Til jouw marketing automation strategie naar een volgend niveau

Hopelijk heb je al tijd gehad om de whitepaper over marketing automation door te nemen. Om ervoor te zorgen dat je het optimale uit jouw marketing automation strategie kan halen, hebben wij nog vijf aanvullende tips voor je.

1. Begin met duidelijke doelstellingen en een duidelijke strategie

Niets is belangrijker dan duidelijke doelstellingen en een duidelijke strategie. Bepaal wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt gaan doen. Communiceer dit met je werknemers, en je gaat merken dat het allemaal een stuk makkelijker verloopt. Iedereen staat met het gezicht dezelfde kant op en weet ook wat er gedaan moet worden.

2. Filter onbruikbare data

Een mail sturen naar mevrouw Jansen, met als aanhef “Beste meneer Jansen”, leidt vrijwel meteen tot een onaangename experience van mevrouw Jansen. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat alle data die in het marketing automation systeem terecht komt ook echt bruikbaar is. Bedenk goed voor jezelf welke data je nodig hebt om elk touchpoint met jouw organisatie zo persoonlijk mogelijk te maken.

3. Buyer persona’s en buyer journey’s

Het verlengstuk van het in kaart brengen van de juiste data is het opstellen van de buyer persona’s en buyer journey’s. Om de experience van elke klant zo persoonlijk te maken, is het belangrijk om gebruik te maken van buyer persona’s en buyer Journey’s.

  • Een Buyer persona is een omschrijving van je ideale klant. Door middel van het stellen van vragen tijdens hun journey krijg je belangrijke informatie tot je beschikking, waarmee jij jouw aanbod nog gerichter kan inzetten.

  • Een buyer journey is de reis die jouw klant aflegt voor het doen van een bepaalde aankoop. In deze journey bepaal je wat de touchpoints van de eerder opgestelde persona’s zijn en weet je dus ook direct wanneer welke content bij wie aangeleverd moet worden.

4. Stel criteria en content op

Een belangrijk voordeel van marketing automation is de betere samenwerking tussen marketing en sales. Door middel lead scoring en grading wordt marketing in staat gesteld om bepaalde scores aan prospects te koppelen die bepalen in hoeverre de prospects ‘sales ready’ zijn. Koppel scores aan de acties die in jouw ogen benodigd zijn om een aankoop te doen. Wanneer een prospect een aantal van deze acties heeft uitgevoerd wordt hij een Marketing Qualified Lead (MQL). Voert hij nog meer acties uit dan wordt hij een Sales Qualified Lead (SQL) en is hij dus klaar om door iemand van sales benaderd te worden. Hierdoor krijgt de sales-afdeling beter gekwalificeerde leads aangeleverd en werk je ook veel efficiënter.

5. Analyseer, analyseer en analyseer nog eens

Het is belangrijk om in te zien dat marketing automation geen wondermiddel is. Het is niet zo dat je een knop indrukt en marketing automation al het werk voor je doet. Het helpt je om de doelstellingen te behalen, maar hiervoor moet er wel veel gedaan worden. Wanneer je deze tips uitvoert en aan de slag gaat met marketing automation krijg je inzichten in je campagnes, maar ook in welke wel campagnes werken en welke niet. Door te blijven analyseren en te verbeteren zorg je ervoor dat het meeste uit jouw marketing automation systeem gehaald wordt.

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen? We helpen je graag! Je kunt mij altijd even mailen of bereiken via +31 6 482 504 97.

Rock on!

Caspar,

Program Manager Marketing Automation
Expand Online (part of Dept)