Terug naar het overzicht

De week van Thomas

SEO Consultant bij Expand Online (part of Dept)

Elke dag begint sportief. Althans sportief… Het is een goede opwarming. Omdat ik in het Oude Noorden woon – en dus redelijk dicht bij het kantoor in Rotterdam – stap ik tussen half 9 en kwart voor 9 op de fiets. Het eerste wat ik doe als ik binnenkom is het zetten van een goede kop met koffie om wakker te worden! En ik zoek natuurlijk een plekje op bij het raam, want het prachtige uitzicht over Rotterdam vanaf de dertiende verdieping valt natuurlijk niet te negeren.

Maandag

Vandaag hebben we een SEO team meeting. Iedereen is aanwezig, behalve teamleider Erwin. Hij is onderweg naar een klant en belt dus gezellig in vanaf Schiphol. We bespreken gezamenlijk verschillende zaken zoals deadlines, presentaties, de verdeling van de accounts en de inzet van de Expand Academy.

De Expand Academy is een opleidingstraject waarin je wordt opgeleid tot een ware online marketing professional. Het leuke aan deze Academy is dat je er heel veel leert door vooral heel veel zelf te doen. Zelf ben ik afgelopen jaar bij Expand Online begonnen als Expand Academy-lid en ik kon vervolgens doorgroeien:  ik ging aan de slag in het SEO-team als consultant. Omdat ik zelf ben begonnen bij de Academy is het voor mij is het extra leuk om de nieuwe Academy leden te zien starten vanaf begin september. Ik zal zelfs  met de nieuwe leden samenwerken! Wellicht schiet ik zelf de eerste opdrachten in voor de nieuwe Academy toppers.

De week van Thomas

Dinsdag

Dinsdag is mijn vaste dag voor Triumph Motorcycles. Op zo’n dag begint het hele Triumph team altijd met een stand-up. Zo weet iedereen wie waarmee bezig is en houden we elkaar scherp.

Vandaag krijgen we in de stand-up de mededeling dat er een nieuw zoekwoorden-onderzoek afgerond is! Dat is goed nieuws, want op basis van dit onderzoek kunnen we een briefing maken voor nieuwe SEO-waardige pagina’s voor op de website. Erg leuk, maar daar moet ik nog wel veel voor regelen. Ik ga daarom aan de slag met het samenstellen van een informatiearchitectuur. Dit doe ik op eigen initiatief, want ik vind het fijn om verantwoordelijkheid te pakken en mijn eigen projecten op te bouwen. Tijdens mijn Academy-tijd heb ik ruimte gekregen om dit te leren. Hoe tof is het dat ik dat nu allemaal kan waarmaken?

stand-up

Een van de projecten die ik eerder heb opgepakt is de Content Creation Flow. Hierbij breng ik alle SEO-content in kaart. En geloof me, dat is gezien de grote hoeveelheid content die Triumph heeft heel hard nodig. Zowel wij als de klant werken met grote hoeveelheden Word en Excel bestanden. Om het overzicht van alle informatie te bewaren heb ik een Document Naming System geïntroduceerd. En dankzij een universele code in het Document Naming System kan iedereen alles terugvinden, toevoegen en lezen van elkaar. Lekker overzichtelijk.

Woensdag

Deze ochtend staat weer in het teken van Triumph. Ik heb een interne meeting met competence lead Robbie en programmamanager Mandy. We bespreken de stand van zaken zoals rapportages, voortgangen en wat er allemaal verder nog moet gebeuren. Daarnaast licht ik ook het Content Creation Flow plan toe.

Aangezien dit Content Creation Flow plan een gigantisch project is – met nieuwe content voor zeker 45 nieuwe pagina’s – is alle hulp van harte welkom. Daarom schakel ik in de middag de hulp in van een paar Academy-toppers en vormen we samen een content team. Ik vind het erg leuk om samen te werken met de Academy! Het plan ziet er als volgt uit: we stellen samen content briefings op aan de hand van diepgaand zoekwoordenonderzoek. Daarna zetten we deze briefings uit bij onze content schrijvers en wordt de geschreven content vervolgens door ons gecheckt. Als laatste stap wordt de gecreëerde content weer door ons gecheckt op SEO. En wanneer alles goed is, zorg ik dat de content live wordt gezet en is Triumph weer 45 SEO-waardige pagina’s rijker.

Donderdag

Vandaag is de Dept Induction Day, een dag waarbij alle nieuwe Deptsters (zoals ikzelf) alles te weten krijgen over Dept. Een soort brainwash day, maar dan op een leuke manier! Het is een maand geweest met heel veel nieuwe Deptsters, want er zijn zo’n zestig nieuwe medewerkers aanwezig. Verder staat in de ochtend de kennismaking centraal met zowel Dept als bedrijf, als met nieuwe Deptsters onder elkaar. En met ruim zestig Deptsters in één zaal, is dit een hele klus.

In de middag komen er verschillende sprekers langs om te vertellen over Dept. Oprichter Bart Manuel vertelt een kort verhaal over Dept en Managing Director Dimi Albers over alle bureaus die onder het Dept label vallen. De teller staat nu op 11!

induction day

In de middag staat er leuke case over Triumph klaar: we moeten een pakkende social post maken om de merkbekendheid bij vrouwen te vergroten. Binnen no-time hebben we enorm veel leuke ideeën gecreëerd. Van ideeën voor een 360 graden post tot creatieve tekeningen en een live-video. En dat allemaal bedacht in pak en beet zo’n vijftien minuten!

Het einde van de dag wordt natuurlijk passend afgesloten met een borrel! Nog eventjes kletsen met iedereen en de dag is helaas alweer voorbij.

Vrijdag

Deze morgen is het tijd voor de OMQ: de Online Marketing Quarterly. Hier vertellen de verschillende teams binnen Expand Online met welke coole nieuwe projecten, tools en verschillende aanpakken ze het afgelopen kwartaal mee bezig zijn geweest. Dit keer is het de beurt aan SEO (go SEO!!) en Insights. Collega’s Kevin en Jeroen uit mijn team presenteren toffe cases over Internationale SEO en Youtube SEO. Wie weet doe ik komend kwartaal wel net zoiets gaafs en deel ik wellicht mijn ervaringen met alle andere Expanders bij de volgende OMQ.

Mijn ervaring: een zeer leerzame en interessante ochtend. En wat het misschien nog wel beter maakte: het ontbijt met croissants, jus d’orange, koffie en yoghurt!

breakfast

In de middag ben ik bezig voor een nieuwe klant: Lisk. De afgelopen tijd heb ik veel tijd besteed aan Lisk. Ze creëren een blockchain ecosysteem om decentrale applicaties op te bouwen. Samen met collega Kevin ben ik verantwoordelijk voor de SEO. Omdat Lisk in Duitsland zit, hebben we meerdere video meetings met ze gehad en gaan we in november bij ze langs in Berlijn! Erg leuk dus om aan te werken.

Lisk

Het leuke aan werken bij Expand Online is dat we de mogelijkheid krijgen om onze handen uit de mouwen te steken voor een handvol internationale klanten, zo verbreed ik letterlijk en figuurlijk mijn grenzen!

De week sluit ik af met al mijn Dept collega’s op vrijdagmiddag met natuurlijk een vrijdagmiddagborrel-biertje in de hand!

Meer informatie

Vragen? Of wil je meer weten over werken bij Expand Online? Check eens bij Thomas, hij kan je alles vertellen!

Meer weten over de Expand Academy? Vraag het aan Jelle! Hij kan je vast verder helpen.