NL / EN

Meer omzet met Search Console

Kwalitatieve content vormt een solide basis voor mooie rankings in Google, maar we willen uiteraard wel ranken op zoekwoorden waar daadwerkelijk op wordt gezocht. Het identificeren van zoekwoorden die mensen gebruiken in zoekmachines tijdens de zoektocht naar jouw product of dienst, is essentieel bij het ontwikkelen van websitecontent.

Dit doen we door middel van een zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek kan in twee onderdelen worden verdeeld:

  1. Nieuwe kansrijke zoekwoorden definiëren
  2. Analyse huidige zoekwoorden

Deze blogpost geeft je de handvaten om aan de slag te gaan met het analyseren van de huidige zoekwoorden, dus de woorden waar de website nu al op gevonden wordt. Hier kijken we niet alleen naar het zoekvolume, maar centraal staat de prestatie van het zoekwoord en bestemmingspagina. En hier gaat het uiteindelijk om! Veel bezoekers genereren kan een subdoel zijn, maar converterende bezoekers is vaak het einddoel.

Diamant, goud of zilver?

Nadat je alle informatie verzameld hebt, kun je 3 segmenten definiëren:

Diamanten segment: Hoog zoekvolume, hoog conversiepercentage, hoge CTR

Deze zoekwoorden hebben een hoog maandelijks zoekvolume in Google, een hoge CTR en converteren het best. Deze lijst zoekwoorden zal het kortst zijn maar ontzettend waardevol. De 20% van de 20/80 regel. Hoe lager de posities van de zoekwoorden in de zoekmachines, hoe meer kansen dit biedt voor optimalisaties.

Gouden segment: Hoog zoekvolume en laag conversiepercentage

Deze zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume maar een laag conversiepercentage. Indien gewenst kan hier een CTR filter aan toegevoegd worden. Hoe lager de positie van dit zoekwoord in de zoekmachines, hoe meer kansen dit biedt voor optimalisaties.

Zilveren segment: Laag zoekvolume en hoog conversiepercentage

Dit zijn de niches. Posities zullen hier naar verwachting vrij hoog zijn. Hier ook weer, hoe lager de positie van dit zoekwoord in de zoekmachines, hoe meer kansen dit biedt voor optimalisaties.

Gegevens verzamelen

Tijd om aan de slag te gaan en de data te verzamelen. Aan de hand van onderstaande stappen kunnen de segmenten gedefinieerd worden.

  1. Download in Google Search Console (voormalig Google Webmastertools) de top 1000 zoekwoorden. We zijn alleen op zoek naar het non branded zoekverkeer dus filter de merknaam uit de zoekopdrachten. Zorg ervoor dat je ook de Vertoningen en de CTR exporteert.
    Search Console >> Zoekverkeer >> Zoekanalyse
    search console blog
  1. Nu kun je het zoekvolume ophalen. Dit kun je doen in de Keyword Tool van Google AdWords. Exporteer de zoekvolumes naar Excel en plaats deze data als nieuwe kolom naast de data uit Search Console.
  1. Voor deze stap dien je gebruik te maken van een rankingtool om de huidige posities en bestemmingspagina te achterhalen van de zoekwoorden. Enkele tools zijn AuthorityLabs, SEMrush en Moz. Helaas zijn dit geen gratis tools maar bij Moz kun je voor 30 dagen een gratis account afnemen.
    De oplettende lezer zal nu denken dat we de (gemiddelde) posities ook vanuit Search Console kunnen exporteren. Dit is juist, alleen zijn we nu ook op zoek naar de bestemmingspagina, in Search Console is deze informatie moeilijk te verkrijgen.
    Wanneer je de huidige posities en bijhorende bestemmingpagina’s hebt geëxporteerd naar Excel, plaats je deze kolommen weer in het zoekwoordenbestand naast de andere data.
  2. De laatste kolom die we toevoegen bevat het conversiepercentage of de doelconversieratio van de bestemmingspagina. Toen Non Provided nog geen roet in het eten gooide, konden we het conversiepercentage van het zoekwoord terugvinden in Google Analytics. Nu moeten we het doen met het conversiepercentage van de bestemmingspagina.
    blog ZWO

Conversiepercentage: Gedrag >> Bestemmingspagina >> E-commerce view >> Conversieratio van e-commerce
Doelconversieratio: Gedrag >> Bestemmingspagina >> Doelconversieratio

Segmenten bepalen

Nu komt het leukste gedeelte! Het is tijd om de lijst te segmenteren en te ontdekken waar de kansen liggen. Voordat je de groepen kunt definiëren is het zaak om de voorwaardes op te stellen. Deze voorwaardes zijn voor iedere website verschillend. Hieronder volgt een voorbeeld van één van onze klanten.

Om de voorwaarden vast te stellen gaan we uit van gemiddelde waardes van de webstatistieken uit Google Analytics.

Gemiddeld CTR: 9,5 %
(Acquisitie >> Zoekmachine optimalisatie >> Zoekopdrachten)

Gemiddelde Conversie percentage: 7,63%
(Conversies >> E-commerce >> Overzicht)

De zoekvolumes van de zoekwoorden van deze webshop varieerden van 0 tot 5400. In dit onderzoek zijn we alleen geïnteresseerd in de zoekwoorden met volume. Voor een hoog zoekvolume stel ik de grens op 100 zoekopdrachten per maand.

Onze subgroepen:

  • Diamanten segment: zoekvolume > 100 + Conversiepercentage > 7,63% + CTR > 9,5 %
  • Gouden segment: zoekvolume > 100 + Conversiepercentage < 7,63%
  • Zilveren segment: zoekvolume < 100 + Conversiepercentage > 7,63%

Plaats ieder segment in een aparte tab in je Excel bestand. Zo houd je het overzicht en kun je per tabblad de concrete acties toekennen.

Tijd voor conversiegerichte optimalisatie

Nu je de segmenten helder hebt, kun je de starten met het bepalen van de acties en te starten met de gerichte optimalisaties. Hieronder vind je enkele tips.


Diamanten segment: Hoog zoekvolume, hoog conversiepercentage, hoge CTR

  • Focus op de basis; Staat het zoekwoord in de meta data, tekst en headings?
  • Verbeter het interne linkproces voor deze pagina’s
  • Verrijk de pagina met video, afbeeldingen en reviews etc.
  • Implementeer schema.org om Google een nog beter beeld van het onderwerp te geven en rich snippets te genereren om de CTR nog verder te verhogen

Gouden segment: Hoog zoekvolume en laag conversiepercentage

  • Start met conversie optimalisatie
  • Je kunt dezelfde punten oppakken van het Diamanten segment om de pagina verder te optimaliseren
  • Verder onderzoek: Sluit de pagina aan bij de zoekopdracht? Wat doen de concurrenten? (Eventueel: zijn de producten voordeliger of zijn er minder eisen?)

Zilveren segment: Laag zoekvolume en hoog conversiepercentage

  • Creëer brand- of product awareness door bijvoorbeeld een AdWords of YouTube campagne
  • Zorg voor meer bezoek door bijvoorbeeld een blogartikel op externe websites of een e-mailcampagne
  • Retarget het bezoek dat niet heeft geconverteerd
  • Je kunt dezelfde punten oppakken van het Diamanten segment om de pagina verder te optimaliseren.

Ten slotte: Uiteraard kun je eindeloos variëren met de segmenten en de voorwaarden daarvan. Waar het om gaat is dat er met deze werkwijze op een doelgerichte manier optimalisaties worden uitgevoerd welke bijdragen aan waar het allemaal omdraait; de conversie.