Terug naar het overzicht

On-Demand Geofilters van Snapchat nu ook in Nederland

Je hoeft een concertzaal met een popartiest maar binnen te lopen en je zult honderden mensen foto’s of video’s zien maken via Snapchat. Veel jongeren gebruiken het al, maar door het toevoegen van overlays (geofilters), maakt het voor jongeren nog aantrekkelijk om Snapchat te gebruiken. Met deze geofilters over je foto’s of video’s kun je aan  je vrienden tonen waar of bij welke bezienswaardigheid je bent. Voor marketeers is dit uiteraard de uitgelezen kans  om brand awareness en engagement te creëren bij deze jonge doelgroep. Tot voor kort konden geofilters alleen nog worden ingekocht via Snapchat zelf, maar sinds de introductie van ‘On-Demand Geofilters’ is het mogelijk om geofilters zelfstandig in te kopen voor marketingdoeleinden. In het buitenland was het On-Demand inkopen van geofilters al mogelijk, maar sinds 22 november jl. is het ook in Nederland beschikbaar.

 

Hieronder wordt uitgelegd welke geofilters door Snapchat worden aangeboden en hoe de On-Demand Geofilters aangemaakt kunnen worden.

Snapchat maakt onderscheid tussen de volgende filters:

  • On-Demand Geofilters
  • Community Geofilter
  • Personal Geofilters

Aan de eerste twee filters wordt aandacht besteed in deze blog, aan de derde echter niet; deze is voor particulieren bedoeld.

On-Demand Geofilters (ODG)

Sinds de lancering van ODG is het nu ook mogelijk om geofilters voor bedrijven in te kopen in Nederland tegen een lagere prijs. Voorheen konden geofilters alleen worden ingekocht tegen een minimum budget van €5.000,-. Voor veel bedrijven is dit een te grote investering. Daarom maakte tot voor kort alleen grote bedrijven, zoals Albert Heijn, IKEA en McDonald’s in Nederland hier gebruik van.

Binnen de On-Demand Geofilters kan onderscheid worden gemaakt tussen twee varianten:

  • Chain Filter; deze kan ingezet worden om voor lange termijn één of meerdere fysieke locaties van een bedrijf te targeten.
  • Live Event Filter; deze kan ingezet om de locatie van een festival of evenement te targeten.

In het verleden heeft Albert Heijn al eens een Chain Filter ingezet om de brand awareness en engagement te vergroten onder de doelgroep in eigen supermarkten. De Chain Filter is hieronder weergegeven:

Chain filter AH

Chain Filter Albert Heijn

Via de website van On-Demand Geofilters is het mogelijk om geofilters aan te maken die aansluiten bij de huisstijl of marketingcampagne van een bedrijf. Snapchat biedt de volgende mogelijkheden om een ODG in te stellen:

  • Het selecteren van een kant-en-klaar design om een kader toe te voegen aan de filters (hier staan ook designs tussen die voor Personal geofilters worden gebruikt).
  • Het uploaden van een afbeelding naar keuze, om bijvoorbeeld het logo van het merk terug te laten komen.
  • Het invoegen van een tekstvlak met een lettertype, tekstkleur en positie naar keuze.
  • Het selecteren van de tijdsperiode wanneer de ODG beschikbaar is. Snapchat biedt de mogelijkheid om zelf de startdatum en het tijdstip in te stellen. Het beoordelen van het design van de filter kan één werkdag duren.
  • Het instellen van een locatie. Door middel van de functie “Draw Fence” kan elke gewenste locatie geselecteerd worden in Google Maps. Een voorbeeld van de targeting is hieronder te zien. De prijs van de filter verschijnt in de rechterbovenhoek als het gebied is geselecteerd.

On-Demand Geofilter Expand Online

De prijs van ODG wordt samengesteld op basis van de volgende aspecten:

  • De grootte van het gebied
  • De populariteit van het gebied
  • De tijdsperiode


Voordat een marketeer beslist om On-Demand Geofilters in te zetten, moet nagegaan worden of het rendabel is om een geofilter in te kopen. Als de locatie bijvoorbeeld in hartje Amsterdam ligt zal de hoofdprijs betaald moeten worden.

Snapchat biedt ook de mogelijkheid om heel Nederland te targeten met een National Filter voor 1 dag. Om een National Filter in te zetten, kan direct contact opgenomen worden met Snapchat.

Community Geofilter

Voor Openbare plekken, zoals steden, universiteiten, hogescholen, lokale herkenningspunten of andere publieke locaties kunnen Community Geofilters aangevraagd worden. Community Geofilters zijn gratis en blijven het hele jaar door beschikbaar. Zelfs sommige kleine plaatsen beschikken over een “openbare filter”. Designers kunnen zelf een filter aanleveren, alleen moet Snapchat de creatie hiervan nog wel goedkeuren. Het is echter niet toegestaan om een logo van een merk in de filter terug te laten komen.

Hogescholen, zoals de Hogeschool van Amsterdam of de Fontys Hogeschool, maken momenteel al gebruik van de Community Geofilter. Voornamelijk tijdens open dagen van deze onderwijsinstellingen zorgt de Community Geofilter voor een grote boost van de brand awareness, zonder dat het extra kosten oplevert. Ook voor citymarketing is de Community Geofilter een geschikte tool. Een goed voorbeeld hiervan is de Community Geofilter van het Rotterdam Centraal station:

Snapchat Rotterdam Centraal Station

Community Geofilter Rotterdam CS

Het inzetten van geofilters biedt voor marketeers dus veel extra mogelijkheden om brand awareness en engagement te creëren bij de jonge doelgroep. Met name de specifieke targeting op locatie biedt grote voordelen ten opzichte van andere marketingplatformen. Met de lancering van On-Demand Geofilters kan de doelgroep op het juiste moment en op de juiste locatie worden bereikt door een bedrijf. Het is een kwestie van tijd dat Snapchat gebruikers kunnen kiezen uit vele verschillende geofilters.

Credits afbeelding: Snap Inc., licentie: Alle rechten voorbehouden

Meer weten?

Heb je nog vragen? Of wil je gewoon wat extra informatie over de On-Demand Geofilters? Vraag het Paul!

Paul van Duin, Online marketing consultant
Stel je vraag!