NL / EN

The week after: Google vermorzelt luie adverteerders

Het is niemand in advertentieland ontgaan, één week nadat Google besloot haar advertenties aan de rechterzijde te killen, maken we de stand op. De gevolgen zijn enorm voor alles en iedereen die tot nu toe achterover leunde in advertentieland. Waar de adverteerder zal balen, is deze verandering positief voor de zoeker. Consumenten krijgen vanaf nu vele malen relevantere en verrijkte advertenties. Die ook nog eens direct geschikt zijn voor het medium van dit moment: mobile. De belangrijkste impact op een rij:

Voorkom lagere zichtbaarheid

Door de verandering in advertentie-indeling laat Google minder advertenties zien in haar zoekresultaten dan voorheen. Adverteerders die lage posities behalen voor hun advertenties zullen dit komende tijd meer gaan merken in hun vertoningsaandeel, en daaruit volgend ook in het aantal klikken op hun advertenties.

Onderstaande grafiek (Bron: WordStream) laat zien dat het aandeel in betaalde klikken lager wordt voor advertenties die de positie 5 of lager behalen.
Picture1 blog1

Stijging in CPC?

Dat een klik op een advertentie de laatste jaren flink duurder is geworden, is een feit. Een van de redenen voor de toename in CPC is zijn meer toetredende adverteerders in de advertentieveiling van Google. Steeds meer adverteerders hebben Google AdWords de laatste jaren weten te vinden als online marketingkanaal, waardoor de concurrentie is gestegen.
De wijziging in advertentie-indeling in de zoekresultaten van Google zal ook een rol gaan spelen in het verder stijgen van de kosten per klik. Te zien is dat advertenties met lagere posities minder klikken zullen genereren dan voorheen. Hierdoor is een adverteerder genoodzaakt om een hogere advertentiepositie te behalen door de kwaliteit van zijn campagnes te verbeteren, maar ook door biedingen te verhogen.
De afgelopen week is nog weinig te zien van deze stijging in cpc. Adverteerders gaan komende tijd het effect van de wijziging in advertentie lay-out zien in hun campagnedata en hierop acteren. Wij verwachten dan ook dat deze stijging op termijn merkbaar zal zijn.

Het geheime wapen: extensies

Het gevecht om topposities is door de wijziging pas echt begonnen, en daarbij is kwaliteit en relevantie van campagnes cruciaal. Waar Google voorheen slechts advertentie-extensies weergaf bij topposities, worden extensies vanaf nu bij iedere advertentie vertoond.
Advertentie-extensies bieden adverteerders de mogelijkheid om meer belangrijke informatie weer te geven over een dienst en/of product en zoekers naar dieperliggende pagina’s op een website te sturen. Niet alleen vergroten advertenties de zichtbaarheid van de advertentie, wat een positieve invloed heeft op de CTR, ook beoordeelt Google campagnes beter indien deze extensies bevatten.

Geef ruimte aan commercie

Waar een deur dichtgaat, opent een andere. Dit geldt zeker voor zichtbaarheid van product-advertenties. Het rechterrijtje betaalde advertenties nam veel ruimte in de zoekresultaten in, waardoor in de meeste gevallen 4 PLA’s werden getoond. Door het schrappen van advertenties aan de rechterzijde, worden Shopping-advertenties prominenter getoond in de zoekresultaten.

Picture2 blog1

Denk vanaf nu altijd Mobile First!

Google trekt de weergave van zoekresultaten voor desktop en tablet met deze wijziging grotendeels gelijk met de weergave zoals deze al langer is voor mobiele apparaten. Op een mobiel apparaat werden al minder advertenties getoond, wat te maken heft met de kleinere weergave van zoekresultaten en de user experience op mobiel. Dat de mobiele weergave nu als uitgangspunt door Google wordt genomen, heeft te maken met de opmars van het mobiele zoekverkeer. In 2015 werden er voor het eerst meer zoekopdrachten verwerkt op een mobiel apparaat dan op desktop. Naar verwachting zal het aantal mobiele zoekopdrachten komende jaren nog verder toenemen; vandaar dat Google weergave cross devices gelijktrekt.