NL / EN

Internationale SEO: in 5 stappen een goede technische basis

Wil je met jouw website een internationale doelgroep aanspreken, of ben je op zoek naar manieren om je ‘online footprint’ nog verder uit te breiden? Dan is het uiteraard wel belangrijk dat de website door zoekmachine-bots en gebruikers van zoekmachines gevonden wordt. Om je daarbij te helpen, delen we in dit artikel graag onze best practices op het gebied van internationale SEO-techniek.

Om ervoor te zorgen dat jouw website ook daadwerkelijk aan de beoogde internationale doelgroep getoond wordt, is het vooral heel belangrijk dat zoekmachines precies weten welk land of taal je wilt targeten. Zoals iedere online marketeer weet (of zou moeten weten), staat de techniek van een website aan de basis van een goede organische vindbaarheid.

Sitestructuur

Eén van de eerste stappen in het proces van internationale SEO is sitestructuur. De discussie vindt vaak plaats rondom de vraag: moet je gebruik maken van lokale ccTLD’s (zoals .nl), een subdomein, of een subfolder?

5 tips voor een internationale SEO-strategie

Als je site op een gTLD (zoals .com) draait, kan dit enorme voordelen hebben voor internationale SEO. Helaas zien we dat dit ook hopeloos mis kan gaan. Grote internationale e-commercepartijen hebben flinke indexatieproblemen, omdat ze het de zoekmachine onnodig moeilijk maken. In dit artikel geven we 5 tips die aan de basis liggen van een goede internationale SEO-strategie.

1. Gebruik subfolders in plaats van subdomeinen

Als een site gebruik maakt van één of meerdere subdomeinen (bijvoorbeeld nl.webshop.com), worden die door zoekmachines gezien als op zichzelf staande websites. Het nadeel hiervan is dat al deze verschillende sites de waarde die ze van inkomende links ontvangen, niet delen. Als je subdomeinen gebruikt, moet je dus voor al deze subdomeinen linkbuilding efforts doen. Als je gebruik maakt van subfolders (www.webshop.com/nl/) profiteert de subfolder wél mee van de linkwaarde die het domein heeft. Dit is dus een veel efficiëntere aanpak van internationale SEO. Ons advies luidt dan ook: bekijk samen met je webbouwer of het (technisch) mogelijk is om je website te migreren naar deze nieuwe sitestructuur.

Valuta

Je kunt subdomeinen gebruiken om makkelijk te bepalen welke relevante valuta je moet tonen in de webshop. In zo’n geval is de volgende url-structuur aanwezig:

Valuta

Deze manier van valuta onderscheiden is soms een standaard technische implementatie. Door over te stappen naar een multi-currency-website, is het in veel gevallen tóch mogelijk om de instellingen weer te geven in subfolders. Subdomeinen zijn dan niet meer nodig. Als je overstapt van subdomeinen naar subfolders, komen de url’s er als volgt uit te zien:

Subfolders

Je vervangt het subdomein dus door de www-versie. Om dit proces goed te laten verlopen, is een migratieplan noodzakelijk.

2. Migratie

Om de waarde van de oude pagina’s te behouden, moeten url’s uit de subdomeinstructuur op de juiste manier geredirect worden naar de identieke pagina’s in de subfolders. Door een statuscode 301 mee te geven aan deze redirect, geef je bij de zoekmachine aan dat het om een permanente redirect gaat en zal de waarde van de oude url worden doorgegeven aan de nieuwe url. In dit geval zien de redirects er als volgt uit:

Redirects

Maar waar moet je het .eu-subdomein naar linken?

Dit subdomein is namelijk niet direct gekoppeld aan een land. De enige optie die je hebt als een subdomein niet aan een land gekoppeld is, is om dit subdomein te redirecten naar de www.-versie van de site: van eu.webshop.com/* naar www.webshop.com. Op de www.-versie van de site krijgen gebruikers dan een ‘splashpage’ te zien.

3. Splashpage

Een wat? Ja, een splashpage. Een splashpage is een landingspagina waar gebruikers (en Googlebots) op terecht komen voordat de daadwerkelijke homepage van een land-taalcombinatie getoond wordt. Hierdoor weet je zeker dat de gebruiker op de juiste pagina belandt, als hij of zij de www.-versie van de website benadert. Een splashpage is dus een belangrijk technisch onderdeel van een weldoordachte internationale SEO-strategie. Zie hieronder het voorbeeld van de splashpage van Zara.

Splashpage Zara

Uiteindelijk krijgt bijna alleen direct verkeer deze pagina te zien. In de organische resultaten geeft Google namelijk de voorkeur aan de homepage van een land-taalcombinatie die het meest geschikt is voor de gebruiker. Dit wordt duidelijk bij het voorbeeld van Zara hieronder. Met Google AdWords en andere campagnes kun je uiteraard gewoon direct de subfolders benaderen.

Google Search Zara

Misschien denk je nu: direct redirecten naar de juiste land-taalcombinatie op basis van browsertaal of IP-adres is toch ook goed? Het antwoord hierop is nee. Zoekmachines crawlen websites niet vanuit elk land en als je niet heel secuur alle bots van alle zoekmachines uitsluit van het automatisch redirecten, komen spiders niet op alle url’s.

Dat kan leiden tot vervelende indexatieproblemen, zoals Puma deze momenteel ervaart. In dit geval weten zoekmachines dus niet welke versie van de website ze aan welke doelgroep moeten tonen:

Indexatieprobleem Puma

Cookies

Nadat de gebruiker eenmalig een taalvoorkeur heeft gekozen, kan dezde volgende keer meteen geredirect worden naar de juiste taal. Het is dan wel noodzakelijk dat de taalkeuze van de gebruiker wordt opgeslagen met een cookie. Een voorbeeld van een redirect, bij tweede keer benaderen van www.-versie na taalkeuze:

Redirect zara

JavaScript en <noscript>

Vaak wordt er op de splashpage Javascript gebruikt voor een land-taalkeuze. Google heeft steeds minder moeite met het lezen van JavaScript, maar voor de zekerheid adviseren we om de links naar de verschillende land-taalcombinaties op te nemen in een <noscript>-tag.

De <noscript>-tag is een tag waarin je content kun plaatsen voor browsers die JavaScript niet ondersteunen. Als je in deze tag de links naar de land-taalcombinaties plaatst, krijgen gebruikers die -om welke reden dan ook – geen Javascript kunnen laden, de links naar de verschillende combinaties toch te zien. Daarnaast ben je er op deze manier zeker van dat als gebruikers en bots moeite hebben met het doorgronden van de JavaScrip-code, ze toch de links naar de land-taalcombinaties vinden.

4. Maak gebruik van alternate URL’s

Zoekmachines gebruiken de kenmerken rel=”alternate” hreflang=”x” om de juiste land-taalcombinatie van je website weer te geven in de SERP. De alternate url vertelt zoekmachines ook wat de relatie is tussen verschillende taalvarianten van je webpagina’s. Als er meerdere taalversies van een site zijn, moet elke taalpagina alle verschillende taalversies in de code identificeren. Inclusief de taalversie van die pagina zelf.

Vervolgens moet je de splashpage opmaken als ‘x-default’:

<link rel=”alternate” href=”http://webshop.com/” hreflang=”x-default” />.

Alternate URL

Meer informatie over implementatie van alternate URL’s is te vinden in de Search Console Help van Google.

5. Stel geo-locatie in voor elke locale in Google Search Console

Naast het voeren van hreflang tags, adviseren we om alle specifieke landen uit je internationale SEO-targeting los toe te voegen in Google Search Console.

In Search Console kun je vervolgens per subfolder aangeven wat de beoogde land-taalcombinatie is. Daarnaast brengt dit het voordeel met zich mee dat je per land interessante informatie uit Google Search Console kunt halen, in plaats van alleen informatie over het gehele domein.

Internationale targeting

En nu: organisch scoren

Het wordt onderschat hoe belangrijk een goed fundament is om organisch te scoren. Content en linkbuilding zijn belangrijk, maar de techniek van de website is echt de basis voor internationale SEO.

Recent hebben we een SEO-migratie van subdomeinen naar een splashpage voor een grote internationale klant afgerond: dit leverde voor 50 target keywords binnen één week al een gemiddelde stijging op van maar liefst 37 plaatsen in de organische resultaten van Google. Dit zijn winstplekken zonder dat er ook maar iets aan content of linkbuilding is veranderd!