Terug naar het overzicht

Wat digital agencies kunnen leren van SoDA’s Global Digital Outlook 2017

De jaarlijkse Global Digital Outlook Study door SoDA en Forrester is live. Als onderdeel van SoDA, het netwerk van de honderd meest innovatieve en bekroonde digitale bureaus ter wereld, zetten we de zeven belangrijkste resultaten voor je op een rij.

1. 48 procent van de marketeers verwacht stijging in digitaal

Het is bijna geen nieuws meer te noemen, maar wel fijn om te concluderen dat 48 procent van de marketeers verwacht dat de budgetten voor digital ook het komende jaar gaan stijgen. Dat wil zeggen; over het grote geheel blijven de totale marketingbudgetten gelijk, maar het merendeel (27%) verwacht een groter deel daarvan naar digitale projecten en campagnes te schuiven. Desondanks verwacht maar liefst 21 procent van de marketeers significant minder te investeren in online. En dat is ogenschijnlijk veel, aangezien vorig jaar slechts 11 procent van de marketeers aangaf een daling te verwachten in digital marketing budget. Waar dat dan in zit? Daar geeft het rapport helaas geen antwoord op.

2. We gaan voor Programmatic, VR & Voice

Aan welke projecten wordt dit budget dan uitgegeven? Net als vorig jaar staan digitale experiences (web en mobiel), content, digitale services en analytics bovenaan de lijst. Als het gaat om digital media spend verwachten de marketeers de meeste uitgaven te doen op het gebied van Video Advertising (49%) en Social Content (47%). Nieuwe, kortetermijninvesteringen worden volgens marketeers verwacht op het gebied van Programmatic Advertising, VR/AR en Voice/Chatbots. Als we dezelfde vraag stellen aan digital agencies blijkt dat de meesten – gelukkig – een aardig goed beeld hebben van waar klanten in willen investeren.

3. Innovatie Labs FTW

Als het gaat over de manier van samenwerken tussen marketeers en agencies, verwacht een groot aantal dat echte samenwerking met multi-agency teams het speerpunt van 2017 zal zijn. Daarbij ziet het grootste gedeelte van de bureaus het aantrekken van talent en continu ontwikkelen van nieuwe services en diensten als belangrijkste strategie om succesvol te zijn. Ook het creëren van een Innovatie Lab – helaas, je dacht waarschijnlijk uniek te zijn – is bij 66 procent van de agencies al een feit, en het blijkt daadwerkelijk een vruchtbare manier om nieuwe services snel uit te kunnen rollen.

4. Meerdere, gespecialiseerde bureaus krijgen de voorkeur

Het is interessant om te zien dat de ene helft van de bureaus gelooft in specialisatie voor groei, terwijl de andere helft juist gaat voor het combineren van meerdere diensten. Marketeers zelf (40%) geven de voorkeur aan meerdere, gespecialiseerde digitale bureaus om hun activiteiten onder te brengen. Benieuwd waarom marketeers de samenwerking met een bureau stoppen? Dat is meestal het gebrek aan innovatie of – hoe kan het ook anders – de prijs.

5. Daar komen de consultancy firms…

Innovatie. Waar in 2015 nog 66 procent van de marketeers dacht dit intern te kunnen organiseren, is deze verwachting over 2017 slechts bij 14 procent blijven leven. Slecht nieuws voor ons als digitale bureaus is dat consultancy firms als Accenture en Deloitte Digital op de eerste plek staan als het gaat om het brengen van deze innovatie, nog boven digital media partners als Google en Facebook. Wat er wellicht mee te maken heeft is dat inmiddels 49 procent van de marketeers aangeeft dat C-level collega’s worden aangehaakt bij het selecteren van digitale partners. De bureaus zelf verwachten overigens dat digital agencies met hun ‘makers’-mentaliteit de top 3 te kunnen behouden.

6. Aantrekken van talent grootste probleem bij insourcing digitale teams

58 procent van de digitale bureaus verwacht dat insourcing van digitale teams een bedreiging wordt voor hun werkzaamheden. Vooral op het gebied van social media, analytics en digital experiences lijken de corporate marketeers daar ook steeds beter in te slagen. Hun prioriteiten liggen dit jaar op data, de organisatiecultuur en -structuur en customer insights. Interessant om te zien is dat de verwachtingen van marketeers over insourcing hooggespannen zijn, maar als de data wordt vergeleken met 2016 blijkt dat het vaak nog bij plannen blijft. De reden? De zoektocht naar talent blijkt voor marketeers aan klantzijde nog veel ingewikkelder dan bij ons als digitale bureaus.

7. Innovatie? Creativiteit & data it is!

Een mooie conclusie van het rapport is dat marketeers en digital agencies wat betreft digitale innovatie recht over elkaar lijken te staan. 78 procent van de marketeers gelooft dat zijn of haar organisatie klaar is om de innovatie aan te gaan, terwijl slechts 23 procent van de digitale bureaus het daarmee eens is. Teveel bezig zijn met de business-as-usual en geen proces voor innovatie zijn volgens de digitale bureaus de belangrijkste reden dat innovatie niet kan slagen. Terwijl de bureaus lijken te focussen op innovatie zijn marketeers vrij concreet in wat ze van bureaus willen. Beter design en creative (44%) en beter kunnen inspelen op data (43%) blijken de belangrijkste peilers.

De conclusie? Als digital agency lijken we niet te ontkomen aan insourcing, de grote consultants en zoektocht naar talent. Maar laten we met z’n allen zorgen dat de marketeers de meerwaarde zien van makers, een blik van buitenaf en van ‘digital natives’ die zijn gewend zijn aan snelheid van de wereld van vandaag. Let’s practice what we preach!