NL / EN

Hoe Google Analytics beter benutten (deel 3)

Marketingfacts.nl – Hoe zijn er diepgaandere inzichten uit het bestaande Google Analytics account te halen? In eerdere posts zijn instellingen in Google Analytics en de koppeling Google Analytics met Google AdWords toegelicht, maar er zijn veel meer geavanceerde mogelijkheden die nog meer inzicht geven in de gebruikte online marketingkanalen. In deze post, aan de hand van de Tip van de Dag, een overzicht van een aantal geavanceerde mogelijkheden in Google Analytics.

Zaken afzonderlijk inzichtelijk maken met profielen

Het aanmaken van extra profielen in Google Analytics kan erg nuttig zijn om bepaalde zaken afzonderlijk inzichtelijk te maken met behulp van filters. Voorbeelden hiervan zijn het afzonderlijk inzichtelijk maken van het “Werken bij” gedeelte op uw website, het inzichtelijk maken van verkeer via een specifieke bron, of het websiteverkeer per land (tip 68).

Website resultaten bekijken van afzonderlijke segmenten

Met de Geavanceerde segmenten functie in Google Analytics kunt u uw websiteresultaten bekijken voor een afzonderlijk segment. Voorbeelden van segmenten zijn Verkeer via Zoekmachines, Betaald verkeer en Terugkerende bezoekers. Een segment kan ook worden gebaseerd op een bezoekersactie, bijvoorbeeld bezoekers van een bepaalde pagina op de website. Met het toegepaste segment kunt u vervolgens de resultaten van het bezoek via het betreffende segment inzichtelijk maken. Het grote voordeel van deze functie is dat deze met terugwerkende kracht werkt, wat bij gefilterde profielen niet het geval is (tip 33).

Op maat gemaakte rapporten

Google Analytics toont standaard vele rapporten en data, het kan echter zijn dat u op zoek bent naar wat andere data, of een andere manier van de presentatie van de data. In vele gevallen is dit op te vangen via de functie “Aangepaste rapporten”, via deze functie kunt u data inzichtelijk maken op de door u gewenste manier. Een goed voorbeeld is het inzichtelijk maken van absolute aantallen; in veel rapporten toont Google Analytics enkel relatieve aantallen (in procenten). Via een Aangepast rapport is het ook mogelijk om absolute aantallen inzichtelijk te maken, bijvoorbeeld het aantal behaalde conversiedoelen per verkeersbron (tip 66).

Het meten van uw interne zoekmachine

Veel websites bevatten een interne zoekmachine met als doel de inhoud van de betreffende website te doorzoeken. In veel gevallen is het mogelijk het gebruik van deze zoekmachine door te meten in Google Analytics. Via Google Analytics is vervolgens inzichtelijk hoe deze zoekmachine wordt gebruikt (o.a. welke gebruikte woorden) waaruit weer conclusies kunnen worden getrokken om de website te verbeteren en/of aan te passen (tip 27).

Webshops: inzicht krijgen in omzet per product(groep)

Wanneer u een webshop heeft is het raadzaam om gebruik te maken van de eCommerce module in Google Analytics. Deze eCommerce module moet worden geactiveerd in Google Analytics en er moeten wijzigingen worden aangebracht in de meting van de bestelprocedure op de website. Wanneer u dit beide heeft gedaan, verschijnt er een extra menu-item ‘eCommerce’ op uw Google Analytics dashboard. De eCommerce module geeft per onderdeel (oa. verkeersbronnen en zoekwoorden) inzicht in uw omzet, transacties, de gemiddelde waarde per transactie, conversiepercentage en de waarde per bezoek. Op deze manier kunt u uw marketingkanalen sturen gebaseerd op omzet en transacties.

Advertentieuitingen analyseren? Maak gebruik van Analytics parameters

Met behulp van extra parameters in een URL is het onder andere mogelijk om in Google Analytics een onderscheid te maken tussen advertentieuitingen. Zo kunt u bijvoorbeeld analyseren of banner X het beter heeft gedaan dan banner Y, zowel qua kwaliteit per bezoekers als rendement (conversie) (tip 64).

Virtual pageviews in Google Analytics

Met behulp van zogenaamde Virtual Pageviews is het mogelijk om in Google Analytics bepaalde zaken meetbaar te maken, die standaard niet worden doorgemeten. Zo zou u bijvoorbeeld downloads van documenten en externe links inzichtelijk kunnen maken, deze worden vervolgens weergegeven als Paginaweergave in Google Analytics. Bijkomend voordeel is dat deze vervolgens als doelconversie kunnen worden ingesteld (tip 65).

Maak gebruik van Event tracking in Google Analytics

Met behulp van Event tracking is het mogelijk om in Google Analytics bepaalde handelingen op de website gecategoriseerd inzichtelijk te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om voor video’s op uw website inzichtelijk te maken hoe vaak deze is gestart, hoe vaak deze tot 50% is bekeken, en hoe vaak deze 100% is bekeken (tip 37).
Kortom, er zijn veel geavanceerde mogelijkheden naast de standaard mogelijkheden in Google Analytics. Het gebruik maken van deze extra instellingen zorgt ervoor dat uw marketingkanalen nog inzichtelijker worden gemaakt en u zo nog meer kunt sturen op conversie en rendement. Deze extra instellingen zijn een must voor organisaties die afhankelijk zijn van hun website, of er meer (management-)informatie uit willen verkrijgen. Verder is het raadzaam om op periodieke basis Google Analytics interpretatie meetings te organiseren, om zo het rendement van uw website te optimaliseren. Doe dit bij voorkeur met de websitebeheerder, marketingmanager en eventuele andere belanghebbenden. Stel uzelf hierbij doelen en toets deze periodiek.

Over de Tip van de Dag

We publiceren iedere dag een Online Marketing Tip van de Dag. Deze tips gaan over uiteenlopende onderwerpen zoals Google AdWords, SEO, Analytics en Social Media (LinkedIn, Hyves, YouTube en Facebook). De Tip van de Dag is te volgen op www.expandonline.nl en via Twitter (@tip_vd_dag).
Dit artikel is geschreven door Remy Bronkhorst.