NL / EN

Eén of meerdere websites? Wat is slim?

Als zoekmachine marketingbureau komen wij regelmatig in de situatie waarbij een klant of prospect met de vraag speelt om met één of meerdere websites aan de slag te gaan. Wat is nou het beste voor SEO (zoekmachine optimalisatie) en branding en is dit wel te combineren?

Onderstaande overzicht is wel uitgegaan dat de verschillende websites enigszins qua thema of doelgroep hetzelfde zijn. Nu is elke situatie en doelstelling uniek dus enige nuance is gewenst bij het lezen van onze mening.

Voor de duidelijkheid; wat bedoelen we met satelliet websites:

Één domeinSatelliet Websites
www.expandonline.nlwww.expandonline.nl
www.expandonline.com
nl.expandonline.com
de.expandonline.com

Kortom; met een satelliet bedoelen we dus zowel extenties als subdomeinen.

Hieronder delen wij onze mening over het gebruik van één vs. meerdere (satelliet) websites vanuit SEO perspectief.

OnderdelenEen domeinSatelliet sitesWinnaar
(SEO) Techniek en onderhoudEen website technisch in orde krijgen kan al een uitdaging zijn. Mits je kopieën van je site gebruikt zou dit nog wel efficiënt kunnen maar vraagt meer aandacht, onderhoud en kosten dan wanneer je maar 1 site in de lucht hoeft te houdenMeer websites kost meer tijd en energie. Als je al met meer sites werkt zorg dat je een SEO vriendelijk CMS gebruikt en je learnings over je sites gemakkelijk kunt delen.Één domein is vanuit beheer en techniek makkelijker te bedienen. Wat ons betreft dus de winnaar op dit onderdeel.
(SEO) Content en onderhoudUnieke content blijft cruciaal. Het bewaken van je content, het meten en optimaliseren hiervan is gemakkelijker om vanaf een site te doen. Controle van wildgroei aan (dubbele) pagina’s en goede focus is gemakkelijker te garanderen met een site.Mits je erg veel resources hebt kan het interessant zijn om met meerdere sites in de organische resultaten te verschijnen. Voor de meeste organisaties zou ik echter adviseren eerst te zorgen dat je met één site goed scoort en focus te bewaken.Één domein. Vanuit onderhoud, resources en monitoring is een site gemakkelijker dan meerdere websites. Het samenwerken van websites kan ook omslaan naar concurreren met jezelf.
(SEO) Linkbuilding en autoriteitHet is al een uitdaging om een website populair te maken op het web. Alle efforts die je stopt in je relaties, zichtbaarheid, social media en buzz moet je voor elke website apart doen. Je kunt natuurlijk je sites aan elkaar linken (maar het is de vraag of Google dat niet als linkscheme kan zien. Kortom, niet valsspelen met linkbuilding en elke site als uniek project behandelen.Mits je veel resources hebt is het mogelijk maar wij adviseren eerder om deze resources in te zetten op 1 website met mooie unieke en vooral waardevolle content.Één domein. Elke website is uniek en moet zijn eigen plek op het web verdienen en dat gaat niet zomaar. Op meerdere websites autoriteit verkrijgen is waarschijnlijk een van de meest onderschatte onderdelen van SEO.
BrandingEen website met een goede structuur zou een breed palet aan diensten en thema’s kunnen bedienen en elkaar kunnen versterken.Wij vinden dat een website een onderdeel van je brand moet zijn en niet andersom. Wij zien geen win in het beheren van meerdere websites tenzij je totaal andere diensten/doelgroepen bedient.Één domein is wat ons betreft beter voor je ‘brand’. Dit neemt niet weg dat je specifieke campagne websites kunt lanceren echter zal dit voor SEO weinig toevoegen en zal je het verkeer naar je campagne websites moeten kopen.
InternationaalInternationaal kan het handiger zijn om met de landextenties (ccTLD) te werken. Indien je geen gTLD (bijv. .com) in bezit hebt zal je mogelijk gedwongen voor meerdere websites moeten kiezen. Indien je in bezit bent van een goed gTLD en je de snelheid voor je internationale gebruikers in orde houdt zouden we toch adviseren alles op één site te houden.Mits gedwongen kan het goed werken om meerdere websites internationaal te lanceren. Mits je aan de slag gaat met een gTLD, zorg dan wel dat je de ccTLD’s in bezit hebt.Éen Domein. Uitgegaan van geen belemmeringen heeft dit onze voorkeur. Hiermee deel je de autoriteit met elkaar en kunnen de verschillende doellanden landen van elkaar profiteren. Vanuit SEO is het prima aan te geven aan Google welke site voor welk land is bedoeld. Zorg wel voor een goede snelheid.
Exact zoekwoord als domeinnaamMits je een absolute klapper van domein in bezit hebt kan het zeker interessant zijn om dit te lanceren. En hoewel Google al jaren roept dit minder te waarderen zien we dit nog aardig werken in een aantal verticals. Ons advies is wel om hier niet all-in op in te zetten en alleen aan de slag te gaan mits je een exact match hebt met je zoekwoord.Indien je een exacte match hebt kan het moeite waard zijn.Satelliet website
MeetbaarheidNiet onbelangrijk is dat je kunt aangeven hoe je website presteert. Een waterdichte meerbaarheid is hiervoor belangrijk en kan in sommige gevallen al een uitdaging vormen per site.Technisch is het mogelijk om meerdere websites aan elkaar te koppelen zodat je het management kunt voorzien van een overall dashboard en resultaat. Let wel op dat dit een uitdaging kan vormen en het analyseren van je data complexer kan worden.Één domein. Het is technisch mogelijk maar vraagt meer resources en beheer. Dit onderdeel mag niet de doorslaggevende factor zijn maar voor je keuze wat ons betreft. Desalniettemin is het robuuster om je meetbaarheid te garanderen op één domein dan met verschillende.

Het mag duidelijk zijn dat wij als bureau sterke voorkeur hebben om één domein. Zoals eerder beschreven is elke situatie uniek en staan onze Online marketing adviseurs je graag te woord om je situatie te bespreken. Wij hopen in ieder geval met deze lijst onze visie hieromtrent te delen.

Succes met het maken van de juiste keuze!