Terug naar het overzicht

Marketplaces

Online marketplaces zoals Amazon, Bol.com & Zalando kun je het beste vergelijken met grote warenhuizen als de Bijenkorf. Op hun webshops staan namelijk vooral producten van andere verkopers, terwijl de ervaring van de consument vrijwel volledig wordt bepaald door de webshop, service en de garanties van het platform zelf.


Hoog gebruiksgemak

Het gebruiksgemak van deze platformen is hoog, dat is waarschijnlijk de reden dat wij de verkopen via dit soort platformen in Nederland steeds verder zien stijgen. Deze trend is in het buitenland al veel verder doorgezet. Zo heeft Amazon in Amerika een online marktaandeel van 25% en in ieder Europees land waar ze actief zijn een marktaandeel van minimaal 9%.

Voor veel webshop eigenaren vindt hierdoor een grote verschuiving plaats. Waar het voorheen essentieel was om een goede eigen webshop en logistiek in te regelen, is dat nu steeds minder van belang. Inmiddels heeft een kleine concurrent namelijk alleen een voorraad nodig om via dit soort platformen snel marktaandeel te winnen.

Voordelen

  • Online verkeer op het platform benutten;
  • Relatief lage investering nodig om in het buitenland te kunnen verkopen;
  • Meeliften op het serviceniveau van het platform;
    • Logistiek en klantenservice kunnen worden uitbesteed. Hierdoor kan iedereen gemakkelijk de garantie ‘morgen thuis’ bieden en goedkoop naar binnen heel Europa versturen.
  • Alleen betalen bij daadwerkelijke verkopen;
  • Nederlandse webshops kunnen Amazon gebruiken om in het buitenland marktaandeel te winnen. Andersom kan dat nog niet.

Hoe werkt het?

Verkopen via deze platforms stopt niet bij het aanmelden en up-to-date houden van je aanbod. Juist door na te denken over je internationale strategie, feed optimalisatie, pricing, het verzamelen van klantgegevens en de mogelijkheden omtrent de marketing campagnes kun je optimaal resultaat halen uit het platform.

Cruciaal voor het succes van een platform campagne is de product feed. Dit is een bestand met informatie over al uw producten (waaronder de beschikbaarheid). Wij helpen bij het maken van een koppeling tussen jouw CMS/bestaande shopping feed en het gewenste platform. Hierdoor word je automatisch aangemeld als verkoper van deze producten. De kans dat jouw producten verkocht worden is daarbij sterk afhankelijk van de gebruikte woorden in de titel en productomschrijving en de prijs.

Hiernaast is het belangrijk dat producten optimaal vindbaar zijn. Het is een doorlopend proces om uw vindbaarheid te blijven verbeteren om zo de verkoop van uw producten te vergroten. Wij kunnen je helpen om de organische vindbaarheid te vergroten, het conversiepercentage op producten te verbeteren en tot slot te adverteren om zichtbaarheid te vergroten. De kosten per klik liggen doorgaans lager dan bij Google AdWords.

Wil je direct aan de slag met een marketplace of wil je eerst meer weten? Neem contact op!

Meer informatie

Vragen? Of wil je meer weten? Check eens bij Iris, zij weet er alles van.

Iris van Hees, Online Marketing Consultant
Stel je vraag!