Terug naar het overzicht

De week van Job

Data scientist bij Expand Online (Part of Dept)

"All business problems have a data solution" Job Deibel
Data scientist at Expand Online (part of Dept)

Maandag

Het eerste wat ik doe is een bakkie koffie halen, want inderdaad, de week begint vroeg. Om 8.00 uur ben ik al present op het Rotterdam kantoor. Niet omdat ik zo’n vroege vogel ben, maar omdat ik een verdiepende online course volg. Gezien het feit dat ik verder de hele week werk, probeer ik vier keer in de week een uurtje eerder naar kantoor te gaan om te studeren. Met de nadruk op ‘proberen’, want meestal komt het uit op drie dagen een uurtje eerder. De course gaat over deep learning: een manier om betere, geavanceerdere modellen en voorspellingen te maken met data. Denk bijvoorbeeld aan de datatechnologie achter Siri of achter self-driving cars. Ik wilde de course graag volgen, omdat het zal bijdragen aan meer skills en kennis die ik uiteindelijk kan gebruiken in mijn dagelijkse werkzaamheden op werk. En geluk voor mij dat Expand Online er de toegevoegde waarde ook wel van in ziet!

Na het uurtje studeren begin ik de week met mijn normale werk. Ik start met het checken van mijn inbox, het maken van een planning voor de week en het bekijken van de komende meetings. Uiteraard weer gepaard met een bakkie. Even later loop ik naar de presentation area om naar de maandelijkse Grouphug te gaan, voor alle Expanders. Het maandelijkse moment waarin we – niet zoals de naam doet vermoeden, elkaar knuffelen – maar een update krijgen vanuit het management.

Na de lunch kruip ik weer achter mijn bureau om de hele middag te computeren. Ik werk in R – een programmeertaal die populair is voor data modelling – om te coderen en data te kunnen crunchen. Ik ben bezig met een klantcase die commercials gaat pushen op bepaalde televisiezenders. Het hoofddoel in deze case is om televisie te blenden met online strategie. We hebben hiervoor een model ontwikkeld die ervoor zorgt dat websitebezoekers herkend kunnen worden die eerder een commercial hebben gezien op de TV. Dit levert data op die vervolgens wordt gebruikt om de online marketing strategieën van TV en de andere online kanalen op elkaar aan te laten sluiten. En natuurlijk om te kijken hoeveel extra verkopen er worden gegenereerd door deze televisie commercial. Erg leuk om aan te werken!

Dinsdag

De dag begin ik weer 8.00 uur achter mijn bureau, samen met mijn beste vriend bakkie koffie en de deep learning course. Ik heb gekozen voor een ander plekje dan gisteren op kantoor, een beetje afwisseling kan geen kwaad. Ook leer ik zo mijn collega’s buiten mijn eigen Insights Team beter kennen. Nog een bijkomend voordeel van ergens anders zitten, is dat ik ook erg geïnspireerd kan raken van een praatje hier en daar.

De rest van de dag besteed ik aan het schrijven van mijn blog over predictive modelling. Ik heb een voorspellend model ontwikkeld dat zich focust op retargeting. Retargeting practices gebeuren over het algemeen nu nog op een vrij arbitraire manier, maar eigenlijk wil je als bedrijf de mensen uitsluiten die alleen website bezoeken doen. Daarnaast wil je je voornamelijk focussen op het retargeten van mensen waarbij de kans het grootst is dat zij een aankoop doen. Met die gedachte ben ik begonnen met het ontwikkelen van een model dat kan voorspellen wat iemands aankoopkans is. Om dit vervolgens toe te kunnen passen in de retargeting strategieën. Dat is gelukt! Nu zijn we bezig om het model te implementeren bij meerdere klanten, waaronder Vacanceselect. Ben je benieuwd naar de precieze werking van het model en de ontwikkeling ervan? Lees dan mijn blog op Emerce.

Woensdag

De dag begint nu eens niet om 8.00 uur achter de online course, maar (helaas) nog een uurtje eerder. Ik stap om 7.00 uur (!) in de auto richting het Dept kantoor in Amsterdam om voor 9.00 uur aanwezig te zijn. Vanuit Rotterdam moet je helaas rekening houden met de file. In Amsterdam vindt er deze ochtend het Recruitment event plaats. Het doel van dit event is om verschillende recruitment partijen te inspireren en op de hoogte te brengen van de nieuwste ontwikkelingen binnen deze branche. Google is er bijvoorbeeld ook, met een praatje over Google Jobs. Ik ga ook spreken: ik houd een praatje over mijn predictive model, maar dan toegepast op de recruitment industrie. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat je de juiste mensen target met je vacatures? Juist, met predictieve data: door te voorspellen of iemand een grote kans heeft tot solliciteren.

Na het event blijf ik de rest van de dag op kantoor in Amsterdam werken. In de middag staat er, tussen mijn werkzaamheden door, nog een brainstormsessie ingepland met Bart Manuel (technical director), Cristian van Nispen (team lead insights) en Jasper Jansen (DMP specialist), over het Dept-breed inzetten van dataproducten.

Donderdag

De ochtend start om 8.00 uur, uiteraard weer met een bakkie en de deep learning course. Mijn target van drie keer per week studeren is bij dezen gehaald! Vraag blijft: zou het me een vierde keer lukken deze week?

De rest van de dag staat in het teken van de pitch die ik ga houden op het Dept festival, samen met mijn collega Mustafa. We moeten nog behoorlijk wat voorbereidingen treffen en zorgen dat de laatste puntjes op de i worden gezet. Mustafa en ik zijn een heel goed duo en de samenwerking is leuk. Hij is van de strategie, ik ben van de data. En om nieuwe strategieën te bedenken en te ontwikkelen heb je deze twee functies als samenwerkend geheel nodig. We merkten dan ook dat we elkaar regelmatig opzochten. Door samenwerking bij gezamenlijke projecten ontdekten we ook dat we dezelfde opvattingen of frustraties hadden over bepaalde onderwerpen, bijvoorbeeld over buzzwords. Waarom zou je buzzwords willen gebruiken?! Zo kwam het dat we besloten om samen te pitchen op het Dept festival over deze frustratie.

In de middag pak ik, samen met Mustafa en andere collega’s die moeten pitchen op het festival, de trein naar het festivalterrein Thuishaven in Amsterdam om zo een ware generale repetitie te houden voor de volgende dag. Met wat uitgevallen treinen en gepaarde stress onderweg komen we met enige vertraging aan. Hopelijk is dit morgen niet het geval!

Vrijdag:

Vrijdag, de dag van het Dept festival! Een dag die draait om technologie, creativiteit en inspiratie. Helaas, het lukt me vandaag niet om aan de vierde keer studeren te komen. De dag start om 10.00 uur voor mij, omdat ik dan samen met de andere sprekers al aanwezig moet zijn op het festivalterrein. Iedereen is behoorlijk nerveus, net als Mustafa en ik. Helaas mogen wij pas om 16.00 uur pitchen, als een van de laatste sprekers. De hele dag stuiteren we rond, staan we strak van de grote hoeveelheid koffie, kijken we naar de andere sprekers en drinken we toch stiekem een biertje voordat wij aan de beurt zijn. Maar om 15.55 uur zijn we er dan ook echt klaar voor, klaar om het publiek te acen. En dat doen we! Wat een overwinning is dat! Ik ben trots op Mus en mezelf en we stuiteren van de adrenaline. Nu is het tijd voor een welverdiend feestje!

Ben jij benieuwd naar de pitch over buzzwords van Mustafa en mij? En benieuwd naar hoe mijn Rotterdamse accent ook nogal overheerst in mijn Engels? Check dan de video!

Wil je ook zo’n vette baan als Job?

Solliciteer dan naar de functie als Data consultant in Rotterdam of Amsterdam!

Meer informatie

Vragen? Of wil je meer weten over werken bij Expand Online? Check eens bij Job, hij kan je alles vertellen!
Job Deibel, Analytics consultant
Stel je vraag!