NL / EN

Top 5 trends in Online Recruitment

1.   Mobiele strategie is onmisbaar

Dat mobiel internetgebruik in opkomst is, is natuurlijk geen nieuws. Opvallend is wel dat het mobiele zoekvolume op recruitment gebied in het laatste kwartaal met 65% is toegenomen, waar dit op desktop gelijk is gebleven en op tablets zelfs met 10% is afgenomen[1].

Top 5 trends in online recruitment_01

Grafiek toename mobiel verkeer op website met technische vacatures

Mobiele telefoons worden vooral gebruikt om te oriënteren op vacatures en potentiële werkgevers. Solliciteren doet men vaak toch liever achter de computer. Doordat de focus bij werkgevers vaak ligt op het binnenhalen van directe sollicitaties, wordt mobiel naar de achtergrond geschoven.

De candidate journey begint steeds vaker op een mobiel apparaat. Oriënteren doen we onderweg, actie ondernemen liever thuis of op het werk. Als je als werkgever niet goed vertegenwoordigd bent op mobiel kan het zijn dat je net die perfecte match mist, omdat je als werkgever niet top of mind bent bij de kandidaat waar een andere werkgever dat wel is.

Belangrijke onderdelen van een mobiele strategie zijn bijvoorbeeld een campagne, specifiek gericht op mobiele bezoekers met kortere zoektermen en advertenties, maar denk ook aan een mobiel-vriendelijke website en applicaties die mobiel solliciteren bevorderen (bijv. het uploaden van een CV vanuit de cloud). Cross device en cross channel meten is hierbij essentieel om te kunnen analyseren welke contactmomenten bijdragen aan de totale candidate journey.

Lees meer over een mobiele recruitment website:

http://www.werf-en.nl/17/12/2013/geoptimaliseerde-mobiele-recruitmentsite-converteert-beter/

2.   Video recruitment

Video recruitment, we horen het steeds vaker. Zal dit de vacaturetekst vervangen? Wie zal het zeggen. Feit is dat het uitzetten van een vacature door middel van videocontent een interessante trigger kan zijn voor talent. Met visuele content maak je een vacature velen malen aantrekkelijker voor kandidaten. Video biedt alle handvatten om het gewenste beeld en gevoel te geven bij de baan, de werkplek en de collega’s. Een indruk die je zelfs met een onbeperkt aantal woorden niet kunt overbrengen.

Top 5 trends in online recruitment_02

Er bestaan verschillende websites waar je jouw vacaturevideo’s kunt plaatsen, check bijvoorbeeld www.baaninbeeld.nl. Aanvullend kun je jouw video’s pro-actief verspreiden onder een juiste doelgroep door bijvoorbeeld te adverteren met pre-rolls op YouTube. Hiermee kun je video’s gericht activeren. Daarnaast biedt het display-netwerk van Google uitkomst.

In lijn met vacaturevideo’s kun je kandidaten vragen om hun creativiteit te uiten in een videoboodschap (kandidaat pitch). Houd er wel rekening mee dat deze wijze van solliciteren past bij het type kandidaat dat gewenst is voor een vacature.

3.   Social media steeds populairder in zoektocht naar een baan

Sociale media worden steeds populairder in de zoektocht naar een nieuwe baan. Met name LinkedIn en Facebook hebben een plaats bemachtigd in de top 10 oriëntatiekanalen, tussen o.a. Nationalevacaturebank.nl, Randstad en Monsterboard.nl.

Opvallend is het verschil tussen opleidingsniveaus. LinkedIn spreekt met name hoger opgeleid publiek aan, waar Facebook populairder is onder wat lager opgeleiden. VMBO’ers daarentegen geven vooral de voorkeur aan een uitzendbureau en printtitels zoals het Algemeen Dagblad2.

Bovengenoemde kanalen kunnen een grote rol spelen in het benaderen van de latent zoekenden. Steeds meer werkgevers zien het belang van het opbouwen van een community op social media. Het wordt steeds interessanter om deze mensen, die zich vrijwillig hebben verbonden aan een organisatie, betrokken te houden door middel van informatieverschaffing en interactie. Bovendien bieden LinkedIn en Facebook voldoende mogelijkheden om betaald content te verspreiden onder de gewenste doelgroep, zo kun je naast de reguliere advertenties bijvoorbeeld gesponsorde updates inzetten die in de tijdlijn naar voren komen en worden getarget op een door jou gesegmenteerde doelgroep.

4.   Verschuiving focus: van kwantiteit naar kwaliteit

Wat is er fijner dan het binnenkrijgen van sollicitaties voor een openstaande vacature? Juist, sollicitaties van geschikte kandidaten. Mensen met een aansluitende opleiding, relevante werkervaring en een grote kans op succes in de functie.

Met name voor bedrijven die kampen met volume recruitment is het verwerken van ‘niet passende’ kandidaten een tijdrovende klus. Wij zien steeds vaker dat bedrijven hier slimme oplossingen voor bedenken.

  • Preselectie d.m.v. een assesment of talent pitch
    • Middels een combinatie van een intelligentietest, een persoonlijkheidstest, verschillende simulaties van problemen die een medewerker dagelijks op de werkvloer kan tegenkomen en eventuele aanvullende tests kan een kandidaat voorafgaand aan een kennismaking beoordeeld worden op zijn/haar potentie voor de vacature. Dit kan veel tijd besparen.
  • Drempel opleggen in advertenties
    • Door specifieke drempels te noemen in de advertentie-uitingen kun je ervoor zorgen dat bepaalde type kandidaten die niet passen binnen het gevraagde profiel ook niet aangesproken worden door de advertentietekst.
  • Inspelen op candidate journey
    • Dynamic X-ads
      • Zeer gerichte manier van remarketing, waarbij een bezoeker van een website banners te zien krijgt waarin de specifieke vacature te zien is die hij of zij bekeken heeft.

5.   Meer zoekvolume naar vacatures en banen, maar ook meer concurrentie

Eén op de drie werkende Nederlanders heeft afgelopen jaar gesolliciteerd naar een nieuwe baan. Dit wordt ondersteund door het toenemende zoekvolume naar vacatures en banen. Google rapporteerde een stijging van 7% in de gehele categorie recruitment & retention.

Tegelijkertijd zien we dat steeds meer werkgevers zich online profileren en de concurrentie in het online recruitment landschap is hierdoor toegenomen. Gemiddelde klikprijzen nemen toe (+15% ten opzichte van vorig jaar4) en de gemiddelde doorklikratio (CTR) is afgenomen (-8% ten opzichte van vorig jaar4). Dit benadrukt het belang van een goede online marketing strategie en constante optimalisatie.

Opvallend zijn de verschillen op de arbeidsmarkt tussen verschillende branches. Arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group voorspelt dat de algehele arbeidsmarkt aantrekt in 2015. Zo zal het aantal vacatures voor HBO’ers op bijvoorbeeld de gebieden ICT, techniek en management vijf keer zo groot zijn als het aantal werkzoekenden. Als werkgever kun je hierop inspelen door bijvoorbeeld het opnemen van een “Overtuig mij”-button bij een IT-vacature. Zo verlaag je de drempel significant voor potentieel talent om te reageren.