NL / EN

Hogeschool Leiden brengt data tot leven

In het laatste jaar van de middelbare school sta je voor een belangrijke keuze bij het kiezen van de juiste vervolgopleiding. Aan open dagen geen gebrek, maar hoe maak je als hogeschool het onderscheid?

Hogeschool Leiden besloot te kiezen voor een online marketing campagne bestaande uit Google AdWords, remarketing, social advertising en e-mailmarketing om leerlingen aan te spreken. Een campagne die ook nog eens een gigantische hoeveelheid data opleverde. Data die gebruikt kan worden om toekomstige marketingcampagnes realtime bij te sturen. Maar het slim inzetten van deze data is een uitdaging. Daarom besloot Hogeschool Leiden deze samen met Expand Online bij elkaar brengen en te vertalen naar een eenvoudig realtime dashboard met de datavisualisatietool Klipfolio.

hogeschool-leiden-brengt-data-tot-leven

In totaal biedt Hogeschool Leiden 28 verschillende opleidingen aan. Al deze opleidingen hebben hun eigen targets en mediabudget. De strategie wordt gedurende de campagnes doorlopend aangescherpt. Hiervoor wordt intensief samengewerkt door de centrale marketingafdeling, opleidingsmanagers en Expand Online. Daarbij staat het aanmeld-target per opleiding centraal. Dit lijkt een simpele KPI, maar is in praktijk niet zo eenvoudig aangezien de data verspreid is over meerdere bronnen. De tool Klipfolio biedt de mogelijkheid om de data van deze verschillende externe bronnen samen te voegen in een custom-made dashboard. Nick Hansen Wagensveld van Hogeschool Leiden: “Voorheen konden wij moeilijk inschatten of we de targets zouden halen. Door het dashboard hebben we op elk moment van de dag inzicht in de resultaten, zien we in één ogenblik welke opleidingen onder target blijven en of we dus extra moeten inzetten op bepaalde campagnes.”

Dashboard

Het dashboard geeft waardevolle inzichten in de conversiedata. Zo kwam naar voren dat de meerderheid van de studenten zich vlak voor de open dag inschrijft, terwijl het oriëntatieproces al veel eerder start. Een belangrijke strategische keuze is nu om aan het begin van campagnes stevig in te zetten op awareness en branding. En om in een later stadium te gaan voor conversie.

Het bijsturen op basis van data houdt echter niet op bij de campagnes voor de open dagen. Het dashboard geeft Hogeschool Leiden namelijk ook inzicht in het opkomstpercentage en het tijdstip van opkomst. Nick Hansen Wagensveld: “Eigenlijk maken we tijdens de Open Dag zelf heel veel gebruik van het dashboard. Het geeft ons real-time informatie over de bezoekers. Zo weten we hoeveel bezoekers, en dus potentiële studenten al op de Open Dag zijn. We overzien alles; dus ook de drukte binnen de hogeschool.”

Data Driven Marketing

Met behulp van data-visualisatie is een eerste stap gezet in een Data Driven Marketing strategie. Wat Hogeschool Leiden betreft is dit echter niet het eindstation. Momenteel wordt gewerkt aan het uitbreiden van het dashboard, waarbij het ook ingezet kan worden in de aanloop naar andere voorlichtingsevenementen, zoals proefstuderen.

Daarnaast leiden de nieuwe inzichten uit het dashboard weer tot nieuwe wensen. De komende tijd zullen er nog meer databronnen worden toegevoegd aan het dashboard, om de marketeers van Hogeschool Leiden nog beter te kunnen ondersteunen in hun marketingactiviteiten.

Nick Hansen Wagensveld: “Klipfolio helpt ons bij het inzichtelijk maken van resultaten en trends. Een volgende stap is de mogelijkheden om de gehele Customer Journey van potentiële studenten in beeld te brengen. Verder gaan we in de toekomst onderzoeken of we Klipfolio kunnen gebruiken om ook onze email- en SEO-campagnes inzichtelijk te maken en trends te ontdekken. Daarnaast hebben we de ambitie om open dagen met elkaar te vergelijken om trends te kunnen ontdekken.”