Terug naar het overzicht

Merkjournalistiek: de marketing-afdeling verandert in een newsroom

Second Degree, onderdeel van digital agency Dept, biedt als eerste in Nederland een newsroom aan: een redactie van oud-journalisten en creatieven die samen werken aan content producties voor merken en media.

Elk merk gebruikt tegenwoordig social media, zoekt de samenwerking met een publisher of start zelf een eigen contentplatform als activatie voor de eigen kanalen. Second Degree-oprichter Martine Meijburg: “De basis blijft altijd een goed, kwalitatief en relevant verhaal voor de juiste doelgroep.” Newsroom helpt merken hun beste verhalen te ontdekken, op de beste manier te vertellen en deze onder de doelgroep te verspreiden.

Redactieformules

Meijburg is managing director van Second Degree. Het bureau, in 2013 gestart als 100 procent LinkedIn-marketingbureau, heeft zich de afgelopen vier jaar gespecialiseerd in content marketing, social advertising en data-analyse binnen de B2B-markt.

“Sinds 2015 zien wij een duidelijke verschuiving bij onze klanten: voorheen richten merken zich op 100 procent van hun merk op LinkedIn maar steeds vaker is de vraag breder en neemt content marketing hier een centrale rol in. We maken nu longreads, schrijven whitepapers, blogs, podcasts, nieuwsbrieven, produceren beeldbanken en stellen redactieformules op”, zegt Meijburg. “Onze betaalde campagnes hebben meer impact als we ook kunnen meedenken over de content die we aanjagen.”

NRC

Freek Staps (42) is een veteraan in de journalistiek en werkte zestien jaar bij NRC Handelsblad waar hij onder meer correspondent in New York was en vier redacties leidde waaronder Economie en Online. Ook is hij mede-oprichter van NRC Q waarvoor hij beloond werd met een Fellowship aan Harvard om onderzoek te doen naar online innovatie.

“Journalisten kunnen als geen ander goede verhalen vertellen”, zegt hoofdredacteur Freek Staps. “Bedrijven weten dat en het publiek waardeert dat.” Naast Staps zijn andere journalisten, creatieven en freelancers afkomstig van onder meer De Volkskrant, De Wereld Draait Door, het Financieele Dagblad en reclamebureaus.

Volgens Staps is traditionele reclame soms: “kijk mij eens geweldig zijn. Merkjournalistiek is juist laten zien wat je weet en op die manier relevant zijn voor je publiek. En dat is nou net iets wat journalisten heel goed kunnen: een verhaal vertellen vanuit de doelgroep in plaats van vanuit een marketingperspectief. Wij kijken naar een bedrijf en stellen dan de vraag: wat is nou echt belangrijk?”

Meetbare resultaten

Meijburg: “Belangrijk is dat de content die we produceren meetbare resultaten oplevert voor onze klanten.” Naast de strategie en productie verzorgt Second Degree de verspreiding en monitoring van de content. Ook helpt de redactie traditionele en op print gerichte media meer online georiënteerd te worden.

Over Second Degree (Part of Dept)

Second Degree levert hoogwaardige en resultaatgedreven content en efficiënte verspreiding. We verzorgen het hele proces van strategie tot uitvoering en distributie.

Second Degree is onderdeel van Dept – een internationaal netwerk van leading digital agencies. Vanuit onze kantoren in Europa en de US combineren 500 van de meest getalenteerde en ervaren mensen in onze industrie creativiteit, technologie en data voor digitale oplossingen die merken helpen te groeien en ons leven makkelijker maakt.