Terug naar het overzicht

Google Marketing Next: de tofste nieuwe features in advertising

Jaarlijks presenteert Google haar nieuwste features tijdens een eigen georganiseerd evenement: Google Marketing Next. In mijn blog van vorig jaar is te lezen hoe Google destijds haar adverteerders in staat stelde om mobiel gebruik volledig te adopteren in campagnestrategieën. Ook werd een volledige redesign van de huidige AdWords-interface toen aangekondigd om de gebruikerservaring te verbeteren. Twee onderwerpen die ook afgelopen dinsdag tijdens Google Marketing Next de toon zetten, maar waarin Google volwassener is geworden. Ik zet de meest spraakmakende updates voor je op een rijtje.

1. Geavanceerdere doelgroep targeting

Dat Google enorm veel data in haar bezit heeft, is niets nieuws. Door de enorme hoeveelheid producten die Google gratis aanbiedt aan haar gebruikers, beschikt het over de kennis waar naar gezocht wordt, welke websites en video’s worden bekeken, welk device hiervoor wordt gebruikt en waar men zich bevindt.

Alle Google producten samen leveren een schat aan informatie op over intenties, interesses en leefgedrag van consumenten. Google koppelt al haar databronnen aan elkaar om voor adverteerders zo relevant mogelijke doelgroepen te realiseren. Het koppelen van deze data levert dit jaar twee nieuwe manieren van targeting op:

  • Consumentengedrag
  • Levensgebeurtenissen

Er worden doelgroepen gevormd in verschillende categorieën op basis van zoekgedrag, welke video’s en online content ze bekijken en andere signalen. Deze twee nieuwe targetingopties stellen een adverteerder in staat om zijn boodschap te personaliseren en uit te serveren op het moment dat dit voor de gebruiker het meest relevant is.

Naast het introduceren van twee geheel nieuwe targetingmethoden werd ook bekend gemaakt dat de bekende in-market doelgroepen in het zoeknetwerk gelanceerd gaan worden. Dit houdt in dat adverteerders een doelgroep kunnen targeten op basis van aankoopsignalen, en een relevante advertentie kunnen tonen op basis van zoekwoorden.

2. Nieuwe tool voor data driven attributie

Online marketeers worstelen met de vraag wat het rendement is van hun inspanningen. Huidige attributiemodellen zijn vaak beperkt en verliezen gebruikers gedurende de customer journey als deze van device switchen. Om die reden worden de meeste kanalen afgerekend volgens het last-click model, om het simpel en overzichtelijk te houden. Terwijl data gedreven attributie juist heel waardevol is om performance op een juiste manier te beoordelen.

Google zegt een oplossing te bieden voor het ‘attributieprobleem’ en introduceert een nieuwe tool: Google Attribution. Deze tool helpt om de impact van verschillende kanalen cross-device te kunnen bepalen. De tool koppelt gegevens uit AdWords, Analytics en DoubleClick for Search en geeft de mogelijkheid om verschillende attributiemodellen te gebruiken. De data in Attribution kan vervolgens geïmporteerd worden in AdWords en DoubleClick for Search om advertising campagnes te optimaliseren. Om gebruik te kunnen maken van de tool voor DoubleClick Campaign Manager, is een uitgebreide variant benodigd: Attribution 360.

Google Attribution
Bron: Google Marketing Next 2017

3. Betere reporting van uniek bereik

Dat men steeds vaker van meerdere apparaten gebruik maakt, heeft niet alleen campagne attributie lastig gemaakt. Ook is het moeilijk te bepalen hoe vaak jouw campagnes de juiste doelgroep hebben bereikt. Dit terwijl bereik en frequentie heel belangrijke metrics zijn voor campagneperformance. Niemand wil online ‘gespamd’ worden door dezelfde adverteerder.

Vanaf nu is een uitgebreid rapport beschikbaar in Google AdWords, dat inzicht geeft in deze metrics. In deze rapportage wordt het aantal unieke gebruikers weergegeven en de keren dat deze middels een video- of display-advertentie is bereikt. Het voordeel van deze rapportage is dat gegevens worden ontdubbeld over iedere campagne. Deze gegevens bieden inzicht in de intensiteit van campagnes en kunnen worden gebruikt voor doelgroep optimalisatie. Het rapport wordt binnenkort ook beschikbaar in DoubleClick.

AdWords
Bron: Google Marketing Next 2017

De aangekondigde updates tijdens Google Marketing Next beloven veel goeds voor de komende maanden. Hoewel Google op veel punten progressie heeft gemaakt, blijven echte vernieuwingen voor het platform DoubleClick vooralsnog uit, wat toch wel erg jammer is.

Enkele adverteerders hebben afgelopen periode al een blik mogen werpen op de in 2016 aangekondigde nieuwe AdWords-interface. In december 2017 wordt deze dan eindelijk beschikbaar voor iedere adverteerder.

Deze blog is gepubliceerd op Emerce.

Meer informatie

Vragen? Of wil je meer weten over werken bij Expand Online? Check eens bij Maudy, zij kan je alles vertellen!
Maudy Ballijns, Online marketing consultant
Stel je vraag!