Terug naar het overzicht

De week van Rick

Trainee data consultant bij Expand Online (part of Dept)

Mijn naam is Rick, ik ben 23 jaar en momenteel trainee Data Consultant bij Expand Online in Team Insights! In deze rol word ik klaargestoomd om na een aantal maanden hele gave klanten te voorzien van nóg gavere data-driven solutions. Dit sluit heel mooi aan bij mijn studie Business Administration en Business Information Management. Binnen mijn studie had ik vooral te maken met de theorie omtrent de cruciale rol van data die het voortbestaan van bedrijven kan bepalen. Met mijn traineeship kan ik mijn theoriekennis goed gebruiken en aanvullen met praktijkervaring. Mijn doel? Aan de slag als Data Consultant! Neem een kijkje in mijn week!

Maandag

Ik begin mijn dag op de fiets naar het treinstation, fris en fruitig na een weekend dat de vrijdag ervoor begon met de borrel van de Dept Induction Day, de introductiedag voor alle nieuwe werknemers. Op deze dag ben ik volledig omgedoopt tot Depster, ben ik bekend geworden met het netwerk aan organisaties waar Expand Online deel van uitmaakt en heb ik veel van mijn nieuwe collega’s leren kennen.

Eenmaal aangekomen op het kantoor in Rotterdam, geniet ik eerst even van het prachtige uitzicht over de stad. Vervolgens begin ik met mijn Adwords Search Advertising examen. Ook al wil ik data consultant worden en zal Google Adwords niet mijn dagelijkse bezigheid zijn, is het belangrijk dat ik leer omgaan met de tools die wel steeds meer zullen berusten op bijvoorbeeld prediction models. Na twee uurtjes vragen beantwoorden ben ik geslaagd voor het examen! Nu kan ik beginnen met een DataCamp Course voor R Studio. Met deze tool kan ik dadelijk data opschonen, analyseren en bijvoorbeeld ook modellen bouwen en testen.

Ik sluit de dag af met een meeting met het Machine Learning team. Dit team houdt zich met name bezig met het bedenken en implementeren van oplossingen voor klanten waarbij algoritmes gebruikt worden die kunnen leren en voorspellen op basis van data. Machine Learning maakt dus eigenlijk beslissingen of voorspellingen voor bedrijven, volledig data-driven.

Als trainee word ik door mijn collega’s betrokken in de discussies. Ik krijg vandaag zelfs een opdracht mee, namelijk het maken van een Keynote waarin Second Screen Targeting op basis van Real Time TV Audiences op een begrijpelijke manier uitgelegd wordt! Hoe vet!

Dinsdag

Net als gisteren start mijn dag om 09:00 uur op ons kantoor in Rotterdam. Vandaag ga ik aan de slag met JavaScript, een belangrijk onderdeel van mijn traineeship. Dit is een programmeertaal en komt terug in meerdere aspecten van het werk van een data consultant. Tegelijkertijd is het een van de onderdelen die ik wat lastiger vind om te leren. Maar gelukkig krijg ik genoeg hulp.

Ik heb van Expand Online een ‘buddy’ gekregen waarbij ik altijd terecht kan voor al mijn vragen. Dit is analytics consultant Jasper. Hij volgt mijn ontwikkeling als trainee op de voet en helpt waar nodig. Ook helpt technical analytics consultant Aljosja mij op weg met het JavaScript dat ik ga schrijven. Het is een uitdagende opdracht waarbij ik de Default Channel Grouping logica van Google mag nabouwen in JavaScript. Uiteindelijk kunnen de channels die mijn script identificeren, gebruikt worden als variabelen met nuttige informatie voor de predictive models die ingezet worden voor onze klanten!

Om 12:00 uur ga ik lunchen met mijn collega’s Linda, Marlyn en Aljosja. Linda heeft hetzelfde traineeship gedaan als ik momenteel doe en we wisselen wat ervaringen uit. Ik spreek met haar af om donderdag samen door mijn script heen te lopen.

De dag eindigt met een Keynote workshop van Cris, mijn team lead en ware Keynote champ. Cris brengt in twee uur tijd zijn beste tips & tricks over op alle Depsters die zich ingeschreven hebben voor zijn workshop. Super handig voor de Keynote die ik ga maken voor het Machine Learning team.

Woensdag

Vandaag ga ik met mijn Keynote over Second Screen Targeting aan de slag! Ter voorbereiding op het maken van de Keynote heb ik een meeting met Ferdi. Hij is online marketing consultant en heeft eerder gewerkt met het targeten van televisie kijkers, die tijdens het TV kijken actief zijn op een second screen (mobile, tablet, desktop, laptop). Samen met Ferdi neem ik het concept door en bespreken we hoe je consumenten kunt engagen op hun second screen, gebaseerd op een televisiereclame die zij net bekeken hebben. Hierdoor heb ik een goed beeld van hoe de gehele oplossing in de praktijk werkt voor klant!

Vervolgens duik ik de rest van de dag in mijn Keynote. Het voordeel van het zijn van een trainee is dat je de tijd krijgt om concepten te begrijpen en tools te leren kennen. Dat maakt het leren toch dat beetje extra leuker. Aan het einde van de dag laat ik mijn Keynote aan analytics consultant Job zien. Hij is de Machine Learning champ binnen het team en checkt of de technische Machine Learning aspecten van het concept goed zijn verwoord in mijn Keynote. Vervolgens verwerk ik zijn feedback en upload ik mijn presentatie in de cloud van Dept. Nu is Second Screen Targeting op basis van Real Time TV Audiences voor iedere Depster voor handen en te begrijpen!

Donderdag

Op de to-do list voor vandaag staat het afmaken van het JavaScript dat ik schrijf om de Default Channel Grouping van Google na te bootsen. Ik bereid mij voor op de meeting met data consultant Linda door alle aspecten te noteren die ik nog niet begrijp of waar ik nog niet volledig zeker van ben. Linda neemt de tijd om met mij deze aspecten af te lopen en op te lossen. Dit is erg leerzaam voor mij. Op deze manier word ik stap voor stap een pro in JavaScript! Na een heerlijke lunch staat het script klaar en kan ik het gaan testen. En… Het werkt! Dat geeft een kick!

De rest van de middag focus ik me op de R Studio Intermediate course, een stapje hoger dan de introduction course die ik eerder deze week heb afgerond. Deze course gaat wat dieper in op de functies van R Studio en zorgt ervoor dat ik nog makkelijker met het programma en de taal kan werken. Het is prettig om de afwisseling te hebben tussen verschillende programmeertools.

Als afsluiter laten Job en Linda mij een predictive model zien waarmee zij nog beter kunnen bepalen welke klanten onderdeel zouden moeten zijn van een te targeten doelgroep. Het model voorspelt voor de klanten van een reisorganisatie in real time wat de kans is dat zij een aankoop gaan doen, of in dit geval: een boeking gaan doen. Vervolgens worden deze voorspellingen gebruikt om de retargeting via diverse kanalen nog verder te personaliseren. Het enthousiasme van Job en Linda is aanstekelijk. Dit model maakt het bepalen van doelgroepen een stuk specifieker en is gebaseerd op data, heel vet! Morgen mag ik de meeting met Bas bijwonen. Bas is de consultant die dit model zal voorstellen bij onze klanten!

Vrijdag

Vrijdag. Toch wel een van de leukste dagen van de week! Waarom? Onder andere vanwege de borrels die praktisch iedere week te beleven zijn. Vandaag is de borrel zelfs inclusief sprekers vanuit het management. En extra: deze week is er een speciaal uitje, waarbij we gaan schaatsen of curlen. Ik baal dat ik vanavond een zaalvoetbaltoernooi heb en hier niet bij kan zijn…

Verder wordt er natuurlijk ook hard gewerkt op vrijdag. Floris, ook een online marketing consultant, komt ‘s ochtends langs met de vraag of ik hem kan helpen met het indienen van een case. De case zal ingediend worden bij de European Search Awards 2018, waarbij het thema dit jaar de combinatie tussen SEO (Search Engine Optimization) en PPC (Pay-Per-Click) campaigns is. Floris heeft een campagne verzorgd voor een webshop, waarbij de combinatie van SEO en PPC voor een enorm succes heeft gezorgd. Aan mij de taak om zijn succes te onderbouwen met de juiste data uit Google Analytics en Facebook Analytics en het concept van zijn campagne vervolgens te visualiseren in een award-winning Keynote slidedeck! Mijn vrijdag kan niet meer stuk.

Ik ga aan de slag met de data en de visualisatie en om tussentijds even mijn hoofd leeg te maken ga ik  traplopen (13 verdiepingen, best pittig kan ik je vertellen) met mijn Insights teamleden Eline, Daniele en Jasper. Voor de fanatiekelingen wordt er zelfs een Data Studio Dashboard bijgehouden met daarin de klassementen.

Aan het einde van de middag koppel ik mijn visualisatie terug aan de marketeers die de case zullen indienen voor de Awards. De feedback ga ik volgende week verwerken en dan heb ik misschien bij kunnen dragen aan nóg (we winnen namelijk vaker prijzen) een prijs voor Expand Online!

Om 17:00 uur is het vervolgens tijd voor een biertje, nagenieten van de toffe week die ik gehad heb!

Meer informatie

Vragen? Of wil je meer weten over werken bij Expand Online? Check eens bij Rick, hij kan je alles vertellen!