NL / EN

Lokale SEO belangrijker dan ooit tevoren

Vorige week heeft Google een update uitgerold die grote impact heeft op lokale zoekresultaten. Google geeft nu namelijk geen 7, maar nog slechts 3 lokale resultaten. Stond je op positie D tot en met G? Dan wordt je niet meer vertoond in lokale zoekresultaten.

Wat is er veranderd? Het oude lijstje met 7 resultaten van A t/m G gemarkeerd zijn zag er als volgt uit voor bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘Schoenen Utrecht’:

Screenshot 1

Sinds vorige week krijg je niet meer de oude vertrouwde top 7 te zien, maar slechts de top 3:

Screenshot 2

Als we de oude situatie vergelijken met de nieuwe situatie dan zien we dat er meer is veranderd dan het vertonen van enkel de top 3.

1. Telefoonnummer
In de nieuwe resultaten is niet direct meer een telefoonnummer zichtbaar. Om het telefoonnummer van een lokaal bedrijf te zien is een extra klik nodig op de bedrijfsnaam om meer informatie te verkrijgen over het desbetreffende bedrijf.

2. Website URL
In de oude situatie was onder de bedrijfsnaam de URL van de website te zien, deze is vervangen door de knop ‘Website’ rechts van de bedrijfsnaam.
3. Google+ pagina
Google heeft de directe link naar de Google+ pagina verwijderd, hier zijn de openingstijden voor in de plaats gekomen.

4. Adres
Het exacte adres van een locatie is niet meer zichtbaar, enkel nog de straatnaam. Dit zorgt ervoor dat doorklikken op de nieuwe ‘Route’ knop wordt bevorderd.

5. Niet geverifieerde locaties
Google heeft alle niet geverifieerde locaties verwijderd uit de lokale resultaten. Het is daarom noodzakelijk om je lokale pagina te verifiëren via Google+.

Waarom is lokale SEO belangrijk?
Volgens statistieken van Mozcast worden in 14,7% van de zoekopdrachten de nieuwe lokale resultaten getoond in de VS. Aangezien er nog maar drie resultaten worden getoond is lokale optimalisatie belangrijker dan ooit. Aangezien lokale zoekresultaten, over het algemeen, boven de reguliere zoekresultaten worden vertoond loont het om hier extra aandacht aan te besteden.

5 tips om lokaal te scoren (in de top 3!)

1. Verifiëren Google Mijn Bedrijf
Alleen een geverifieerde locatie zal worden getoond in Google Search. Met een geverifieerde locatie kan ook een verzorgingsgebied worden aangegeven wat er voor zorgt dat een locatie in Schiedam bijvoorbeeld ook vertoond zal worden wanneer er een zoekopdracht wordt gedaan vanuit Rotterdam.

2. Geef zoveel mogelijk informatie via Google Mijn Bedrijf
Na het aanmaken en verifiëren van een lokaal bedrijf ben je niet klaar.
Naast het invoeren van openingstijden, telefoonnummer en website URL is de meest belangrijke categorie wellicht ‘Category’. In deze categorie kan je aangeven wat voor een soort bedrijf je bent. Het is mogelijk om hier meerdere categorieën aan te geven, maak hier dus ook gebruik van.

Voorbeeld:

Screenshot 3

3. Reviews verzamelen
Veel bedrijven verzamelen al reviews via bijvoorbeeld Trustpilot, echter worden de reviews in Google vaak vergeten. Beoordelingen geven potentiele klanten niet alleen vertrouwen, maar tevens neemt Google dit mee in het algoritme voor lokale resultaten.
Een bijkomend voordeel is dat er vanaf 5 recensies sterren worden getoond in Google, wat positief bijdraagt aan het doorklikratio.

Voorbeeld sterren in lokale resultaten:

Screenshot 4

4. Lokale pagina’s creëren
Wanneer een bedrijf meerdere locaties heeft wordt vaak vergeten dat een bezoeker het liefst terecht komt op de pagina van een locatie die voor hem/haar het dichtste bij is.
Het is daarom belangrijk om de lokale locatie te vernoemen in de URL, title, meta-description, headers, tekst en alt-tags.

5. Wees consistent
Meer dan eens zien we bedrijven langskomen die meerdere Google+ pagina’s hebben zonder dat dit bekend is. Op deze pagina’s staan vaak oude adressen, telefoonnummers en openingstijden. Zorg ervoor dat elke lokale business zowel op uw website als in Google+ consistent is in de informatie die wordt gegeven. Idealiter wordt elke lokale pagina op uw website het adres vernoemd en deze data gestructureerd opgemaakt als ‘LocalBusiness’.