NL / EN

Update Google Keyword Planner zorgt voor hoofdpijn bij SEO’ers

Auteurs: Jochem Warnaar en Jeroen Deuze, beiden SEO consultant bij Expand Online

Een update van een van de meest gebruikte tools door SEO’ers gaat voor de nodige hoofdpijn zorgen in SEO-land. Enkele dagen geleden heeft Google namelijk een drastische wijziging doorgevoerd in de Google AdWords Keyword Planner. Lees alles over de veranderingen en een slimme workaround voor de gewenste inzichten.

Spellingsfoutne

Mensen zijn geen geweldenaren als het op spelling aankomt. Minimaal 7 procent van de zoekopdrachten bevat een spelfout. Hoe langer de zoekopdracht, hoe hoger de ratio is. Zelfs wanneer een woord correct is gespeld, gebruikt men vaak variaties.
Zo is iemand die op “iphone hoesje” en “iphone hoesjes” waarschijnlijk op zoek naar hetzelfde product. Dit principe trekt Google steeds verder door en sinds afgelopen week krijgen veel varianten van dezelfde zoekopdracht een gelijk zoekvolume toegekend in de Google Keyword Planner.

Wat is er veranderd en kunnen we stiekem toch niet de oude vertrouwde zoekvolumes zien?

Google herkent woorden die fout gespeld zijn en varianten van woorden, waarschijnlijk komt onderstaand voorbeeld je bekend voor. Niet zo gek aangezien 7 procent van de zoekopdrachten een spelfout bevat.

screenshot1

De zoekintentie centraal

De afgelopen jaren zijn de organische zoekresultaten bij misspellingen en andere zoekwoordvarianten steeds meer op elkaar gaan lijken. Iets wat mede te verklaren is door de zogenaamde Hummingbird update die Google doorvoerde in haar algoritme. Deze update in 2013 zorgde ervoor dat context in een tekst veel belangrijker is geworden. Denk hierbij aan verschillende spellingsvarianten (meervoud, enkelvoud, verkleiningen etc.) en synoniemen. Google toont sinds de invoering van Hummingbird steeds minder zoekresultaten die exact overeenkomen met de zoekopdracht en steeds meer resultaten die globaal overeen komen met de ingevoerde zoekopdracht.

Een legitieme vraag is, zijn al deze zoekopdrachten dan eigenlijk niet hetzelfde, als de intentie achter de zoekopdracht gelijk is? “Waarom zullen we zoekvolumes van varianten dan niet bundelen?” is waarschijnlijk wat Google zich heeft afgevraagd. Hier is Google namelijk afgelopen dagen stilletjes mee begonnen in de Google Keyword Planner.

Gelijk zoekvolume voor samenhangende zoekwoorden

Maar wat heeft Google dan eigenlijk aangepast? In de afgelopen dagen hebben we kunnen constateren dat er steeds meer samenhangende zoekwoorden vanuit de Adwords Keyword planner hetzelfde zoekvolume krijgen. In de afbeelding hieronder is een concreet voorbeeld te vinden van deze wijziging die Google heeft doorgevoerd. Waar de zoekvolumes op “hoes”, “hoesje” en “hoesjes” in combinatie met “iphone 6” en “leer” voorheen totaal verschillend waren, laat de Adwords Keyword Planner nu bij de 3 varianten exact dezelfde “average searches” zien.

Voor aanpassing:

screenshot2

Na aanpassing:

screenshot3

Maar hier blijf het niet bij. In de afgelopen dagen hebben we dit fenomeen op maar liefst drie verschillende manieren kunnen constateren, namelijk:

1. Verkleinwoorden

screenshot4

2. Enkelvoud/meervoud

screenshot5

3. Volgorde

screenshot6

Toch inzicht per keyword?

UPDATE (21-6-16): Onderstaande werkwijze is komen te vervallen door nieuwe wijzigingen.

Er is echter een manier om alsnog de aparte volumes per keyword op te vragen. Je wilt namelijk alsnog ranken op het zoekwoord met het meeste volume en de resultaten lijken steeds meer op elkaar, maar verschillen weldegelijk!

Neem als voorbeeld de zoekopdrachten ‘iPhone hoesjes ’ en ‘iPhone hoesje’. De zoekvolumes die uit de Google Keyword Planner komen zijn hetzelfde, in dit geval namelijk 8100.

screenshot7

Wanneer we echter kijken naar de organische resultaten in de top 10, verschillen deze wel degelijk.

screenshot 8

Wanneer je zoekwoordideeën ophaalt in de Keyword Planner is men meestal gewend om direct op de knop ‘Download’ te klikken zodat de hele bulklist in één keer in Excel staat. Wanneer je echter de woorden los toevoegt, of de knop ‘Alle toevoegen’ gebruikt en vervolgens je Plan download als CSV, zijn de zoekvolumes los te zien.

screenshot9

In dit geval wordt er dus meer op ‘iPhone hoesjes’ gezocht dan op ‘iPhone hoesje’. Wanneer je hier niet bewust van bent ligt het maken van fouten in je keyword targetting op de loer waardoor je minder zichtbaar bent op zoekwoorden waar meer potentie in zit.

In onderstaand voorbeeld is te zien waar je wel en waar je vooral niet dient te klikken.

screenshot10