NL / EN

marlies dekkers

Lingeriemerk marlies dekkers geeft met haar ontwerpen uiting aan kracht en zelfvertrouwen van de vrouw. De samenwerking tussen Expand Online en marlies dekkers gaat alweer bijna vier jaar mee. In die tijd verschoof de focus van offline retail steeds meer naar online. En daarmee werd online zicht- en vindbaarheid nog belangrijker, evenals SEO en SEA. We adviseren hierin en bepalen samen de strategie.

Challenge

Het SEO-vriendelijk krijgen van de website was en is een van de grootste uitdagingen. Bij elk e-commerce platform zijn er veel en complexe keuzes te maken die van invloed zijn op onder andere techniek en SEO. Dat is bij Demandware niet anders. Om dit platform (technisch) goed te configureren, hebben we in samenwerking met marlies dekkers en onze technische partij aanzienlijke aanpassingen gedaan. Vorig jaar zijn hierin grote stappen gezet.

Momenteel is een belangrijke volgende stap het veroveren van de Duitse markt. Want waar marlies dekkers in Nederland een gevestigde naam is, zijn de Duitsers nog niet erg bekend met het modemerk. Daarom zetten we in Duitsland vooral advertising in gericht op brand building. Onze online campagnes in Duitsland zijn meer gericht op Display (bannering) dan op search. Veel tijd en aandacht gaat uit naar het verkennen van de markt en het spotten van kansen.

Verder spelen we continu het samenspel tussen kosten en inkomsten. Met als doel het vinden van de optimale Cost Per Order.

In Duitsland zijn onze campagnes veel meer gericht op brand building.

Strategie en Aanpak

Alles wat we doen voor marlies dekkers is erop gericht de e-commerce-omgeving tot een groot succes te maken. De online strategie vloeit voort uit de strategie van het merk. Daar zit vaak ook een advies voor social media (met name Instagram en Facebook) bij. Omdat er bij marlies dekkers nogal wat te kijken valt, adverteren we veel op de visueel interessante, sociale kanalen. Ook zetten we programmatic buying in. Met deze real-time bidding strategie krijgen we steeds meer inzicht in de doelgroep en de kosten van conversie.

Resultaat

Wat betreft SEO hebben we in een jaar tijd 25 belangrijke keywords in de top 10 van Google gekregen. Tussen deze keywords zitten bovendien generieke termen met hoge zoekvolumes, zoals ‘bh’ en ‘bh kopen’.

De ROAS (Return on Ad Spend) op de inzet van Google AdWords is in het eerste kwartaal van 2016 met 30% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Naast een verbetering in ROAS is de totale opbrengst ook met ruim 40% toegenomen. We hebben in Q1 dus niet alleen meer verdiend per order (ROAS), maar ook meer verkocht. De totale omzet is flink toegenomen.

“In Expand Online hebben we een uitstekende strategische sparringpartner gevonden op het gebied van online marketing, die actief meedenkt in het realiseren van onze business doelstellingen. In de afgelopen jaren hebben we consistente groei gerealiseerd in onze SEA, SEO en sociale kanalen.”

Jerome Orlemans Head of Ecommerce