NL / EN

In drie stappen van online campagnes naar offline omzet

140605 In drie stappen van online campagnes naar offline omzetHet is een vraagstuk waar we als online marketeers voor retailers steeds vaker mee te maken krijgen: welk effect hebben mijn online campagnes op de offline winkels? Veel retailers hebben graag de klanten in de winkels. Ze kunnen daar de klantenservice optimaal benutten en de kans op een cross-sell of upsell is veel groter. Hoe krijg je echter de bezoekers van de website in de fysieke winkels? In dit artikel wil ik in drie stappen een opzet geven om via online campagnes meer offline rendement te behalen.

1)De juiste incentive

Hoe krijg je bezoekers van de site naar de winkel? De beste manier om dit voor elkaar te krijgen is met een incentive. Geef bezoekers een reden om naar de winkel te komen!

a)De makkelijkste manier is natuurlijk met een kortingsvoucher. Geef de bezoekers aan de fysieke winkel bijvoorbeeld 10% korting op het hele assortiment of een deel hiervan.

140605 In drie stappen van online campagnes naar offline omzet2

b)Mocht je geen korting willen geven, denk dan aan een give-away. En dan niet de stapel gekke hoedjes die je nog had liggen van het vorige WK, maar echt iets moois. Een item van een bekend merk of een hip product wil wel goed werken. Uiteraard moet deze give-away aansluiten bij het type winkel of product.

c)Een ander, maar iets arbeidsintensiever, alternatief is een event in de winkels. Champagne/ Prosecco avonden voor dames in kledingwinkels werken doorgaans goed. Demo dagen, modeshows, workshops en proeverijen zijn mooie manieren om klanten naar de winkel te krijgen en aan je merk te binden.

Belangrijk bij alle bovenstaande incentives, is dat er druk achter staat. Maak de actie tijdelijk, voor een select gezelschap of slechts in een beperkte hoeveelheid beschikbaar.

2)De juiste kanalen

Nadat bepaald is wat de incentive gaat worden, moet er nagedacht worden over de promotie van de actie. Welke kanalen ga je inzetten en hoe ga je de actie promoten? Belangrijk hierbij is dat er goed nagedacht wordt over welke doelgroep je wilt bereiken. Moet de actie breed uitgedragen worden, dan zijn kanalen als Facebook en bannering erg geschikt. Moet een actie wat kleiner ingestoken worden, dan is bijvoorbeeld remarketing een goed kanaal.

Voor een snelle en brede online verspreiding van de actie zijn de volgende kanalen bij uitstek geschikt:

  • Branded Search: met een aangepaste advertentie of sitelink, kun je zoekers op je merknaam erg snel op de hoogte brengen van de actie
  • Non-branded Search: op zoekwoorden gerelateerd aan de actie, kun je zoekers perfect attenderen op de actie via de tekstadvertenties
  • Remarketing: iedereen die al eens interesse in je merk heeft getoond, is vast ook geïnteresseerd in een mooi actie
  • Social Media: benut je eigen fanbase en doelgroep optimaal door ze te attenderen op je actie
  • Bannering: om je actie breed onder de aandacht te brengen, is bannering het ideale kanaal.

Op de site moet er uiteraard een speciale actiepagina gemaakt worden, waar bovenstaande kanalen naartoe kunnen verwijzen. Deze pagina wordt enkel online gecommuniceerd.

3)De juiste meetbaarheid

Na de keuze van de juiste incentive en kanalen, wil je ook het effect van je actie meten. Niet alleen wil je weten wat er online gebeurt, maar nog belangrijker: wat er offline gebeurt.

Ongeacht de keuze van incentive en kanalen, is de actiepagina de eerste horde in het meetbaarheidstraject. Zorg ervoor dat de actie online meetbaar wordt gemaakt. Meet de downloads van een kortings- of give away voucher of de inschrijvingen voor het event. Met het meten van deze acties, kun je het effect van je actie online bepalen.

De horde van online naar offline is wat hoger, maar niet onoverkomelijk. Om ervoor te zorgen dat offline conversies uit vouchers/aanmeldingen ook inzichtelijk worden gemaakt, kun je in Google AdWords offline conversies importeren. Dit werkt via de volgende vier stappen:

  1. Een bezoeker klikt op een banner of tekstadvertentie waarbij een uniek click ID vanuit Google wordt meegegeven;
  2. Wanneer deze bezoekers vervolgens de online “incentive” voltooit (bijvoorbeeld: het downloaden van een kortingsvoucher of het inschrijfformulier voor een event), moet dit click ID worden meegestuurd naar het CRM-systeem en de voucher van de bezoeker;
  3. De bezoeker komt in de winkel en doet een aankoop. Vervolgens wordt in het CRM-systeem aangegeven welke click ID’s in offline conversies hebben geresulteerd (met de bijbehorende orderwaardes);
  4. Deze click ID’s kunnen daarna in AdWords worden geüpload zodat ze online zichtbaar zijn.

De combinatie van deze drie factoren kunnen de brug leggen tussen online en offline en je business laten groeien.