NL / EN

Cooling down the planet met Justdiggit, Google en Expand Online (part of Dept)

In de week van de Amerikaanse verkiezingen bereikte het zoekwoord ‘climate change’ een toppunt in Nederland (bron: Google Trends). In vijf jaar tijd is de interesse (of zorg?) niet zo groot geweest. En terecht, ons klimaat verandert en dat heeft een flinke impact. Hoe kunnen we dit proces omdraaien met een duurzame oplossing? Justdiggit heeft het antwoord: vegetatie.

Expand Online verzorgde de deelname aan het Google Grants Pro programma voor Justdiggit. Daarmee creëren we onbetaald wereldwijde aandacht en goede vindbaarheid in de Google-zoekmachine in verschillende talen voor Justdiggit.

Justdiggit

Gratis adverteren

Google biedt gratis advertentiebudget voor goede doelen onder de naam Google Grants. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Samen met Expand Online heeft Justdiggit een Google Grants Pro account geactiveerd, waarbij Justdiggit een budget van $40.000 per maand beschikbaar gesteld krijgt om te besteden aan advertenties in de Google zoekmachine.

Naamsbekendheid vergroten

Expand Online ondersteunt Justdiggit door mee te denken in de online strategie en onbetaald beheer van de AdWords-campagne. De campagne is erop gericht om mensen, met name jongeren, te activeren en bewust te maken dat er oplossingen zijn. Er is gekozen voor een wereldwijde aanpak, waarbij zoekwoorden in relevante thema’s worden ingekocht. Als iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘global warming’, ‘waterschaarste’ of ‘ontbossing’ kan het goed zijn dat er een advertentie van Justdiggit verschijnt.

Justdiggit

In de campagne wordt ook ingespeeld op actuele zaken. Onder de noemer Juststopit werd tijdens het overleg van de klimaattop een advertentie vertoond met het aantal seconden dat de klimaattop aan het overleggen is, zonder dat er concrete acties ondernomen worden.

Naast het vergroten van de naamsbekendheid is de AdWords-campagne is er ook op gericht om donaties aan te moedigen. De focuslanden naast Nederland en België zijn Zuid Afrika, Australië/Nieuw Zeeland, de Verenigde Staten, Canada, de Filipijnen, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Resultaat

De campagne draagt met bijna een miljoen advertentievertoningen (Q4 2016) bij aan de naamsbekendheid van Justdiggit. De interesse is hoog, met een gemiddelde doorklikratio van boven de 5% zijn er bijna 53 duizend klikken geweest naar de website www.justdiggit.org. Er zijn tientallen donaties gegenereerd met een gemiddelde waarde van 50 euro per donatie.

Wessel van Eerden, oprichter van Justdiggit: “Wij krijgen altijd veel positieve energie van de bezoekjes aan Expand Online. We hebben zelf geen capaciteit om de campagne te beheren en zijn daarom heel erg blij met het partnerschap. Het bureau is een serieuze speler in de markt en geeft ons daarmee ook extra credibility. We weten gewoon zeker dat de campagne door de beste mensen beheerd wordt, dat is fijn. We hebben zelfs hun motto aan onze muur gehangen: Hocus pocus, keep the focus!

Over Justdiggit

“Gaten graven” is natuurlijk veel te kort door de bocht. Justdiggit doet grootschalige ecosysteem-herstelprojecten met als ultieme doelstelling om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Justdiggit is partner van de Universiteit Wageningen, waardoor ze precies weten waar hun activiteiten de grootste kans van slagen hebben. Elk project krijgt lokaal ownership door een financiële incentive. In combinatie met duurzaam landbeheer en een coachende rol van Justdiggit krijgen lokale bewoners steeds meer voordelen van het herstelde land, waardoor het geheel zichzelf in stand kan houden. Lees meer op www.justdiggit.org.

Justdiggit

Justdiggit