NL / EN

Hoe voice search een steeds grotere rol gaat spelen in ons zoekgedrag

Auteur: Jason van Alphen, SEO consultant bij Expand Online

De opkomst van voice search neemt in een sneltreinvaart toe. In een jaar tijd hebben virtuele assistenten zoals GoogleNow, Siri (Apple) en Cortana (Microsoft) 10% aandeel in het wereldwijde zoekvolume weten te veroveren. Dit staat gelijk aan 50 biljoen zoekopdrachten per maand die door middel van voice search plaatsvinden. Apple kondigde vorige week aan dat in de nieuwe macOS Siera update in september Siri standaard in het besturingssysteem komt op alle iMac computers MacBooks. Dit zal de trend alleen maar versnellen.
voice search

De focus op een specifiek zoekwoord verdwijnt

Zoekwoorden die normaliter gebruikt worden voor een zoekopdracht worden langzamerhand vervangen door natuurlijke taal die meer context bevat. Waarin voorheen de focus lag op het schrijven van een landingspagina voor één zoekwoord, zien we nu een verschuiving naar een selectie van zoekwoorden die elkaar versterken. De semantiek tussen zoekwoorden draagt bij aan een betere vindbaarheid.

Google Rankbrain, dat voor de meeste SEO specialisten wel bekend is, wordt er steeds beter in om de context tussen bepaalde onderwerpen te herkennen. In een recente update van de Keyword Planner van Google zagen we dat sinds kort volumes van zoekwoorden in enkel- en meervoud en andere samenhangende vormen bij elkaar worden opgeteld.

Hoe ver gaat voice search?

Artificial intelligence zal uitzoeken wat een gebruiker probeert te bereiken en zal het voordeel zien in een grotere context. Als voorbeeld: In plaats van het bezoeken van de website van Domino’s en New York Pizza om te kijken waar mijn pizza het goedkoopst is, zal het waarschijnlijk mogelijk worden om aan Siri te vragen waar mijn pizza met welke deal het goedkoopst is op vrijdag. Siri zal vragen of ik nog extra toppings wil, mijn order bevestigen en mij vertellen hoe laat de pizza wordt bezorgd.

Viv, een nieuwe virtuale assistent van de makers van Siri, is in staat om lange vragen te interpreteren en antwoord te geven. Tijdens een publieke demonstratie in New York toonde Viv het vermogen om nauwkeurig te reageren op vragen als: “Regende het in Seattle drie weken geleden?” en “Zal het overmorgen in de namiddag warmer dan 25 graden worden in Rotterdam?”.

Bij de demonstratie van de Google Assistent tijdens Google’s I/O event werd duidelijk dat follow-up vragen gesteld kunnen worden zonder de context te herformuleren. Ik zou hier dus de volgende vraag kunnen stellen: “Wie was de oprichter van Google?” met de volgende vraag “Welke studies heeft hij gevolgd?”.
Een andere virtuele assistent die qua technologie al heel ver is, is Hound. Hound reageert nog vele malen sneller dan Siri, GoogleNow of Cortana. In de onderstaande video wordt een impressie gegeven over de snelheid en accuraatheid van deze virtuele assistent:

Lokale vindbaarheid wordt nog belangrijker

Wanneer het op mobiel aankomt zullen lokale spreekopdrachten in een rap tempo een veel grotere rol gaan spelen. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf of restaurant vindbaar is via Google Mijn bedrijf. Wist je dat er op mobiel drie keer zoveel lokale zoekopdrachten worden gedaan dan op desktop? Een belangrijk onderdeel hiervan is dat er (vooral goede) reviews aanwezig zijn, zo zou ik een spreekopdracht kunnen uitvoeren als “Laat de best beoordeelde burgerrestaurants zien” of “Laat alle burgerrestaurants zien met een beoordeling van 4 of hoger”.

Speel in op micro-momenten

Micro-momenten zijn momenten die onderverdeeld kunnen worden in de volgende vier momenten:

  • Ik wil iets weten
  • Ik wil naar iets toe (in de buurt)
  • Ik wil iets doen
  • Ik wil iets kopen
  • Deze vier elementen laten een stevige groei zien op basis van het soort en aantal zoekopdrachten. Dit zijn voornamelijk momenten wanneer je onderweg bent of met iets bezig bent waar je even snel iets opzoekt op je mobiele telefoon. Google Trends laat zien dat ook Nederland hier een stevige groei in laat zien:

    groei lokale zoekopdrachten nederland
    Bron: Google Trends

    Denk dus goed na over welke vragen jouw klanten kunnen hebben en op welk moment, voordat je een strategie uitstippelt. Zorg dat je ze op die momenten kan helpen met het juiste antwoord.

    Wees concurrentie voor

    Dat onze manier van zoeken veranderd is duidelijk, onze spreekopdrachten zullen wel degelijk verschillen van de zoekopdrachten die we nu intoetsen in Google.
    Op dit moment is er nog geen manier om uit te vinden welke spreekopdrachten mensen gebruiken om op jouw website te komen. Wel heeft Google aangegeven dat deze functie beschikbaar komt in de Search Console. De huidige zoekopdrachten die worden gebruikt om op jouw website te komen geven mogelijk wel inzicht in hoe er ongeveer gezocht gaat worden.

    Een tip die ik vooral wil meegeven is dat de focus niet meer moet liggen op specifieke zoekwoorden. Verschuif je aandacht naar een samenhangend geheel, context is steeds belangrijker. Probeer antwoord te geven op verschillende vragen die bezoekers kunnen hebben en bundel deze in één sterke pagina!