NL / EN

Stop internetvervuiling: verkies kwalitatieve advertising boven schieten met hagel

Afgelopen week kwam het nieuws dat Google standaard een adblocker wil inbouwen in Chrome. Opvallend voor een bedrijf dat 99% van haar verdiensten uit advertenties haalt, maar tegelijkertijd een logische stap naar meer balans tussen inkomsten en gebruiksvriendelijkheid, iets wat elk bedrijf nastreeft om mensen aan hun product of dienst te binden.

Het installeren van adblockers door consumenten wordt in stand gehouden door een overload aan online advertentie-uitingen. Tijdens een bezoekje aan NU.nl word je van alle kanten belaagd door adverteerders die om je aandacht vechten, met averechts effect: ze roepen eerder irritatie op dan dat ze tot conversie leiden. Daarom gaan er steeds meer stemmen op om advertenties klantvriendelijker te maken.

Waakhond

IAB Nederland, branchevereniging voor digitale marketing, waakt ervoor dat advertising goed wordt ingezet en bekijkt hoe deze klantvriendelijker te maken. Daarvoor ontwikkelt het platforms. Advertenties moeten er wel staan – internet is niet gratis – maar ze hoeven niet opdringerig te zijn. Mensen moeten zelf kunnen kiezen of ze er wat mee doen. Ter vergelijking: om een product aan de man te krijgen kun je ervoor kiezen om een foldertje in de bus te doen, of bij iedereen aanbellen om je verhaal te verkondigen. Dat zijn twee verschillende benaderingen en dat geldt voor online advertisement ook.

Dat betekent dat de kwaliteit van banners omhoog moet en dat men beter moet bedenken wat je met een banner wilt doen. Vanuit de mediastrategie bekijk je hoe je de juiste persoon op de juiste plek en op het juiste moment kunt bereiken, met als doel de businessdoelstellingen en communicatiedoelstellingen te bewerkstelligen voor klanten. Je probeert dus meer in te spelen op de behoeftes van de consument in plaats van te schieten met hagel. Niet elke banner is interessant voor iedereen.

Kwaliteitsborging

Targetten gebeurt wel, maar niet door iedereen. Er moeten richtlijnen komen voor banners, een kwaliteitsborging die het niet voor iedereen toegankelijk maakt om zomaar alles online te gooien. De drempel om te adverteren op het web is te laag. De controle door het IAB moet strenger, maar adverteerders moeten zich ook bewuster zijn van internetvervuiling.

Adblockers zitten nu op banners, maar een reeks blogs als content over een bepaald product komen er doorheen. Dan ben je dus al kwalitatief aan het adverteren. Zet ads voor een voedselproduct op een receptenwebsite en banners voor babyverzorging op een site voor jonge ouders. Gebruik data om de juiste persoon te bereiken op welke website dan ook, waardoor je wél relevant bent! Met andere woorden: denk aan een passend umfeld.

Verschuiving naar relevantie

Er vindt nu al een verschuiving plaats naar native advertising, omdat die voor een hogere impact kan zorgen en adblockers kan omzeilen. Maar er zijn veel adverteerders die collectief blijven schreeuwen en bannerblindheid alleen maar verder in de hand werken. We moeten ons hard maken voor meer kwaliteit op het net. Altijd op zoek zijn naar relevantie. Met effectieve reclame moeten we inspelen op behoeftes en niet behoeftes creëren die er niet zijn.

De installatie van adblockers is de afgelopen tijd al afgenomen, omdat steeds meer consumenten door campagnevoering van het IAB beseffen dat internet niet gratis is. Maar het is dan wel zaak dat al die verschillende mensen geen ‘one size fits all’ aangeboden krijgen. We weten juist heel veel van klanten, laten we die kennis gebruiken om ze zo efficiënt mogelijk te faciliteren.