NL / EN

Nederlandse online zoektrends naar wintersport vakanties

In 2013 werden er in Nederland ruim 397.200 aan wintersport gerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd op Google (op basis van Google Trends). Gemiddeld 80% van de Nederlanders boekt zijn vakantie inmiddels via het internet. Online zijn er dan ook erg veel aanbieders van wintersport vakanties. Hierdoor moet je als aanbieder opvallen tussen je concurrenten. In de maanden waarin de wintersport geboekt wordt is het dus essentieel om online goed zichtbaar te zijn. Door deze infographic krijg je inzicht in de belangrijkste trends en komt u te weten hoe u hier het beste op kunt inspelen.

Last minute boekingen nemen toe

December en januari zijn de populairste maanden voor het boeken van de wintersport vakantie. Dit komt doordat mensen steeds korter van te voren de wintersport boeken door de aanhoudende crisis. Zorg er daarom als adverteerder voor dat u in deze maanden volop zichtbaar bent. De kans is namelijk groter dat wanneer u zichtbaar bent, klanten voor u kiezen. In 2012 zijn er in vergelijking met 2011 minder mensen die een wintersport vakantie geboekt hebben. De onzekerheid van de kabinetsplannen, de aanhoudende crisis en de koude winters kunnen hier een oorzaak van zijn. Door dezelfde oorzaken zijn er in 2013 ook minder wintersport vakanties geboekt.

Populairste wintersportbestemming

Oostenrijk blijft veruit de populairste wintersportbestemming met Frankrijk op een mooie 2e plaats en Tsjechië op een derde plaats. In 2011 was er al verschil tussen de populariteit van Oostenrijk en Frankrijk, waarbij Oostenrijk ook op de eerste plaats stond. Maandelijks werden er in 2013, 9.900 zoekopdrachten uitgevoerd door Google naar de zoekopdracht wintersport Oostenrijk. Dit tegenover Frankrijk dat op een tweede plek staat met de zoekopdracht wintersport Frankrijk met 2.400 maandelijkse zoekopdrachten.

Oostenrijk is op het moment de populairste wintersportbestemming, maar wat zijn de populairste bestemmingen in Oostenrijk? Met 216 hectare besneeuwde pistes en verschillende bars is Gerlos de populairste wintersport bestemming op basis van de Google zoekvolumes. (ANWB)

Snowboarden of skiën tijdens de wintersport?

Wanneer we kijken naar de zoekvolumes op de ski- of snowboard gerelateerde termen, zien we ook hier dat minder mensen op wintersport gaan. Op de piste staan de meeste mensen op ski’s, maar online is dit niet zichtbaar. Waarschijnlijk doordat mensen die willen snowboarden vaker online zoeken, naar bijvoorbeeld lessen en attributen.

Après-ski erg belangrijk voor de wintersport vakantie

De populairste après-ski wintersportbestemming is met uitstek Oostenrijk. Veel landen proberen de après-ski van Oostenrijk na te bootsen, maar de sfeer die Oostenrijk heeft tijdens de après-ski is niet te evenaren. Men verplaatst zich als snel van de pistes naar de terrassen, waar de Nederlandse feestnummers en Duitse meezingers tot vroeg in de ochtend te horen zijn.

Best Practice voor adverteerders

Zorg dat je als adverteerder in de piekmaanden van het boeken van wintersport vakanties goed zichtbaar bent en dat je zichtbaar bent als adverteerder op het moment van het boeken. Zet vol in op de populaire zoekwoorden aprés ski, Oostenrijk en snowboarden.

Deze bijdrage is geschreven door Lisette Huijzer – Lead SEA consultant bij Online Marketing Bureau Expand Online 

zoektrends wintersport 2014