NL / EN

Google richt AdWords in op een mobile-first world

Brace yourself. Mobile is coming!

Wie zich bezig houdt met zoekmachine advertising weet al langer dat het aandeel van mobiel zoekverkeer steeds verder toeneemt. Wereldwijd vindt de helft van alle zoekopdrachten plaats op een mobiel apparaat. Het gedrag van gebruikers verschilt sterk per device, maar adverteerders kunnen hier nog nauwelijks op inspelen met de instellingen van hun AdWords-campagnes. Met de veranderingen die Google eergisteren aankondigde tijdens hun Performance Summit lijkt hier verbetering in te komen. Wij zetten de vijf beste veranderingen voor je op een rij.

Grotere tekstadvertenties

Eerder dit jaar verwijderde Google haar advertentieruimte aan de rechterkant met als doel het uiterlijk van de zoekresultaten cross-device gelijk te trekken. Tegelijkertijd geeft Google dit de ruimte om meer tekens aan de overgebleven advertenties toe te voegen en dit is dan ook precies wat er gaat gebeuren. Beschrijvingsregels gaan langer worden en er wordt daarnaast een extra kop toegevoegd aan de advertentie. Samen resulteert dit in bijna 50% meer advertentietekst!
De Expanded Text Ads, zoals Google ze noemt, kunnen nu alleen worden ingezet bij whitelisting, maar komen in de loop van het jaar beschikbaar voor iedere adverteerder. Hiermee worden de tekstadvertenties zoals we deze kennen geheel vervangen.

google-summit-expanded-text-ads

Device-afhankelijke biedingsstrategieën

Waar zoekopdrachten jaren geleden vrijwel alleen plaatsvonden op een desktop, heeft mobiel de laatste jaren een forse inhaalslag weten te maken. Tot nu toe was Google AdWords beperkt ingericht voor het optimaliseren voor mobiel zoekverkeer, maar hier gaat de komende maanden verandering in komen.
Google heeft zich gerealiseerd dat gebruikersgedrag sterk afhankelijk is van het device dat wordt gebruikt. De intentie en context van een zoekopdracht op een mobiel apparaat of tablet is heel anders dan die op een desktop. In de komende maanden gaat Google daarom (eindelijk) de mogelijkheid uitrollen om biedingen in te stellen per type device. Naast biedingen op desktop & mobiel niveau wordt het dus ook weer mogelijk om aparte biedingen voor tablets in te stellen.

Online goes offline

Uit Google’s rijke bron aan data blijkt dat één op de drie mobiele zoekopdrachten gerelateerd is aan een bepaalde locatie. Men is op zoek naar een goed restaurant, naar een supermarkt dichtbij of een kapperszaak in de buurt die op dat moment nog open is.
Wanneer een dergelijke zoekopdracht wordt uitgevoerd, is het voor een lokaal bedrijf essentieel om een advertentie van zijn/haar winkel voor te schotelen die zo relevant mogelijk is voor de zoekopdracht. Google gaat de komende periode experimenten met verschillende mogelijkheden hierin. Er wordt al gebruik gemaakt van de zogenaamde “promoted pins”. Locaties, bij de gebruiker in de buurt, met bijvoorbeeld een speciale actie krijgen hierdoor extra aandacht.

Ook investeert Google de komende tijd in de weergave van lokale bedrijfspagina’s, waardoor gebruikers meer informatie kunnen achterhalen voordat zij de locatie bezoeken. Stel, je bent onderweg en je bent je oplader vergeten én je batterij van je mobiel is bijna leeg. Snel pak je, je mobiel en je zoekt naar een electronicawinkel in de buurt. Via de lokale resultaten & bedrijfspagina’s zie je direct welke winkel een oplader verkoopt die geschikt is voor jouw mobiel en of deze in de fysieke winkels bij jou in de buurt op voorraad is. Direct vanuit de Google interface. Vervolgens zie je in diezelfde interface dat er één winkel is om de hoek die ook nog eens 10% korting geeft op alle opladers. Daar ga jij dus heen!

google-summit-promoted-pins

GDN wordt groter

Het Google Display Netwerk gaat zich uitbreiden! Het Google Display Netwerk besloeg al zo’n 80% van alle websites op het gehele web waar advertenties weergegeven kunnen worden. Dit gaat worden uitgebreid met diverse netwerken (websites) buiten het huidige Google Display netwerk door een intensievere samenwerking met DoubleClick, waardoor via het Google Display netwerk straks nog meer premium websites te targeten zijn.

Nieuwe interface

Al eerder kondigde Google aan de AdWords-interface zoals we deze kennen geheel te gaan vernieuwen. Dit is hard nodig, want AdWords is niet meer slechts de tool om tekstadvertenties binnen zoekresultaten te plaatsen. De interface wordt overzichtelijker en visueler, waarbij de focus meer komt te liggen op het behalen van marketing doelen. De nieuwe AdWords-interface wordt in 2017 verwacht.

google-summit-nieuwe-adwords-interface

Deze blogpost is geschreven door Maudy Ballijns (SEA consultant), met ondersteuning van Ferdi Scheers (SEA consultant) en Monique Wolf (online marketing trainee).