Terug naar het overzicht

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match,

Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te targeten op de meest relevante zoekopdrachten die ik persoonlijk selecteerde was werkelijk ongeëvenaard.

Het eerste moment dat ik getuige was van je effectiviteit weet ik nog heel goed. Ik was net gepromoveerd tot junior online marketing consultant en aan het rondsnuffelen op een van de bekende search blogs, toen ik de strategie “spiegelcampagnes” tegenkwam. Spiegelcampagnes zijn simpel gezegd twee identieke campagnes, waarvan de een alleen maar zoekwoorden in Exact Match bevat en de ander zoekwoorden van het type Modified Broad. De blog leerde mij om alle exacte zoekwoorden uit te sluiten in de Modified Broad campagne, zodat de advertenties altijd worden getriggerd in de juiste campagne. Precies dat deed ik en al snel nadat ik je geüpload had, Exact Match, waren mijn kosten per acquisitie gehalveerd. Ik was zo trots. Het voelde ongeveer alsof ik het wiel opnieuw had uitgevonden terwijl ik een kampvuur aanstak op de rug van een mammoet.

Oké die laatste zin is misschien een tikkeltje overdreven, maar serieus Exact Match. Je liet mijn advertenties alleen zien wanneer er een perfecte match was tussen de zoekopdracht en het ingekochte zoekwoord en daar hou ik van. Dit jaar gaat er een einde komen aan onze samenwerking zoals we die nu kennen, want Google weet inmiddels alles van de zoekintentie die iemand heeft en weet daarom beter wanneer een advertentie wel of niet getoond moet worden. De algoritmes van Google zijn simpelweg slimmer in het targeten van advertenties dan welke adverteerder of welk bureau dan ook. Geef Google een paar zoekwoorden en je advertenties worden automatisch getoond aan de juiste persoon, op het juiste moment. Het is briljant. En nee Exact Match, dit maakt Google niet kwaadaardig. Kijk maar eens naar hun persbericht op de AdWords blog. Het enige wat Google wil is “connect more people with what they are looking for”. Zo helpen ze gebruikers maar ook adverteerders, door het makkelijker te maken om meer potentiële klanten te bereiken. Dat is iets wat ik als adverteerder graag wil, volgens het uitgebreide interne onderzoek dat Google heeft gedaan. En als iemand dit kan weten, dan is het natuurlijk Google.

Dus, Exact Match, het enige wat ik nu nog tegen je wil zeggen is: dank je wel! We hadden een geweldige tijd samen en we hebben prachtige resultaten geboekt. De toekomst zal nooit hetzelfde zijn, maar het wordt mooi. Hoop ik. Exact Match is niet meer, lang leve de nieuwe Exact Match.

 

Liefs,

Ferdi Scheers – Senior online marketing consultant bij Expand Online

 

Dit artikel is geplaatst op Dutch Cowboys.