NL / EN

Marketing cloud: een uitleg van de functies

Een veelbesproken onderwerp in marketingblogs: de marketing cloud. Wat is het precies en wat voegt het toe aan uw e-commerce bedrijf? In dit artikel leest u een uitleg van de belangrijkste begrippen en functies.

Totaalplaatje
Een marketing cloud bevat op z’n minst een softwareoplossing voor Analytics, contentmanagement, social media advertising/listening/management en een marketing automation tool.  De integratie van deze oplossingen speelt een grote rol in het welzijn van de marketing cloud. Het totaalplaatje van de bovenstaande marketingoplossingen en de integratie hiervan vormt met elkaar, in theorie, een goedwerkende marketing cloud.

Groeimarkt
De markt rond de marketing cloud is jong en snelgroeiend. Het wordt gedomineerd door partijen als Salesforce.com en Adobe, die links en rechts acquisities doen voor vaak honderden miljoenen euro’s. De drie grootste spelers (Adobe, Salesforce en Oracle) realiseerden in het afgelopen kwartaal een omzetgroei van gemiddeld 35,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2014.

Het is moeilijk om zo vroeg in de levenscyclus van deze jonge markt een uitspraak te doen over de toekomst ervan. De huidige jaarlijkse groei die de marketing cloud providers doormaken en de ontwikkelingen binnen de individuele marketing clouds geven aan dat de wereld er voorlopig nog niet klaar mee is. Het feit dat de marketing cloud een allround oplossing biedt voor een bedrijf zal ervoor zorgen dat dit, ook in de toekomst, voor veel bedrijven dé oplossing zal zijn voor de marketingactiviteiten.

Marketing automation
Het wordt door veel mensen de hemel in geprezen: marketing automation. Wat is het, hoe verhoudt het zich ten opzichte van de cloud en wat doet het precies voor u?

Marketing automation vormt een grote marketing solution die door vrijwel alle providers van de marketing cloud wordt aangeboden. Marketing automation verbindt crm (customer relationship management) en cms (content management systeem). In het crm-systeem worden de prospects weergegeven in een dashboard. Daarbij wordt aangegeven hoever deze in de customer journey zijn. Met het cms wordt er automatisch de juiste content naar de juiste prospect verstuurd.

Marketing automation is een groot gedeelte binnen de marketing cloud. Wel missen hierin bepaalde aspecten, zoals diepgaande insights uit de analytics tool of een speciale content creation tool. In een marketing cloud zijn al deze solutions geïntegreerd. Dit houdt voorbeeld in dat u met de analytics tool data kunt zien die is verzameld met de campagne van uw marketing automation tool.

Marketing automation doorloopt doorgaans de volgende stappen.

1. Verzamelen van data. Dit gebeurt vaak door middel van het aanbieden van gratis informatie (denk hierbij aan e-books, whitepapers en reports). In ruil hiervoor moet de prospect zijn persoonlijke informatie achterlaten. Vaak bevat dit ook zijn e-mailadres, dit heet ‘lead capturing’.

2. Lead nurturing: afgestemde content wordt naar de prospect gestuurd. Dit bestaat vaak uit relevante e-mails. Het bouwt een waardevolle band tussen de prospect en uw merk. De verstuurde marketinguitingen worden ook afgestemd op basis van hoe ver een prospect in het aankoopproces is. Dit contact met de prospect is key en zal het verloop van de relatie tussen het merk en de prospect bepalen.

3. De prospects worden door middel van lead scoring opgedeeld. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de (nog) oninteressante prospects en de gekwalificeerde leads.

Denk bij zo’n onderverdeling aan het geven van scores aan bepaalde punten van een prospect: welke pagina’s bekijkt hij van uw website? Welke e-mails die u hebt verstuurd vindt hij interessant? En welke van uw evenementen bezoekt hij? Aan de hand van de scores wordt op basis van zowel de impliciete als expliciete data een prioriteit aan een prospect gegeven.

Een prospect met een goede score (bovenstaande gebeurt dus allemaal automatisch!) wordt naar het salesteam doorgestuurd. Hierdoor eindigt het salesteam met meer en betere leads.

Samenvattend biedt marketing automation dus ondersteuning voor zowel marketing als sales. Het helpt uw marketingteam prospects gemakkelijker binnen te halen. Het helpt uw salesteam aan beter gekwalificeerde leads en dus uiteindelijk meer loyale klanten binnen te slepen.

Auteur: Ralf van Veen, Expand Academy