NL / EN

De nieuwste trends en features van Facebook voor 2017

Eind oktober bezochten we namens Dept Agency de Facebook Agency Day in Dublin, waar de nieuwste trends en features met agencies uit heel Europa gedeeld werden. 2017 wordt in ieder geval het jaar waarin video first is. Lees hier de top 5 zaken waar je écht mee aan de slag moet in 2017.

Designen van video voor mobile
Van horizontale video’s naar verticale video’s. Waarbij audio alleen ondersteunt en de belangrijkste boodschap visueel is. Waarbij je de aandacht moet grijpen in de eerste seconden, om een “thumb-stopping” effect te bereiken en ervoor te zorgen dat men je video afkijkt.

360 video ads
De 360º video ads zijn niet helemaal nieuw, maar wel een gave manier om je content te delen, waarbij je interactie creëert met je doelgroep. Dit zet je met name in voor branding doeleinden. Je kunt het gebruiken om je producten te showcasen en te laten zien waar ze vandaan komen zoals bijvoorbeeld Nescafé eind vorig jaar al deed. Daarnaast kan je ook bijvoorbeeld de je winkel van binnen laten zien. In de travel industrie is dit ook zeer populair, waarbij je mensen dichter bij hun potentiële bestemming kunt brengen, zie het volgende voorbeeld.

Live video
Je kan je doelgroep live bereiken met een Live Video. Vertel je verhaal en creëer interactie met je huidige doelgroep. Daarnaast kun je ook een nieuwe doelgroep bereiken. Super interessant voor de introductie van een nieuw product bijvoorbeeld, om tips en tricks over je producten te delen met je doelgroep, of een Q&A sessie te houden. Check de link voor alle tips en tricks.

blog-fb-day

Instore conversies koppelen
Je kunt de instore conversies koppelen aan je online campagnes. Adverteer je voor een webshop die ook winkels heeft? Meet dan met offline conversies ook de toegevoegde waarde van je campagnes voor de winkels door.

Facebook Messenger
Er is steeds meer aandacht voor directe 1-op-1 communicatie met de doelgroep, waarbij het sinds kort mogelijk is om klikken op ads direct door te verwijzen naar Messenger, waarbij er 1-op-1 contact is tussen de doelgroep en de adverteerder. Idealiter is hier een chat bot aan gekoppeld die direct vragen kan beantwoorden en aanstuurt op een aankoop, maar je kunt het hier ook gebruiken om te linken naar je website. Tegelijkertijd is er de mogelijkheid voor persoonlijk contact. Check hier voor meer info.

blog-fb-day-2

Nu je weet wat er in 2017 nóg belangrijker is voor het social kanaal Facebook, is het tijd om je strategie vorm te geven.
Tips voor je Facebook strategie
Hierbij geven we je nog wat tips bij het opstellen van je Facebook strategie.

• Focus op de advertentiemogelijkheden en features die voor jouw business de meeste winst realiseren (75% van je budget)
• Houd ruimte in je marketingbudget om te testen met nieuwe features om te kijken of dit jouw business kan uitbreiden (20% van je budget)
• ‘Act crazy’ en test met de meest vreemde, nieuwste, tofste features om je concurrentie voor te blijven! (5% van je budget)

Succes!