NL / EN

Nieuwe inzichten omtrent organische bezoeken in Google Webmaster Tools

Dat Google Webmaster Tools een goudmijn is voor de online marketeers en developers, wisten we al. Maar met de vernieuwde versie van het Zoekanalyse-gedeelte is het nog gemakkelijker om  inzichten te verkrijgen in data die Google Analytics al tijden niet meer geeft: je organische zoekwoorden. Je vindt dit overzicht onder Zoekverkeer > Zoekanalyse (In het Engels: Search traffic > Search Analytics). Let op: Je kunt switchen tussen het voormalige rapport en de bèta versie.

zoekanalyse

Nieuwe inzichten

Het nieuwe Zoekanalyse-rapport biedt de mogelijkheid de zoekgegevens verder te segmenteren door verschillende filters toe te passen. Je kunt nu bijvoorbeeld gemakkelijk de vergelijking maken in mobiel bezoek voor en na de Google Mobile-update van 21 april.
Daarnaast kun je nu het tablet bezoek afzetten tegen desktop- of mobiel bezoek en de kwaliteit hiervan bepalen.

Voor internationale websites zijn er ook meerdere analyse mogelijkheden bijgekomen. Er was al de mogelijkheid om te filteren op bezoek uit een bepaald land maar nu kun je ook landen met elkaar vergelijken en afzetten tegen andere metrics. Je kunt bijvoorbeeld het aantal impressies afzetten tegen een bepaald land. Wanneer  je hier jouw merknaam uit filtert, krijg je  het non-branded verkeer te zien in het door jou selecteerde land.

Net zoals in het voormalige rapport wordt de positie in Google van het desbetreffende zoekwoord getoond. Dit is de gemiddelde positie van het hoogste resultaat van de website.
Door middel van een grafiek is nu het historische positieverloop te zien van de zoekwoorden. Je kunt hier dus onder andere achterhalen of een technische verandering, een Google algoritme-update of bijvoorbeeld een linkbait-campagne positieve of negatieve effecten heeft gehad op de gemiddelde posities van de zoekwoorden.

Is de data accuraat?

In het verleden hebben we geconstateerd dat deze data vaak niet klopte met de actuele posities van zoekwoorden. Na nieuwe steekproeven zien we dat de posities van zoekwoorden uit het verbeterde Zoekanalyse-rapport in vergelijking met data uit onze interne rapportages accuraat zijn (kleine verschillen daargelaten).

Reminder! Vergeet niet om Google Analytics aan Google Webmaster Tools te koppelen. Door Google Webmaster Tools te koppelen zorg je er voor dat je gegevens van zoekwoorden (vertoningen, klikken, CTR,  positie en bestemmingspagina) kunt terugzien onder Acquisitie > Zoekmachineoptimalisatie in jouw Google Analytics-weergave.