NL / EN

Cosmo Kappers

Wave International is de holding van de twee grootste Nederlandse kappersketens: Cosmo Hairstyling en Team Kappers. Cosmo Hairstyling maakt de service van een topstylist voor een grote groep toegankelijk en richt zich voornamelijk op fashion en trend forward consumenten. Team Kappers focust zich op kwaliteit voor een betaalbare prijs.

Nieuwe klanten tegen zo laag mogelijke kosten.

Het belangrijkste doel van de campagne is het genereren van nieuwe klanten in lokale haarsalons door het aanleveren van kwalitatieve leads via de websites van Cosmo Hairstyling en Team Kappers tegen een lage cost per lead.

De doelgroepen

De doelgroepen van Cosmo Hairstyling en Team Kapsalon verschillen. Team Kapsalon is laagdrempelig en trekt vooral klanten aan die direct geholpen willen worden zonder afspraak voor een aantrekkelijke prijs. Cosmo Hairstyling richt zich op het hogere segment door het aanbieden van een excellent serviceniveau en persoonlijke benadering.

Strategie

Verkeer

Google AdWords werd ingezet om via het Google zoeknetwerk verkeer van hoge kwaliteit naar beide websites te leiden. Voor elk merk werden lokale en long tail zoekwoorden geselecteerd, bijvoorbeeld ‘kapper zonder afspraak’ voor Team Kapsalon en ‘goede kapper rotterdam’ voor Cosmo Hairstyling. Om er zeker van te zijn dat de advertenties alleen nieuwe klanten opleverden, werd gebruik gemaakt van remarketing lists for search om eerdere bezoekers die de voucher gedownload hadden uit te sluiten.

Leads

Het verkeer vanuit Google AdWords werd naar specifieke campagnelandingspagina’s gestuurd, waar (alleen) nieuwe klanten een kortingsvoucher van €10,- konden downloaden om te gebruiken in een kapsalon naar keuze.

Offline ROI

Om de doelstellingen te behalen was het essentieel om online en offline te integreren. Elke klant die de salon bezocht met een online voucher werd geregistreerd in de kassa. Aan het eind van de maand werd het totale aantal nieuwe klanten en gemiddelde omzet per klant gebruikt om complete funnelrapporten samen te stellen van lead tot client. Zelfs future lifetime value en ROI per klant behoorden tot de data-analyse.

Creativiteit & implementatie

  • Samenbrengen van online leadgeneratie en offline zaken;
  • Lokale & long tail zoekwoordcombinaties om op werkelijk zoekgedrag in te spelen, in combinatie met lokale landingspagina’s voor elke kapsalon;
  • Gebruik van geotargeting en lokale bodaanpassingen om effectief te adverteren in de gebieden van de kapsalons;
  • Inzet van RLSA (remarketing lists for search ads) om zeker te zijn dat alleen nieuwe klanten getarget werden;
  • Specifieke targeting op mobiele apparaten voor ‘right now’ klanten met unieke mobiele ads;
  • Inzet van call tracking om telefonische leads te meten vanuit de AdWords campagne;
  • Inzet van remarketing in het Google displaynetwerk om funnelverlaters te heractiveren.

Resultaten

Met de campagne hebben we volledig inzicht gekregen in de funnel van vertoning tot (nieuwe) klant. Ook zijn er nieuwe klanten gegenereerd met een winstgevende CPA (cost per aqcuisition) en zijn de kosten per conversie (downloads van de voucher of online afspraak) zijn gedaald met 87%.


Meer weten?

Benieuwd hoe we dit project hebben aangepakt? Of denk je dat jouw onderneming hier ook beter van zou worden? Mail of bel Amber voor meer informatie.

Expand-Amber