Terug naar het overzicht

 

Miss Etam

De kracht van het koppelen van data & kanalen 

Met haar historie van 90 jaar heeft Miss Etam een flinke naam opgebouwd in Nederland. Expand Online (part of Dept) helpt het damesmodemerk met het online bereiken van de Nederlandse vrouw. De afgelopen 6 maanden was het belangrijkste campagnedoel voor Miss Etam om een omzetstijging van 10% te behalen, door innovatieve (klant)data in te zetten. Het resultaat? Een stijging van maar liefst 20%!

Miss Etam

Strategie en aanpak

Zowel offline als online bedient Miss Etam elke dag duizenden klanten. Inzicht krijgen in het aankoopgedrag van de klanten en het gebruik van up-to-date klantdata is essentieel voor een optimale omnichannel experience. Via de volgende drie manieren zorgt Expand Online ervoor dat dit inzicht verkregen wordt en de klantdata gebruikt wordt in online campagnes.

1. Offline impact vergroten met AdWords In-Store Visits
De offline aanwezigheid van Miss Etam is, met bijna 100 winkels verspreid over heel Nederland, groot. Naar aanleiding van de online campagne is, met behulp van de In-Store Visits van AdWords, te zien hoeveel offline winkelbezoeken er hebben plaatsgevonden. Doordat bekend is hoeveel een winkelbezoek gemiddeld oplevert, is het mogelijk hier omzet aan toe te wijzen in AdWords. Dit zorgt ervoor dat we met onze online campagnes goed kunnen sturen op zowel een online als een offline omzetstijging.

2. Up-to-date klantdata in AdWords en in Facebook
Met ruim 1.000 online bestellingen per dag is de klantendatabase van Miss Etam ontzettend groot en veranderlijk. In AdWords en in Facebook gebruiken wij deze data in de vorm van mailing lists die wij targeten op bestaande en nieuwe klanten (met similar audience segments). Hierbij maken wij binnen de klantenkring van Miss Etam een onderscheid tussen klanten op basis van hun aankoopgedrag, waardoor meerdere doelgroepen ontstaan. Gezien de vele fluctuaties in de database is het dagelijks verversen van deze doelgroepen/ mailing lists zeer belangrijk, maar een handmatig en daardoor tijdrovend proces. Vandaar dat wij voor Miss Etam onze in-house ontwikkelde ELI tool (Email List Importer) gebruiken. Dit is een tool die dagelijks de laatste klantdata ophaalt uit de database van Miss Etam, deze data anonimiseert en met behulp van een SHA256 hash uploadt naar AdWords en Facebook, zodat wij de data binnen onze campagnes kunnen gebruiken.

3. Producten met de hoogste conversiekans prominent in Shopping en Facebook
Miss Etam verkoopt honderden verschillende producten in diverse productcategorieën. Niet elk product is een bestseller. Bij de keuze voor de producten die in zowel Google Shopping als in de dynamische prospecting campagnes op Facebook worden weergegeven, is deze verkoopinformatie erg belangrijk. Het is immers niet gewenst deze platformen te betalen om slecht verkopende producten prominent weer te geven. Het weergeven van populaire producten en bestsellers is het doel. Vandaar dat wij de bestsellers van Miss Etam met behulp van onze tool taggen, zodat we deze in Facebook en Google Shopping kunnen herkennen. We geven ze voorrang op producten die minder goed verkopen. Mits de bestseller ruim op voorraad is uiteraard; hier houden we rekening mee.

Mochten we overigens in de data zien dat een bestseller niet goed verkoopt in Google Shopping, dan wordt het product automatisch uitgesloten van de campagne. De performance van elk product binnen onze shopping campagnes wordt namelijk elke dag geheel automatisch geanalyseerd en beoordeeld. Zo betalen wij uiteindelijk alleen om producten weer te geven die de klanten van Miss Etam ook daadwerkelijk willen kopen.

Resultaten

Dat deze omnichannel aanpak het juiste effect heeft, is een understatement. Met een omzetstijging van 20% is het gestelde doel van 10% ruimschoots gehaald. Een enorme verbetering als gekeken wordt naar de omzet en volumes die Miss Etam dagelijks draait. Door middel van de juiste aanpak, slimme inzet van data en innovatieve tools is het ons samen met Miss Etam gelukt om de totale rentabiliteit van de campagne fors te verhogen. Zo dragen we op een zeer positieve manier bij aan de groei van het gehele modebedrijf.

Nieuwsgierig hoe dit allemaal werkt? Bekijk hieronder de video:

Wil jij ook een optimale omnichannel experience?

Of ben je gewoon nieuwsgierig en wil je meer informatie of advies voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op.