NL / EN

Inzicht in opbrengsten & kosten in Google Analytics

Google Analytics is al jaren de meest populaire tool om websitestatistieken te analyseren. Van meest bezochte pagina tot bestverkopend product, van grootste verkeersbron tot populairste apparaat waarmee de website wordt bezocht. Je kunt het allemaal bekijken in Google Analytics en daarom is het één van de tools die wij als online marketeers dagelijks gebruiken om de effectiviteit van onze online campagnes te analyseren. Opvallend is dat één van de belangrijkste statistieken hier ‘standaard’ ontbreekt: de kosten die onze online marketing campagnes maken. Hiervoor hebben we nu een geautomatiseerde oplossing: de Analytics Uploader.

Eerlijk is eerlijk. Niet alle kosten ontbreken in Google Analytics. Door Google AdWords & Google Analytics accounts met elkaar te koppelen worden onder andere de kosten, klikken en vertoningen van Google AdWords inzichtelijk in Google Analytics. Deze mogelijkheid bestaat echter niet voor andere advertentiekanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, DoubleClick of Bing. De kosten die deze campagnes maken, zijn dus niet in Google Analytics inzichtelijk. Dit maakt het analyseren van bijvoorbeeld de return on investment (ROI) lastig. Je zult in elk platform apart moeten inloggen om de performance te analyseren. Relevante statistieken over bijvoorbeeld bezoekersgedrag zijn hierin juist vaak niet inzichtelijk.

Google Analytics biedt wel de mogelijkheid om statistieken handmatig te importeren, dit is echter niet eenvoudig. De data die je wilt importeren in Google Analytics dien je uiteraard eerst te verkrijgen en vervolgens zo aan te passen dat deze voldoet aan de specifieke vereisten van Google Analytics, voordat je deze kunt uploaden naar Google Analytics. Het uploaden verloopt voor veel platformen handmatig via de interface en dit proces dien je dus iedere dag te herhalen om elke dag de meest recente data te kunnen analyseren. Dit is een zeer tijdrovend proces en bij veel klanten zien we dan ook dat dit vaak niet gebeurd. Zonde natuurlijk, want de mogelijkheid om in Google Analytics in één oogopslag te kunnen zien welke online marketing campagnes extra aandacht verdienen maakt ons werk een stuk gemakkelijker.

Ons doel was om dit inzicht in de statistieken voor zowel onszelf als onze klanten te realiseren en met dit doel voor ogen hebben de in house developers de Analytics Uploader (AU) ontwikkeld. Elke nacht wordt data uit o.a. Bing, Facebook & Instagram opgehaald en automatisch verwerkt in Google Analytics. Door onze campagnes te taggen met UTM tags krijgen we hierdoor inzicht in de performance van onze online campagnes tot op zoekwoord / advertentie niveau. De kosteninformatie die de Analytics Uploader verwerkt in Analytics wordt automatisch gekoppeld aan de bijbehorende Google Analytics sessies, waardoor in één scherm zowel kostendata (o.a. CPC’s & ROI) en bezoekersgedrag (o.a. sessieduur & bouncepercentage) te analyseren zijn voor alle online marketing kanalen die website bezoekers genereren. Het vergelijken van campagneprestaties word zo een stuk gemakkelijker, waardoor ook het sturen op de beste ROI gemakkelijker wordt.

Zie onderstaand screenshot ter illustratie:

p1 art