Terug naar het overzicht

iPhone X vs. iPhone 8

Maanden, weken en dagen werden afgeteld tot de lancering van de nieuwe iPhone 8 en de 8 plus. Toen ook nog eens bekend werd gemaakt dat de zogeheten iPhone X – ter viering van het tienjarig bestaan – op de markt zou komen, hielden de meeste die hard Apple fans het niet meer. Maar welke iPhone heeft de aandacht na die beroemde lancering weten vast te houden? Wij bij Expand Online (part of Dept) hebben het voor je uitgezocht! Aan de hand van Google Data zijn wij in de zoekvolumes rond de iPhones gedoken en dit zijn de resultaten.

Ronde 1 Aandacht

Vanaf begin dit jaar was al bekend dat de iPhone 8 eraan zou komen. Dat is ook te zien aan het zoekgedrag in Nederland. Dat de iPhone X voor velen uit de lucht kwam vallen, verklaart de ‘zoekstilte’ tot en met 11 september. Want met de aankondiging op 12 september, schoten de zoekvolumes voor de iPhone X het dak door.

Bron: Google Trends Web Search 1 september t/m 1 oktober 2017 voor iPhone 8 en iPhone X

Hoewel de iPhone X meer ophef leek te veroorzaken, bevestigden beide zoekvolumes toch dat er meer naar de iPhone 8 gezocht werd dan naar de iPhone X. Zo waren er in de maand september 823.000 zoekopdrachten over de iPhone X en maar liefs 1.000.000 over de iPhone 8. De winnaar van deze eerste ronde is dus de iPhone 8.

Ronde 2 Interesses

Wat vond men zo interessant aan de iPhone 8? Zoekopdrachten tonen aan dat de iPhone 8 plus in grote trek is. Er is het meest gezocht naar de term ‘iPhone 8 plus’ in combinatie met de releasedatum en de prijs.

Bron: Google Trends Web Search 1 september t/m 1 oktober 2017 voor iPhone 8 en iPhone X

Opvallend is dat bij de iPhone X de nadruk voornamelijk ligt op het zoeken naar de prijs van het toestel en de kosten van een abonnement. Zo wordt er veel gezocht naar de zoekwoorden ‘prijs’, ‘abonnement’ en ‘kopen’.

Bron: Google Trends Web Search 1 september t/m 1 oktober 2017 voor iPhone 8 en iPhone X

Je zou daarom (voorzichtig) kunnen stellen dat de intentie tot kopen – al dan niet in combinatie met een abonnement – groter is bij de iPhone X dan bij de iPhone 8. Ronde 2 gaat daarom naar de iPhone X.

Ronde 3 Shopping

Naast de grote aantallen zoekvolumes in het Google Zoeknetwerk is er ook veel naar beide iPhones gezocht in Google Shopping. Hierin worden alle advertenties getoond die in dit geval te maken hebben met het verkopen van de iPhone 8, 8 plus en de X. De consument wordt namelijk direct naar de webshop verwezen.

Bron: Google Trends Shopping 1 september t/m 1 oktober 2017 voor iPhone 8 en iPhone X

Als we naar de resultaten kijken, kunnen we concluderen dat de iPhone 8 de grote winnaar is in deze derde ronde. Het gemiddelde zoekvolume in Google Shopping ligt voor de iPhone 8 veel hoger. Zou de prijs van de X een te grote schok zijn geweest? De iPhone 8 is namelijk verkrijgbaar vanaf €809,- en de grotere variant iPhone 8 plus voor €919,- (apple.com), terwijl je voor het grote broertje, de iPhone X, maar liefst €1159,- moet neertellen. Het is duidelijk: de laatste ronde is ook in dit geval gewonnen door de iPhone 8.

And the winner is…

De iPhone 8 had een vliegende start, maar moest in ronde 2 toch even de spotlight afstaan aan de grote verrassing de iPhone X. Maar ondanks dat de iPhone X enige tijd veel in de belangstelling stond en de media de volle aandacht op deze iPhone richtte, blijkt de iPhone 8 online toch het meest besproken. Dat betekent natuurlijk niet dat de iPhone X ondergesneeuwd zal worden door de iPhone 8. Wij voorspellen, ook zonder data, dat er deze ochtend lange rijen voor de Apple stores zullen staan om de iPhone X te bemachtigen.

Dit artikel is geschreven door Denise van Dongen en Sabine Vroemen.