NL / EN

Remarketing via Universal Analytics eindelijk mogelijk?

Nu Google ook remarketinglijsten via Universal Analytics mogelijk heeft gemaakt, is er nog minder dat je tegenhoudt over te stappen naar Universal Analytics. Maar waarom zou je overstappen op Universal Analytics? Of waarom zou je dat juist niet doen?

Voor de klassieke Google Analytics-tracker kon je de regel waar ‘ga.js’ aangeroepen werd, vervangen door een regel die ‘dc.js’ aanroept om remarketinglijsten op te bouwen. Deze functionaliteit ontbrak in Universal Analytics. Ik zeg ontbrak, want het lijkt er op dat we deze optie ook in Universal Analytics gaan krijgen. Wij Nederlanders lijken de primeur te hebben. Op de Engelstalige pagina over remarketing via Google Analytics staat niets over Universal Analytics. Op de Nederlandstalige variant vond ik die informatie wel. Schijnbaar gaat dit de regel zijn die aan de Universal Analytics-tracker toegevoegd moet gaan worden:

ga(‘create’, ‘UA-XXXXXX-XX’, ‘example.com’);
ga(‘require’, ‘displayfeatures’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

Helaas bieden de beheerdersfuncties van Universal Analytics nog niet de optie om de remarketinglijsten in te zien. (klik op foto voor groter)
Wat denk jij, zouden de lijsten op de achtergrond wel al opgebouwd worden? De Google Tag Assistant is er in ieder geval al klaar voor:

Betekent dit dat we eindelijk kunnen gaan upgraden naar Universal Analytics?
Niet per se. Hoewel Universal Analytics zeker voordelen kent, verlies je ook bepaalde functionaliteiten. Hier volgen vier argumenten voor Universal Analytics en één tegen. Mocht ik nog voor- of nadelen vergeten zijn, dan hoor ik dat graag in de reacties.

Waarom overstappen op Universal Analytics?

Wat doet Universal Analytics eigenlijk beter (of op zijn minst anders) dan de klassieke Google Analytics?

1. De bezoeker staat centraal
De klassieke Google Analytics maakt gebruik van cookies om je te identificeren. Dat betekent dat je op een ander apparaat een nieuwe bezoeker bent. Universal Analytics kun je zo inrichten dat twee bezoeken op verschillende apparaten aan dezelfde bezoeker gekoppeld worden. In Universal Analytics zie je bijvoorbeeld terug dat een bezoeker zich op kantoor oriënteert op een baan en thuis solliciteert. In de klassieke Analytics waren dit twee bezoekers.

2. Gebeurtenissen buiten je website meten
Met behulp van Universal Analytics kun je URL’s opmaken die specifieke gebeurtenissen bijhouden. Het bezoeken van zo’n URL kan vanaf je ATS, CRM, of zelfs vanaf de met het internet verbonden kassa in de winkel. Dat betekent dat je transacties in de winkel bij kunt houden in Analytics, via een klantenkaart die gekoppeld is aan een inlogaccount op je website. Wat Albert Heijn doet, kun je nu zelf ook.

3. Zelf dimensies en statistieken maken
In de klassieke Analytics had je slechts vijf vrije variabelen. In Universal Analytics kun je tot twintig ‘custom dimensions’ en nog eens twintig ‘custom metrics’ invullen. Dit kan van alles zijn, van de gemiddelde ordergrootte van gebruikers tot hun high score in je spel.

4. Geen cookies nodig
Worstel je met de cookiewetgeving? Universal Analytics kun je zo inrichten dat er geen cookie geplaatst wordt.

En waarom (nog) niet upgraden naar Universal Analytics?

Nu Universal Analytics ook remarketing toe gaat staan is upgraden alleen nog maar af te raden wanneer je gebruik maakt van de cookies van de klassieke Google Analytics. Zo zou het kunnen dat je het ‘__utmz-cookie’ uitleest en de inhoud daarvan meestuurt met contact- en sollicitatieformulieren. Die functionaliteit verdwijnt in Universal Analytics, aangezien daar geen verkeersbroninformatie opgeslagen wordt in een cookie.

Heb jij nog een andere reden waarom upgraden beter uit- of afgesteld kan worden? Laat het horen.

Tip: Overleg altijd met alle partijen betrokken bij je website (webbouwer, onlinemarketingpartij, etc.) voor je het overzetten naar Universal Analytics start.