NL / EN

Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph?

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge GraphIn mei 2012 lanceerde Google de Knowledge Graph. De graph begrijpt feiten over mensen, plaatsen, bedrijven etc. en verbindt deze entiteiten met elkaar. Wanneer er bijvoorbeeld wordt gezocht naar ‘Michael Jackson geboortedatum’ verschijnt het letterlijke antwoord op die vraag als eerste resultaat op de pagina, boven de normale zoekresultaten.

Dit is slechts één voorbeeld van een Knowledge Graph. Andere voorbeelden zijn: uitslagen van een sportwedstrijd, het actuele weer in een stad of de actuele dollarkoers. Moz geeft een mooi overzicht van deze mogelijkheden: https://moz.com/blog/101-google-answer-boxes-a-journey-into-the-knowledge-graph

Hoewel het leggen van verbanden tussen entiteiten zich nog in een vroeg stadium bevindt en de Knowledge Graph nog maar het begin is van het semantische web, zien we dat er grote stappen worden gemaakt. Als online marketeers is het onze taak deze veranderingen te begrijpen en hierop in te spelen. Google baseert zijn Knowledge Graph op verschillende bronnen (Google+, Wikipedia, Freebase). De hamvraag is nu: is het mogelijk om die bronnen te beïnvloeden? Ja, dat kan!

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph2

Lokale resultaten in Knowledge Graph met behulp van Google+ en Google Local (voorheen Places)

Het spreekt voor zich dat Google+ en Google Lokaal (voorheen Places) voor Google een gigantische bron van gegevens zijn. Het is te verwachten dat Google deze inhoud in de toekomst steeds vaker gaat gebruiken voor het beter begrijpen van het web.

Is jouw bedrijf (sterk) afhankelijk van een fysieke locatie en heb je in het verleden al een Google Places pagina aangemaakt? Koppel deze dan aan een lokale Google+-bedrijfspagina en aan uw website.  Op die manier ontstaat een geverifieerde lokale Google+- pagina die extra goed zichtbaar is in de Knowledge Graph. Meer informatie over het maken van een Google+- pagina.

Niet voor elk bedrijf is een koppeling aan een locatie wenselijk of van toepassing. In dat geval is het nog steeds mogelijk om in de Knowledge Graph te verschijnen door een zakelijke Google+-pagina te koppelen aan de website. Een actieve Google+ pagina met voldoende volgers is hierbij wel een voorwaarde. Waar deze grens ligt is helaas niet bekend.

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph4

Je eigen website voor Google begrijpelijk maken met Schema.org

Om het Google nog makkelijker te maken de inhoud van jouw website te begrijpen en wellicht zelfs te gebruiken in de Knowledge Graph kun je deze opmaken met Schema.org. Schema.org is een samenwerkingsproject van Google, Microsoft en Yahoo! om het Internet te verbeteren. Door gegevens te markeren op de pagina helpen we zoekmachines informatie op webpagina’s te interpreteren, beter verbanden te leggen en betere resultaten weer te geven.
Gegevens nog niet gemarkeerd? Ga hiermee dan nu aan de slag! Als je onbekend bent met de schema- markup , kun je gebruik maken van de gratis tool.

De grootste bronnen van Knowledge Graph-informatie: Freebase en Wikipedia

Veel van de informatie in de Knowledge Graph komt van Wikipedia en Freebase. Wikipedia kennen we natuurlijk allemaal, maar Freebase is voor velen nog onbekend. Freebase is een database die in 2010 werd overgenomen door Google.

Freebase bevat tientallen miljoenen onderwerpen. Ter vergelijking; de Engelse Wikipedia heeft nog geen 5 miljoen artikelen. Elk van de onderwerpen in Freebase wordt gekoppeld aan andere verwante onderwerpen en aan verschillende eigenschappen zoals filmgenres en geboortedata van mensen. Er zijn meer dan een miljard dergelijke feiten of relaties bekend in Freebase. Wat is nu het interessante?  In tegenstelling tot Wikipedia is het op Freebase wel gemakkelijk om informatie – zoals bedrijfsgegevens – toe te voegen!

Een beknopte opbouw van Freebase

Freebase is gebaseerd op domains, topics, types, properties. Google geeft zelf een uitgebreide uitleg hierover op. Voorbeelden van deze vier aspecten van Freebase:

  • Topic:          Bob Dylan
  • Domains:    Music
  • Types:         Song writer
  • Properties: Een lijst met uitgebrachte albums

Hoe plaats ik mijn bedrijf in Freebase?

Laten we in 7 stappen jouw organisatie toevoegen aan deze miljoenen database.

1. Ga naar freebase.com en log rechts bovenaan in met een Google -account door te klikken op de Sign in or Sign up button, de rest wijst vanzelf.

2. Bekijk dan of jouw bedrijf al bestaat door te zoeken in de zoekbalk.

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph5

3. Als jouw bedrijf er niet bij staat kun je in het veld daaronder het meest geschikte ‘domein’ kiezen welke jouw organisatie het beste typeert.

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph6

4. Zodra je de naam van het domein hebt gekozen, komt er weer een keuzeblok naar voren.  Kies het type dat het beste past bij je organisatie. Dit kan bijvoorbeeld ‘Employer’ zijn.

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph7

Tot zover:

  • Domain = Business
  • Type = Employer

5. Nu kunnen we een nieuw topic aanmaken door op het tandwiel icoon te klikken rechts boven.  Klik op Add topic.

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph8

6. Nadat je hier de naam van je bedrijf hebt ingevoerd kunt je de informatie (values) van jouw bedrijf invoeren door op het gele icoontje te klikken in het invulveld. Deze informatie kun je op elk moment aanpassen.

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph9

7. Nadat je alle informatie hebt ingevoerd kun je meerdere types toevoegen door simpelweg te beginnen met typen in het ‘Add type’ zoekveld.

140331 Hoe beïnvloed je Google’s Knowledge Graph10

Tip: Bekijk andere bedrijven en de types die zij hebben ingevoerd ter inspiratie.

Hebben jullie andere tips and tricks omtrent het positief beïnvloeden van de Knowledge Graph? Laat ze horen in de comments of via https://twitter.com/ExpandOnline

Deze bijdrage is geschreven door Anouk van de Velde, senior SEO consultant bij online marketing bureau Expand Online.