers je merk en aanbod gaan herkennen.

  1. Gebruik retargeting

Je Valentijns-actie zorgt voor meer verkeer naar je website. Zorg ervoor dat je deze bezoekers niet kwijtraakt. Dit kun je doen door deze groep te retargeten. Laat ze bijvoorbeeld na hun bezoek banners zien met nieuwe acties, of dynamische banners met de producten die ze hebben bekeken.

  1. Valentijnsdag: De dag zelf

Tijd om achterover te leunen en te genieten van je zondag. Verzin van te voren een leuke post om te posten op social media en plan die in voor automatische livegang. Vraag mensen (collega’s, personeel, vrienden) om hier van te voren even naar te kijken. Zo voorkom je dat er negatieve reacties worden opgeroepen. Inspiratie nodig? Bekijk de volgende voorbeelden van McDonalds en de Hema:

valentijn1    valentijn2

  1. De week van 15 februari

Tijd om de resultaten te evalueren en te bepalen wat goed en minder goed heeft gewerkt. Deze learnings zijn cruciaal om het de volgende keer (nog) beter te doen. Stel jezelf vragen zoals: Welke advertenties hebben geleid tot bezoekers? Welke product categorieën verkochten goed? Deze inzichten kan je volgend jaar gebruiken bij het opzetten van een nieuwe actie!

  1. Blijf vroeg beginnen

Heb je de smaak te pakken? Kijk dan zeker alvast even vooruit naar andere (inter)nationale feestdagen! Hieronder hebben wij een aantal belangrijke (commerciële) feestdagen op een rijtje gezet. Zet ze alvast op de marketingkalander en vergeet hierbij de stappen van deze best practices zeker niet!

Feestdagen 2016:

27-28 maart               Pasen

27 april                       Koningsdag

5 mei                          Bevrijdingsdag & Hemelvaartsdag

8 mei                          Moederdag

6 juni                          Ramadan

15-16 juni                   Pinksteren

19 juni                        Vaderdag

6 juli                           Suikerfeest

11 september             Offerfeest

21 september             Prinsjesdag

4 oktober                   Dierendag

31 oktober                 Halloween

11 november              Sint-Maarten

5 december                Sinterklaas

25-26 december        Kerst

31 december              Oudejaarsdag