NL / EN

Internationale SEA campagnes

Wil je groeien in het buitenland? Search Engine Advertising (SEA) is een uitermate geschikt kanaal. Buitenlandse markten zijn erg interessant voor Nederlandse online retailers en een Adwords campagne is snel opgezet. Maar pas op. Veel bedrijven gaan de mist in met SEA campagnes. In dit artikel geef ik praktische tips hoe jij succesvolle SEA campagnes opzet in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Algemene tips

Houdt voordat je SEA campagnes gaat lokaliseren rekening met de algemene stappen.

  • Wat is het online consumptiegedrag?

Nederlanders zijn het meest online van alle Europeanen. Voor ons is online kopen inmiddels heel normaal. De gemiddelde Oostenrijker is hier echter nog niet klaar voor. Houdt daarom eerst een doelgroeponderzoek. Analyseer de gemiddelde orderwaarde per inwoner per jaar, hoeveel geld er in totaal in webshops is besteed, etc.

  • Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Kijk hoe de grote online retailers het aanpakken. Deze grote webshops zijn al succesvol in de markt die je wilt betreden, zij weten dus hoe het werkt en zijn daarmee een mooi voorbeeld voor je internationale ambities. Hoe gaan zij bijvoorbeeld om met retourzendingen? Brengen ze verzendkosten in rekening en hoe hoog zijn die dan?

  • Doe een zoekwoordenonderzoek.

Laat de best converterende zoekwoorden vertalen en zet deze in de keyword planner tool van Google AdWords. Hiermee zie je meteen hoe vaak er gezocht wordt op deze zoekwoorden, hoeveel concurrenten er zijn en wat de gemiddelde klikprijs ongeveer zal zijn.

zohra blog 1

  • Houd rekening met de lokale cultuur.

Dit is vooral belangrijk voor het schrijven van advertentieteksten en teksten op de website. Duitsers,
Belgen en Fransen zijn bijvoorbeeld erg formeel.
Tutoyeren is in Frankrijk en Duitsland echt uit den boze.

Check daarnaast ook wat de gewoonten zijn met betrekking tot online aankopen. Wanneer bestellen mensen? Wanneer zijn ze vooral online? Welke kanalen gebruiken ze? Welke apparaten gebruiken ze hiervoor?

  • Zorg ervoor dat je website betrouwbaar overkomt

Ga bij jezelf na of je eerder bij een webshop hebt besteld met een .nl domein of één met een buitenlands domein. Waarschijnlijk gaat je voorkeur uit naar een .nl domein. Zo werkt het ook in het buitenland. Fransen bestellen het liefst van een .fr domein, Duitsers van een .de domein, Geen beschikking tot deze domeinen of heb je grote internationale plannen overweeg dan een .com domein met verschillende extensies per land.

SEA in België

De eerste stap naar het buitenland is maar een kleine stap naar onze zuiderburen. Ze spreken grotendeels dezelfde taal, dus de online marketing is dan ook een kwestie van kopiëren en plakken toch? Het antwoord hierop is helaas NEE. Er zitten grote verschillen tussen ons en Nederlandstalig België. Creëer een succesvolle Belgische campagne en volg de onderstaande tips.

1. Gebruik waar mogelijk Vlaamse termen.
Sale in je webshop? Belgen klikken eerder op je advertentie als je dit communiceert met “Solden”. Zijn al je producten voor de laagste prijs? In België noemen ze dit “aan de laagste prijs”. Verkoop je in Nederland jurken? Dan verkoop je in België “kleden”. Dit soort kleine taalverschillen kunnen een grote invloed hebben op uw CTR en zoekvolumes. Kortom: wil je een Google AdWords-campagne inzetten in Nederlandstalig België? Onderzoek dan eerst of er voor je branche Vlaamse termen worden gebruikt.

zohra blog pic 2

Let daarnaast ook op de beleefdheidsvorm. Uit een recente advertentietest van Expand Online bleek dat het aanpassen van de aanspreekvormen direct een positieve invloed had op het doorklikpercentage en de kosten per conversie. Is de vorm aangepast van je naar u?

zohra blog pic 3

1. Gebruik ‘zachte’ call-to-actions.
In Nederlandse advertenties zie je het vaak terugkomen: “Bestel nu”, “Bestel online”, “Bestel direct”.
De Belgen zijn hier niet van gecharmeerd. Gebruik dus zachte call-to-actions als “Bekijk het aanbod”.
Onderstaand een voorbeeld van een online modegigant die goed inspeelt op deze verschillen.

zohra blog 4

1. Verreken de verzendkosten in de prijs.
Belgen willen verzendkosten betalen, maar willen liever niet pas in de winkelwagen erachter komen dat er € 5 bijkomt aan verzendkosten. Verwerk de verzendkosten dus in de prijs van het product. Zo krijgen de Vlaamse shoppers direct een realistisch beeld van de kosten.

2. Maak betalen met Mister Cash mogelijk.
Zou je een webshop zonder iDeal betalingsmogelijkheden opzetten in Nederland? Niet? Dan betreed je ook zeker niet de Vlaamse markt met een webshop waar betalen met Mister Cash niet mogelijk is.

SEA in Duitsland

Ook ons buurland Duitsland is populair voor internationale webshops. Helaas valt dit in de praktijk tegen. Houd onderstaande tips in de gaten en creëer krachtige SEA campagnes.

1. Zorg voor een goede website.
Duitsers hebben zero tolerance als het gaat om trage websites. Een website met een hoge laadtijd zal in Duitsland dus niet alleen slecht converteren, men zal waarschijnlijk niet eens de moeite nemen om te wachten tot de pagina überhaupt geladen is.

2. Win hun vertrouwen.
Vertrouwen in een website is één van de belangrijkste factoren die een Duitser overhalen om een aankoop te doen. Dit vertrouwen wek je door op de webshop keurmerken te vertonen. De meest bekende keurmerken zijn Trusted Shops, Tüv s@fer shopping, BVH-Gütesiegel.

In Duitsland schrijft en leest men graag website reviews. Zorg dus voor de mogelijkheid om reviews achter te laten op je website. Dit kan bijvoorbeeld met Ekomi of Trusted Shops.

Voeg deze reviewsterren vervolgens ook toe aan je advertenties. Dit bevordert ook het doorklikpercentage van je advertentie.

3. Maak retourzendingen gratis.
Ondanks dat webshops niet wettelijk verplicht zijn om de kosten voor retouren op zich te nemen, stellen de Duitsers het erg op prijs als er geen retourkosten zijn.
Ikea toonde eerder al aan dat als je de Duitsers gratis retourneren belooft, zij eerder bij je bestellen. Het bedrijf vertoonde een grote groei in omzet nadat Ikea dit bekendmaakte. 85 van de 100 grootste Duitse webshops rekenen dan ook geen retourkosten.

zohra blog pic 5

4. Pas advertentieteksten aan op Duitse gewoonten.
De perfecte Duitse ad schrijven? Deze tips helpen je aardig op weg:
– Nederlanders zetten in ads het liefste elk woord met een hoofdletter. Het hoofdlettergebruik is bij onze oosterburen nogal verschillend. Ze zijn het dan ook niet gewend om ineens een hoofdletter te zien waar het normaal niet hoort (bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels, etc.)
– Zet het valutateken na het bedrag (50€)
– Gebruik “Sie” in plaats van “du”
– Dringende CTA’s zijn prima. Zet er alleen geen uitroepteken achter.

SEA in de UK

Een webshop openen in de UK lijkt een gemakkelijke stap. Echter komt er meer bij kijken dan alleen het vertalen van alle content. Volg deze belangrijke tips zodat je webshop ook in de UK slaagt.

1. Let op spelling
Het Engels kent vele varianten. De verschillen tussen Amerikaans & Brits Engels worden het meest verwaarloosd. Tekstadvertenties en andere teksten voor de UK moeten echter altijd in Brits Engels zijn. Denk hierbij aan colour i.p.v. color en favourite i.p.v favorite.

zohra blog pic 6

2. Kijk verder dan alleen Google.
In vergelijking met Nederland liggen de kosten per klik in de UK relatief hoog. Er zijn veel concurrenten op Google waardoor de kosten hoog op kunnen lopen. Kijk voor je advertenties dus verder dan alleen Google. Het marktaandeel van Bing is in de UK, in vergelijking met de andere Europese landen, erg groot (bijna 7%). De concurrentie is hier ook lager dan op Google, wat zorgt voor interessante klikprijzen.

3. Zorg voor goede informatie op je website
Britten zijn net als Duitsers vrij streng in het beoordelen van websites. Niet alleen is laadtijd erg belangrijk, de vindbaarheid van informatie is cruciaal. In een onderzoek van ecommerceweek gaf 42% van de respondenten aan dat ze naar de website van de concurrent gaan als men niet direct basic informatie kan terugvinden als verzendkosten en levertijden.

4. Mobile is on the rise
Waar in Nederland mobiel vaak nog wordt gebruikt voor oriëntatie is het in de UK steeds gebruikelijk om op mobiel een aankoop toe doen. Mensen zoeken dus mobiel en converteren ook meteen. Zorg dus dat je niet alleen vindbaar bent op mobiele apparaten, maar dat men ook makkelijk een aankoop kan doen via de mobiele telefoon.

Dit artikel is geschreven voor en onderdeel van de gids Internationale Webshop Beginnen van Textwerk.