Terug naar het overzicht

My Jewellery

Ooit is My Jewellery gestart met het verkopen van sieraden via Facebook. Vandaag de dag is het sieradenlabel uitgegroeid tot online community en is het niet meer weg te denken uit het dagelijks beeld. My Jewellery inspireert namelijk honderdduizenden vrouwen (en mannen) met de nieuwste trends op het gebied van sieraden, accessoires en ook kleding.

my jewellery

Uitdaging

Aan Expand Online de eer om een social campagne op te richten, gezien het eerdere succes en de grote potentie voor My Jewellery op social media. Het doel? Maximaal rendement halen uit álle bestaande website bezoekers door dynamische retargeting, creatieve inzet van emoji’s en het gebruik van relevantie.

Wekenlang achtervolgd worden op Instagram of Facebook door advertenties waarin je toch niet geïnteresseerd bent? Vreselijk. Online marketing kan veel beter, dachten wij. De campagne hebben we dusdanig volledig ingericht op ‘relevantie’. Het mag geen geheim zijn dat je er als marketeer slim aan doet om in search-campagnes advertentiegroepen op te splitsen. Zo kun je een zo relevant mogelijke advertentie laten zien bij een bepaald zoekwoord. Op social media wordt deze best practice eigenlijk nooit toegepast, althans niet op de manier waarop de My Jewellery campagne momenteel ingericht is: met 132 campagnes, 256 advertentiesets en 512 advertenties verdeeld over 10 hoofdcategorieën. Wij hebben hier verandering in gebracht.

Strategie en aanpak

Dynamische retargeting is het toverwoord voor hoge relevantie van de advertenties.

Een websitebezoeker van MyJewellery.com krijgt op Facebook en/of Instagram de producten te zien die zij zelf bekeken hebben op de website. Dit wordt weergeven in een carrousel. Natuurlijk worden mensen die iets gekocht hebben de 20 dagen daaropvolgend uitgesloten van de campagne. De ervaring leert dat de doelgroep van My Jewellery regelmatig nieuwe aankopen doet, dus na 20 dagen is een koper mogelijk weer geïnteresseerd in een nieuwe aankoop.

Om maximaal rendement na te streven, zit de campagnestructuur met 132 campagnes iets ingewikkelder in elkaar. Zo wordt er in de advertentiegroepen niet alleen onderscheid gemaakt tussen product-bekijkers en winkelwagen-bezoekers, maar ook hoe lang dit geleden is. Om het budget zo efficiënt mogelijk in te zetten is rekening gehouden met de padlengte en vertraging van een aankoop. Deze informatie wordt uit Google Analytics gehaald. Tevens zijn de plaatsingen opgesplitst, denk hierbij aan plaatsingen in Facebook’s rechterkolom vs. tijdlijn. Op deze manier kunnen advertenties toegespitst en geoptimaliseerd worden op deze specifieke kenmerken.

Hoe zorgen we dat de doelgroep getriggerd wordt met onze advertenties?

My jewellery advertentie

  • De juiste tone of voice: Een van de grootste succesfactoren in deze campagne is het toevoegen van emoji’s geweest! De doelgroep communiceert zelf ook graag met emoji’s, daarom spreken we hen zoveel mogelijk in die taal aan. De emoji’s worden per bericht, product en sfeer geselecteerd.
  • User generated content: De relatief jonge doelgroep is goed getraind om advertenties uit te filteren uit de tijdlijn en deze niet echt te bekijken. Een welbekende best practice is om user generated content te gebruiken in plaats van in stock content. Dit zijn foto’s gemaakt door de doelgroep zelf en ‘blenden’ daardoor veel meer in de tijdlijn. Dit soort beelden gebruiken we ook in de advertenties en presteren dan ook goed.
  • Inspelen op actualiteit: Ook wordt er handig ingespeeld op bepaalde feestdagen, situaties en acties. Zo zijn er voor Valentijnsdag en Black Friday advertenties ingezet met een promotie, zoals geen verzendkosten, waardoor de conversie toenam.

Resultaten

Het resultaat van de campagne was zo goed, dat we door een accountmanager van Facebook benaderd zijn om onze aanpak te delen met andere adverteerders.

De campagne behaalde volgens de Facebook-charts de ‘maximale score’. Met elke euro die we investeerden genereerden we een opbrengst van €28,50. Dat is een ROAS van 2850%! Tegelijkertijd was het volume van de campagne ook aanzienlijk, met 17.000 klikken per maand hebben we zo’n 1,1 miljoen vertoningen gegenereerd die bijhebben gedragen aan de branding strategie van een zeer tevreden My Jewellery.