NL / EN

TomTom

Slimme online media campagnes voor TomTom

Elke dag rekenen miljoenen mensen over de hele wereld op TomTom, hét bedrijf wat groot is geworden met navigatieapparatuur voor auto’s. Online zichtbaarheid op verschillende media is een belangrijk onderdeel om een plek te claimen in de meer dan 25 landen waar TomTom werkzaam is. Daarnaast is met de TomTom-sporthorloges een compleet nieuwe markt aangeboord.

Reden genoeg om een strategisch partnership aan te gaan met online marketingbureau Expand Online (part of Dept). In de afgelopen twee jaar zijn er flinke stappen gezet op het gebied van online media strategie, media inkoop en meetbaarheid. Het resultaat? De opbrengst van de campagnes is vervijfvoudigd!

TomTom - SEA & Strategie - Expand Online

Uitdaging

De belangrijkste KPI voor TomTom is het vergroten van de Return On Ad Spend (ROAS). Alleen een klein deel van de verkopen wordt maar verkocht via TomTom.com, een verkoop via een ander kanaal heeft echter wel waarde voor TomTom. Om te kunnen zien wat de in SEA geïnvesteerde euro’s nu eigenlijk opleveren, was onze strategie om  alle lopende campagnes te herstructureren. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met Doubleclick, waarmee we onder meer de media inkoop konden meten en rapporteren. Daarnaast hebben we samen met TomTom een manier gevonden om te meten welke (media) campagnes hebben bijgedragen aan een verkoop. Met ons Dept zusje a friend of mine is gekeken hoe we de social advertising op een manier konden inrichten waarbij we niet alleen meer sturen op engagement en traffic, maar juist op het binnen halen van leads en kopers.

Strategie en aanpak

Aan de basis van onze strategie staat het optimaal inrichten van de performance campagnes. Door het inzetten van Scripts voor het automatisch pauzeren van advertenties, het invoegen van de meest up-to-date prijzen in de advertenties en het optimaliseren van biedingen is veel geld en tijd bespaard voor media inkoop. Dit budget is vervolgens ingezet om meer landen te targeten en op die manier op te schalen met het juiste rendement.

Met behulp van programmatic en geavanceerde display advertising benaderen we de gebruiker op het juiste moment met de juiste boodschap. Daarbij gaan we nog een stap verder door in de creatie van de content voor TomTom ons steentje bij  te dragen vanuit een social first approach. Door het gezamenlijk optrekken van Expand Online en a friend of mine wordt er nu gewerkt volgens een Full Funnel Approach, waarbij de resultaten van de social uitingen in Google Analytics en een attributiemodel worden meegenomen.

Resultaat

We zijn gestart met de livegang van de mediacampagnes in vijf landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland, USA en UK). Afhankelijk van de resultaten van ons media advies werd er uitgebreid naar andere landen. Omdat die er rooskleurig uitzagen, hebben we de campagnes uitgebreid in Australië, Spanje, Italië, België, Oostenrijk, Zweden en India.

Vijf leuke facts:

  1. De opbrengst van de campagnes is in anderhalf jaar tijd vervijfvoudigd, tegen een drie keer zo hoge ROAS (712% eind 2016).
  2. De campagnes besparen TomTom 460 uur per jaar op basis van scripts, en 100 uur door middel van automatisch bieden.
  3. Door het halverwege 2015 opgestarte SEO-project, schoot TomTom in de zoekresultaten van pagina 10 naar pagina 1.
  4. Facebook, Instagram en Twitter zijn belangrijke traffic drivers voor TomTom.com geworden. Zo werden er in 2016 via Facebook en Instagram bijna 60 miljoen personen wereldwijd bereikt.
  5. Op Facebook hebben we met TomTom de focus vooral op social video gelegd; 3 miljoen completed video views zijn hier onder andere het resultaat van.

Ben je benieuwd wat wij, als online marketing bureau, voor jou kunnen betekenen op het gebied van online media inkoop en advies? Neem dan contact op met Kim.