NL / EN

De populariteit van rainbow puking

Snapchat voor n00bs & marketeers: de mogelijkheden

Auteur: Fieke Ripping, online marketing consultant bij Expand Online

We leven in een tijdperk waar regenboogkots en live stream video’s van chewbacca maskers gesprek van de dag zijn. Iets om trots op te zijn? Dat weet ik niet. Maar wel de werkelijkheid. Veel marketeers zien de grote hoeveelheden content en een steeds kortere aandachtsspanne als bedreiging. Ja, best wel zonde als je een uur gebrainstormd hebt voor een Facebookpost waar de gemiddelde gebruiker maar 1,5 seconde aandacht aan besteedt. Maar misschien is het juist een kans.

Target de goudvis

In het jaar 2000 – ja dat voelt lang geleden hè – hadden we een aandachtsspanne van maar liefst 12 seconden (bron: microsoft insighs). In 2013 werd een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden vastgesteld. Dat is minder dan een goudvis (9 seconden)! Als marketeers willen we dit vaak niet onder ogen zien en schrijven we het liefst uitgebreide verhalen en maken we graag lange video’s. Maar ook jouw doelgroep heeft hiermee te maken. Je moet dus je insteek veranderen en echt denken vanuit de gebruiker.

Keep it short

De oplossing? Snackable content. Twitter was de eerste die dit snapte. Met maximaal 140 karakters werden gebruikers gedwongen om een korte boodschap te delen. Maar hey, dachten Twitteraars, wij zijn slimmer dan dat. Dan zetten we toch gewoon massaal linkjes neer naar onze website waar we wél het hele verhaal vertellen? Twitter is met de tijd steeds meer een soort overzicht van linkjes geworden, een soort startpagina voor nieuws zou je het kunnen noemen. Daarbij dwaalt het kanaal steeds verder af van deze kracht. Meer tekens, toevoegen van afbeeldingen, tekens van lange URL’s worden niet meer allemaal meegeteld… Wat is eigenlijk nog de toegevoegde waarde van het kanaal?

Snappen maar

Enterrrr…. Snapchat. Snapchat begrijpt precies hoe de gemiddelde internetgebruiker content consumeert. Visueel, snel, én het moet vooral ook leuk zijn. Uitgangspunt: plaats een foto of video die je maximaal 10 seconden kunt laten zien en die nooit langer dan 24 uur zichtbaar is. Ze zagen de kracht van Twitter (kort & snel), de kracht van Instagram (visueel & makkelijke filters) en de selfiehype en combineerde deze drie gouden elementen tot een fantastisch medium. En heel slim: je kunt geen linkjes plaatsen. Alles gebeurt op Snapchat zelf. En natuurlijk allemaal alleen op je mobiel.

Wie gebruikt dat nou?

Think again. Snapchat heeft zo’n 150 miljoen actieve gebruikers, dat is méér dan Twitter! En het groeit ook nog eens als kool. Bovendien worden er 10+ miljard video’s per dag bekeken, dat is meer dan Facebook en YouTube. Stiekem hartstikke interessant dus voor marketeers.

Maak vandaag nog een Snapchat-profiel aan voor jouw bedrijf, want:

• Het is the place to be voor visual storytelling
o Nergens anders kun je zo goed een verhaal vertellen. Maak bijvoorbeeld verschillende snaps gedurende de dag die jouw dagactiviteit op verschillende manieren laten zien. Foto’s en video’s van achter de schermen zijn ontzettend populair, het voelt authentiek en alsof je het als kijker zelf ook een beetje ‘meebeleeft’.

• Je hebt 100% organisch bereik
o Vergelijk dat maar eens met Facebook.

• De contentcreatie is makkelijker dan ooit
o Je hebt geen fancy video-editor nodig of cameraploeg. Filmen direct uit de hand, gewoon met je mobiel. Gewoon een rauwe en onbewerkte video kun je zo plaatsen. Leuke filter erover en klaar is kees.

Nadelen zijn er ook, maar laten we ze vooral zien als uitdagingen:

• Je kunt maar op één device tegelijk inloggen
o Niet zo handig als je met meerdere mensen het account bij wil houden.

• Geen statistieken
o Als datanerd is dit misschien wel de ergste doorn in mijn oog. Je kunt zien hoeveel mensen je snap gezien hebben (en wie!), maar daar houdt het wel zo’n beetje bij op.

• Volgers kun je alleen krijgen door cross-channel promotie van je kanaal

o Als je de moeite neemt om snaps te maken, wil je natuurlijk wel dat ze ook bekeken worden. Voor het vergaren van volgers kun je het beste via andere kanalen je Snapchat account promoten.

Let the games begin

Oké, Snapchat aangemaakt. En nu?

Wel doen:

• Eerst even afkijken
o Zoals je misschien al snapt: je bent niet de eerste. Kijk dus vooral bij de grote (en kleine) jongens hoe zij het aanpakken. Een paar leuke voorbeelden:

  • The White house – een kijkje in de keuken van het witte huis
  • Vodafonenl – vrij commercieel, maar wel jong en persoonlijk
  • Natgeo – mooie natuur en omgevingen en slim gebruik van een gadget: de gele vierkant (magazine border)
  • Negin Mirsalehi –modeblogster en fashion influencer uit Amsterdam
  • DJ Khaled – een echte Snapchat-celebrity
  • Romee Strijd – het leven van een Victoria Secret model uit Zoetermeer

• Inzetten als:
o Je een jonge doelgroep hebt.

  • Het adoptiepercentage van Snapchat onder 18-24 jarigen in de US is maar liefst 69%! Van de 23-34 jarigen heeft 38% de app en 14% van de 35 plussers doet ook mee.

o Jouw merk draait om actie, sport, entertainment of outdoor.
o Je werkt op grote events en mooie locaties.

• Nu ervaring opdoen
o Het kanaal is volop in ontwikkeling en elke dag komen er features bij of veranderen er dingen. Hoe sneller je gewend raakt aan het platform, hoe beter. Be there or be square.
o Kom je ergens niet uit? Vraag dan je stagiair, buurmeisje, neefje of oppaskindje om advies. Trust me, they know.

• Mensen centraal stellen
o Maak het persoonlijk, dat is op Facebook bedrijfspagina’s vaak niet het geval. Hier ligt een grote kans voor de marketeer. Gebruik één vaste ‘snapper’ of wissel juist elke maand van hoofdpersoon / point of view.

• Zorgen voor variatie en afwisseling
o Best wel lastig als je alleen op kantoor zit. Heb je mensen buiten de deur die enthousiast zijn over Snapchat? Vraag hen om voor je te snappen.

• Features gebruiken
o Geofilters: filters op basis van je huidige locatie, zie Rotterdam voorbeeld hieronder.
o Augmented Reality: in de selfiestand kun je door op je gezicht te drukken, verschillende filters toepassen die met je gezicht meebewegen. Dit is eigenlijk wel echt verschrikkelijk tof (regenboogkots!).
o Live stories volgen: snaps van allerlei gebruikers over de hele wereld over één event, denk aan bijv. Koningsdag, mud races, uitreiking van bepaalde prijs, etc. Ook jouw snap kan hier tussen staan.

• Werken met influencers
o Bekend principe natuurlijk, maar dan op Snapchat. Heb je een jonge doelgroep en een leuk branding-budget? Go for it.

Geofilters:
snap a1 snap a2 snap a3
Augmented reality:
snap b

Beter niet doen:

• Webcare
o Omdat alles verdwijnt op Snapchat heb je geen overzicht en is het lastig bij te houden waar je wel en niet op gereageerd hebt. Het feit dat je maar op één device in kunt loggen maakt het ook lastig.

• Statisch producten tonen
o Dit past niet bij de manier hoe gebruikers met Snapchat omgaan. Het is te onpersoonlijk.

Snapvertising

Zoals je begrijpt kan ik niet wachten, maar helaas: we moeten geduld hebben. De voorspelling van Elja Daae tijdens het Congres Facebook Marketing op 9 juni in de Jaarbeurs Utrecht wijst erop dat advertising in Snapchat vanaf Q4 dit jaar mogelijk zal zijn. Fingers crossed.

Maar wát kunnen we dan? Denk aan gesponsorde filters, zoals deze twee van Nike.
snap 3 a1 snap b a3
Ook verticale ads zijn mogelijk, die het volledige scherm vullen.
snap 4
Deze verticale ads worden getoond in:
• Discovery: je advertentie wordt geplaatst tussen de rich media content van partners/uitgevers, vergelijk dit met adverteren in een magazine. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de Cosmopolitan Discover Channel.
• Live stories: tussen de content die door gebruikers is gegenereerd. Target bijvoorbeeld de live story rondom Vaderdag.

Andere variabelen die je mee kunt nemen in je targeting zijn leeftijd en locatie.
Het grootste nadeel tot nu toe is dat er niets meetbaar is. Daarnaast is er geen verkeer naar de website mogelijk en is er geen API. We merken dat Snapchat in een korte tijd erg hard gegroeid is en een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Mijn hoop is dat ze ook op deze vlakken leren en op korte termijn verbetering zullen aanbrengen.

En deze blog? Jup. Niet zo snackable. Veeeeel te lang. Maar wel korte zinnen. En je hebt het wel gered tot het einde 😉

snap 5