NL / EN

Nieuwe Google Shopping interface

Dat Google Shopping met haar Product Listing Ads ook in Nederland een serieus advertentiekanaal is geworden, was bij de meesten onder ons inmiddels al wel bekend. Maar dat de inzet van Google Shopping zo populair is dat Google een nieuwe – en vooral ook – een gemakkelijk te gebruiken interface binnen AdWords heeft ontwikkeld, nog niet! Sinds 18 februari is de nieuwe Google Shopping interface uitgerold. Voor vele winkeliers en online marketeers is Google Shopping een must-have binnen een Google AdWords campagne, mits je natuurlijk beschikt over een goed ingerichte productfeed. In dit blog geef ik een overzicht van de nieuwste wijzigingen in de Shopping interface.

1. Campagnetype ‘Shopping’

In de Google AdWords interface is het mogelijk om bij het aanmaken van een nieuwe campagne voor het nieuwe campagnetype ‘Shopping’ (of ‘ Winkelen’) te kiezen. Dit nieuwe campagnetype maakt het mogelijk om advertenties met enkel productvermeldingen te maken.

Nadat er gekozen is voor dit nieuwe campagnetype, moet de campagne gekoppeld worden aan het id van je Google Merchant Center-account (Verkoper-ID). Voorheen werd deze koppeling gemaakt vanuit de product-extensie, maar dit tabblad is niet meer zichtbaar in dit nieuwe campagnetype. Vervolgens moet het ‘Land van verkoop’ worden gekozen. Goed om te weten: het land van verkoop is, nadat de campagne is gemaakt, niet meer te wijzigingen. Uiteraard moeten de producten waarvoor wordt geadverteerd voldoen aan de vereisten van het gekozen land.

2. Campagneprioriteit instellen

De nieuwe instelling om de campagne een prioriteit mee te geven is te vinden onder (geavanceerde) Shopping-instellingen. Deze (optionele) instelling maakt het mogelijk een prioriteitsniveau toe te kennen aan de campagne. De keuze bestaat uit de niveaus:; laag, normaal of hoog. Een uitermate nuttige instelling wanneer je via meerdere campagnes bijvoorbeeld voor hetzelfde product adverteert. Gebruik deze instelling om te bepalen welke campagne, en bijbehorend bod, moet worden gebruikt wanneer er advertenties voor je producten worden weergegeven.

Op deze manier is het mogelijk om een campagne met een ‘hoge’ prioriteit toch voorrang te geven t.o.v. bijvoorbeeld een ‘alle producten’-campagne terwijl het max. CPC bod wellicht lager is.

Productfilter
Naast de nieuwe instelling om een campagne prioriteit toe te kennen (geavanceerde instellingen), kan je vanaf nu de productfeed ook filteren met de ‘Voorraadfilter/Productfilter’. Dit is een optionele tool waarmee het aantal producten waarvoor geadverteerd moet worden in de Google Shopping-campagne, kan worden beperkt. Interessante tool wanneer je, bijvoorbeeld als partywinkel, een tijdelijke promotiecampagne wilt uitvoeren voor carnaval kleding. Je maakt een nieuwe campagne aan, kiest de juiste instellingen en gebruikt de ‘Voorraadfilter/Productfilter’ om de kenmerken te selecteren die overeenkomen met de producten waarvoor je reclame wilt maken. Filteren is mogelijk op de standaard productkenmerken van het Google Merchant Center:

  • Categorie;
  • Merk;
  • Id;
  • Producttype.

Een nieuwe en zeer interessante optie bij de instelling ‘productfilter’ is de mogelijkheid om te filteren op 5 aangepaste labels (vervanger voor ‘adwords_grouping’ en ‘adwords_labels’). Enkele voorbeelden van aangepaste labels, die aan producten kunnen worden meegegeven, zijn; hoge marge, bestseller, actie product of seizoensgebonden. Ideaal wanneer je slechts een bepaalde subset van producten wilt opnemen in de Google Shopping-campagne.

3. Geen  advertentiegroepen maar productgroepen

In plaats van het toevoegen van productdoelen stel je, bij de nieuwe Google Shopping-campagne, productgroepen in. Producten die in de productfeed staan, kunnen worden onderverdeeld op de productkenmerken: categorie, producttype, merk, id of de aangepaste labels. Alle producten die niet worden onderverdeeld, worden samengevoegd in de productgroep ‘overige items’. Het is voor elke productgroep mogelijk om aparte CPC-biedingen in te stellen waardoor je er een goede controle over hebt. Daarnaast zijn per productgroep, statistieken zoals de CTR, gemiddelde CPC, conversies en kosten inzichtelijk waardoor je een duidelijk overzicht krijgt van de prestaties. Hier kunnen vervolgens de biedingen weer op worden aangepast. Ook kan een productgroep volledig worden uitgesloten.

Concurrentiestatistieken
Een andere maar zeer nuttige nieuwe functie binnen de Google Shopping-campagne is de mogelijkheid om de concurrentiestatistieken (benchmarkgegevens) in te zien. Deze gegevens zijn beschikbaar in het tabblad productgroepen. In de lijst van aangemaakte productgroepen kunnen de kolommen omtrent de concurrentiestatistieken worden toegevoegd. Momenteel kunnen de volgende statistieken worden gegeven: CTR benchmark en max. CPC benchmark.

Door het inzichtelijk maken van concurrentiestatistieken wordt door Google de mogelijkheid geboden om de biedstrategie voor je productgroep te vergelijken met de biedstrategieën van andere adverteerders die adverteren voor soortgelijke producten. Zo kun je de biedingen op basis van deze gegevens direct aanpassen om de prestaties van je advertenties te optimaliseren. Goed om te weten: het kan een aantal dagen duren, vanaf het moment dat een productgroep is aangemaakt, voordat de benchmarkgegevens worden getoond. Daarnaast worden er geen benchmarkgegevens weergegeven als er geen vergelijkbare producten van andere adverteerders zijn of als de productgroep nog niet aan voldoende veilingen heeft deelgenomen.

 

4. Tabblad dimensies

Het tabblad dimensies geeft inzicht in de resultaten van de productgroepen van je Google Shopping-campagne. In het ‘drop down’ menu wordt de optie Shopping weergegeven waarna een zestal dimensies te voorschijn komt: categorie, producttype, merk, item-ID, MC-ID en Winkel-ID. Deze resultaten zijn te zien aan de hand van de productgroepen. De dimensie Item-ID behoort nu al tot mijn favoriet! Aangezien de Item-ID, indien de conversie tracking juist is ingesteld, direct inzicht geeft op itemniveau hoe elk product/item presteert. Door een andere datumselectie te maken kan je zelfs de data terugvinden voor een specifieke periode. Hieronder een overzicht van het tabblad dimensies en statistieken van een Google Shopping-campagne.

Wat kun je nu met een Google Shopping-campagne?
…wat voorheen nog niet mogelijk was?

  • Gebruik maken van ‘uitgesloten’ productgroepen (bijvoorbeeld producten met een lage marge)
  • Gemakkelijk productgroepen creëren voor sub-producttypen
  • Statistieken en prestaties zien per product en aparte biedingen instellen
  • Vergelijken van CPC’s; CTR’s met de benchmark (om zo je biedstrategie aan te passen)
  • Toekennen van een prioriteitsniveau; laag, normaal of hoog, aan een campagne (bijvoorbeeld om je producten in de uitverkoop te promoten)

Deze bijdrage is geschreven door Tim van Vliet, lead SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.