NL / EN

Google Display campagnes? Let op je instellingen!

140306 Google Display campagnes Let op je instellingenDisplay campagnes. Afhankelijk van je doelstelling een nuttige toevoeging aan je AdWords account. Heb je een ‘Branding’ doelstelling? Wil je aan de hand van remarketing je conversies een boost geven? Het gebruik van een display campagne is dé manier om snel veel zichbaarheid te behalen binnen het Google Display Netwerk (GDN). Maar, zorg wel voor de juiste zichtbaarheid met goede instellingen. In deze geef ik vier belangrijke tips voor display campagnes.

Vanzelfsprekend wil je dat je advertenties vertoond worden aan relevante gebruikers. Een relevante  doelgroep biedt immers de meeste kans op gewenst resultaat. Bij het inrichten van je display campagne wordt voornamelijk gedacht aan instellingen als taal, geografische targeting, de juiste interessecategorieën  of display zoekwoorden. Toch zijn er een aantal kleine instellingen, waar niet altijd aan gedacht wordt, welke je campagne nog beter kunnen maken.

Gevoelige categorieën uitsluiten?140306 Google Display campagnes Let op je instellingen2

Wat advertentievertoningen betreft wil je als adverteerder dat deze plaats vinden op zo relevant mogelijke websites voor hetgeen je adverteert. Vice versa geldt hetzelfde. Irrelevante websites worden om die reden uitgesloten. Zo is het in veel gevallen ook niet interessant dat je advertenties zichtbaar zijn op websites met gevoelige inhoud. Denk aan pagina’s omtrent misdaad, dood en tragedie of met seksuele inhoud. Verklein de kans op vertoningen op dergelijke pagina’s en voorkom daarmee eventuele imago schade. Vergeet dus niet om deze websites proactief uit te sluiten bij opties voor sitecategorieën. Deze zijn in de AdWords interface te vinden onder het tabblad Display Netwerk.  Als adverteerder voor vliegtuigtickets wil je bijvoorbeeld niet dat je banner naast een nieuwsbericht over een vliegtuigcrash wordt getoond.

140306 Google Display campagnes Let op je instellingen3Overweeg om mobiele apps uit te sluiten

Daar waar je websites met gevoelige inhoud uitsluit is het ook vaak aan te raden vertoningen uit te sluiten binnen mobiele apps. Hiermee voorkom je resultaat wat volgt uit het ‘dikke vinger syndroom’. Gebruikers welke onbedoeld op advertenties klikken vanwege het kleine scherm waarop ze opereren. Niet gewenste en onbedoelde klikken met teleurstellend resultaat als gevolg.

Voorheen was hier een combinatie van diverse uitsluitingen  voor nodig, tegenwoordig is dit makkelijker. Wederom kan dit worden ingesteld via ‘opties voor sitecategorieën’. Sluit ditmaal, onder het kopje Experimenteel, GMob-non-interstitial voor mobiele apps uit.I

In-game
Met dezelfde gedachte is het advies, voor veel adverteerders, om ook in-game plaatsingen uit te sluiten. Dit is vaak niet relevant, tenzij er uiteraard specifiek op gamers wordt getarget.  De eigen ervaring leert dat gebruikers tijdens het gamen op hun mobiele apparaat niet zitten te wachten op advertenties. Dit is goed te herkennen aan de hoge bouncerates onder in-game plaatsingen. Waar uitsluiten? Opties voor sitecategorieën; type plaatsing; in-game.

Frequency cap instellen

Hoe aantrekkelijk je advertenties ook zijn, geen één gebruiker vindt het fijn om continue blootgesteld te worden aan dezelfde boodschap. Je wilt dat je advertenties zoveel mogelijk vertoond worden, maar niet te vaak aan één individu. Voorkom dat je advertenties irritant worden en er advertentiemoeheid ontstaat. Stel daarom een frequency cap in. Hiermee beperk je het aantal advertentie vertoningen per unieke gebruiker. De opties zijn ruim. Een zelfgekozen aantal vertoningen per dag, week of maand. Per campagne, advertentiegroep of zelfs per advertentie.

140306 Google Display campagnes Let op je instellingen4

Relatieve CTR inzichtelijk maken

Proactief de juiste instellingen op orde hebben is één. Vervolgens is het ook van belang om bij te houden hoe de display campagne statistisch presteert. Selecteer hiervoor de juiste kolommen. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je advertenties presteren ten opzichte van andere adverteerders? Voeg relatieve CTR toe als kolom in je campagne overzicht.

140306 Google Display campagnes Let op je instellingen5Relatieve CTR is de klikfrequentie van jouw display campagne ten opzichte van het gemiddelde van alle overige advertenties op exact de zelfde plek binnen het GDN. Bij een relatieve CTR van 1x presteren jouw advertenties beter dan  die van andere adverteerders. Onder 1x vanzelfsprekend niet. In dat geval zijn er voor jou mogelijkheden. Je boodschap aanpassen, andere banners gebruiken of relevantere plaatsingen selecteren. Maak je advertentie inhoudelijk sterker en/of je plaatsingen relevanter en de relatieve CTR stijgt.

Natuurlijk zijn primaire instellingen zoals geo-targeting, interesses, doelgroepen, zelf-gekozen plaatsingen, etc. het belangrijkst om op orde te hebben wanneer je GDN campagne live gaat. Toch is het zonde voor je campagne als bovenstaande ‘kleinigheidjes’ over het hoofd worden gezien. Het kost je weinig tijd en moeite om ze door te voeren. Het levert je wel een efficiëntere campagne op. Bij je huidige en nieuwe display campagnes, denk aan alle instellingen!

Deze bijdrage is geschreven door Bas de Knegt, senior SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.