Terug naar het overzicht

Conversie ratio optimalisatie (CRO)

Wat bepaalt hoe bezoekers zich gedragen op de manier zoals zij nu doen op je website? Of beter gezegd: heb je ooit wel eens naar je website gekeken door de ogen van je klanten? Dit is het punt waarop wij bijspringen.


We zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om de conversie ratio van websites te optimaliseren. Hoe? Door bezoekers te ‘verleiden’ om een product te kopen, of door het implementeren van zogenaamde ‘best practices’? Nee, zo werkt het niet. Hoe het wel werkt om je platform te verbeteren: data analyseren en het zoeken naar mogelijke manieren om je klanten te helpen met het bereiken van hún doelen. En door dit te doen bereik je uiteindelijk ook je eigen doelen. Dat is wat wij Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) noemen.

Hoe doen we dit?

Zes simpele, maar belangrijke stappen:

1. Bepaal de doelen van je bedrijf én van je bezoekers

Als eerste bepalen we samen de meest belangrijke doelen en subdoelen. We bepalen ook welke tools we zullen gebruiken en we kijken naar de huidige implementatie van web analytics. Zo weten we zeker dat we op dezelfde lijn zitten en kunnen we aan het optimalisatieproces beginnen.

2. Verzamel data die we nodig hebben

Zonder data ben je een van de vele visjes in de zee. Een visje met maar een mening. Daarom willen we zowel kwantitatieve als kwalitatieve input, zodat we werkelijke inzicht krijgen in de wat’s & waarom’s.

3. Analyseer customer data

Het doel is om de verzamelde data te transformeren in informatie. Vervolgens transformeren we deze informatie in inzichten. We kijken niet alleen naar cijfers en figuren, maar we duiken ook in de motivatie van bepaalde acties van de bezoekers. We combineren uiteindelijk alle verzamelde kwantitatieve en kwalitatieve data, zodat we kunnen zoeken naar patronen in de customer journey.

4. Creëer een optimalisatie plan

Wanneer alle data getransformeerd zijn in inzichten, dan is het tijd voor een optimalisatie plan. We stellen prioriteiten aan deze inzichten, zodat we aan de hand hiervan weten waar we moeten starten en hoe we onze doelen moeten bereiken.

5. Testen

Dit is het moment waarop het allemaal gebeurt. We voeren een of meerdere tests uit, gebaseerd op het optimalisatie plan. En we kijken of dit invloed heeft op de website.

6. Leren & verbeteren

CRO is zeker geen goochelkunstje. En ook geen geldmachine. Sommige testen zullen heel erg goed uitpakken, andere juist niet. Je zal een hoop testen moeten uitvoeren en een hoop veranderingen live zetten voor er resultaten geboekt worden. Maar wanneer je dit proces geduldig volgt, dan zal het uiteindelijk resulteren in een verbeterd platform, meer conversies en dus ook in een hoger conversie ratio.

Zoals een beroemde Amerikaanse president ooit zei: “Vraag niet wat bezoekers voor jou kunnen doen, maar vraag wat jíj kan doen voor je bezoekers. Hoe meer je investeert in het helpen van je bezoekers, hoe meer zij uiteindelijk zullen investeren in jou!”

Meer informatie

Nieuwsgierig en heb je meer vragen? Contact dan Steven, hij staat te popelen om ze te beantwoorden!

Steven Koopmans, Online marketing adviseur
Stel je vraag!