NL / EN

Google Analytics 360 Suite: One suite to rule them all?

Popcorn: check. Samen achter het grootste scherm in het kantoor: check. Niet de iPhone 7, niet Game Of Thrones S06E01. De wereldwijde aankondiging waar wij als analisten en data nerds reikhalzend naar uitkijken: Google Analytics 360 Suite!

360 laat zich misschien het makkelijkst samenvatten als het nieuwe Google Analytics Premium. Maar met die titel doe je de suite meteen ook tekort. Het is zoveel meer! Zonder direct in details te treden: het is in 1 klap de ultieme snoepwinkel voor elke online marketeer:

Analytics, tag management, A/B testing en personalisatie, attributie, DMP en dashboarding, Google brengt het allemaal samen.

Best of suite of best of breed?

Google omschrijft het zelf als een set van geïntegreerde data en marketing analytics producten. Dat geïntegreerde is waar we Google van kennen. Tag Manager, Analytics, AdWords, Doubleclick, ze werken allemaal naadloos samen. Toch kun je de een ook prima inzetten zonder de ander.

Bij TamTam en Expand Online hebben we het regelmatig over best of suite vs best of breed. Kies je één pakket waar je alles binnen doet (zoals adobe of salesforce marketing cloud), of kies je per onderdeel de specialist? Dat laatste kreeg meestal de voorkeur. Zo werken wij vaak met de combinatie Google Analytics / GTM / Visual Website Optimizer.

De aankondiging van de 360 suite draait deze discussie. Ineens klinkt de suite een stuk aantrekkelijker. Maar Google gaat de modules ook los van elkaar aanbieden, je hoeft dus niet te kiezen, en dat maakt het een stuk toegankelijker!

Exit VWO, exit Klipfolio, exit Tealium?

Integratie

Misschien wel het mooiste aan de aankondiging van de 360 suite zijn de integraties tussen de producten. De gedachte dat je een segment maakt in Analytics, dat gebruikt om een test te activeren in Optimize, om vervolgens de resultaten in de gaten te houden vanuit dashboards in de Data Studio. Wauw!

En voor de echte Die-Hards, Data studio integreert ook met Google’s Big Query. In Data Studio kunnen trouwens ook “externe databronnen” gebruikt gaan worden. En daar start het speculeren, Facebook campaigns?

Take me to the candy shop

Aan het eind van de webcast blijven we vooral met 2 vragen zitten. Wanneer krijgen we deze fantastische snoepwinkel, en wat kost dat?
• Qua planning kondigt Google aan vanaf mei voorzichtig te beginnen met uitrollen naar bestaande Google Analytics Premium klanten.
• Qua pricing is het enige dat ze loslaten “het is een enterprise pakket” Aan het huidige Analytics Premium hangt een aardig prijskaartje, dus goedkoop zal het niet zijn. Maar aanschaf per module klinkt interessant!

Last but not least, in de intro spreken ze vooral over de problematiek rondom cross device/cross channel measurement. De grootste frustratie die we als data marketeers kennen. Zou Google eindelijk de Google login gaan gebruiken zoals ze bij AdWords al zijn gestart?

To be continued…

Deze blogpost is geschreven door Cristian van Nispen, TamTam