Terug naar het overzicht

Real time bidding

De juiste banner tonen aan de juiste gebruiker op het juiste moment: real time bidding (RTB) is dé trend op het gebied van display advertising. Door middel van RTB kunnen adverteerders real time bieden op impressies op premium websites. Op deze manier kan het rendement van je online campagnes worden verhoogd.

Wat is real time bidding?

Ook wel RTB genoemd, de veelgebruikte afkorting van real time bidding. RTB staat voor het “real time” per stuk inkopen van online advertentieruimte middels een veilingmodel. Deze impressie wordt pas geveild als deze moet worden weergegeven aan een gebruiker van een webpagina. Achtergrondinformatie van deze desbetreffende gebruiker wordt meegewogen of een advertentie wel of niet vertoond wordt. RTB is eigenlijk het automatisch bieden op een soort marktplaats voor digitale advertenties.


Kostenefficiënt je doelgroep bereiken

Real time bidding is mogelijk via diverse platforms. Eén van de meest bekende is DoubleClick (onderdeel van Google), waarmee je toegang krijgt tot alle grote exchanges. Hierdoor kun je op premium posities op aansprekende websites, zoals NU.nl, Sanoma sites en het RTL netwerk banners tonen.
RTB biedt uitstekende mogelijkheden om nieuwe doelgroepen aan te boren (prospecting) en om je huidige bezoekers opnieuw te bereiken (retargeting):

  • Premium zichtbaarheid en groot bereik; 
  • Minder waste. Je biedt alleen op bezoekers die voldoen aan alle gestelde criteria;
  • Real time bieden op basis van bezoekersrelevantie in plaats van vooraf afgesproken tarieven;
  • Uitgebreide targeting mogelijkheden op basis van onder meer recency, apparaten, context en doelgroepen (1st en 3rd party data);
  • RTB campagnes kunnen gekoppeld worden aan de complete DoubleClick Marketing Stack voor diepgaande inzichten in conversie attributie.

Wat is programmatic advertising?

Programmatic advertising is een term die refereert naar het gebruik van software om digitale advertentieruimte in te kopen, dit staat rechtstreeks tegenover het traditionele proces van onderhandelingen en manueel inkopen van ruimte. Deze manier van adverteren is erop gericht om een advertentie te tonen aan een zeer specifieke doelgroep met één specifieke content door middel van big data, algoritmes en cookies.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Wij zorgen ervoor dat jouw boodschap aan de juiste doelgroep wordt getoond op het juiste moment, door onder andere:

  • Floodlight tag configuratie: het plaatsen van de benodigde meetpixels voor het opbouwen van retargeting doelgroepen en het doormeten van conversies;
  • (Dynamische) banner ontwikkeling;
  • Inrichting en optimalisatie van RTB campagnes;
  • End-to-end conversie attributie en rapportage.

Benieuwd naar de mogelijkheden van RTB voor jouw organisatie? Laat je vrijblijvend informeren door één van onze adviseurs.

Meer informatie

Vragen? Of wil je meer weten over real time bidding? Check eens bij Kim, zij kan je alles vertellen!

Kim Boom, Online marketing adviseur
Stel je vraag!