NL / EN

Hogeschool Leiden brengt data tot leven

In het laatste jaar van de middelbare school sta je voor een belangrijke keuze: het kiezen van de juiste vervolgopleiding. Aan open dagen geen gebrek, maar hoe maak je als hogeschool het onderscheid? Hogeschool Leiden koos voor een online marketing-campagne. Met Google AdWords, remarketing, social advertising en e-mailmarketing bereikten ze de aanstormende talenten.

De campagne leverde ontzettend veel data op die we kunnen gebruiken om toekomstige marketingcampagnes realtime bij te sturen. Maar data goed gebruiken is niet makkelijk. Daarom besloot Hogeschool Leiden de data samen met ons bij elkaar te brengen en te vertalen naar een eenvoudig dashboard met de datavisualisatietool Klipfolio.

Klipfolio

In totaal biedt Hogeschool Leiden 28 verschillende opleidingen aan. Al deze opleidingen hebben hun eigen targets en mediabudget. De strategie wordt tijdens de campagnes voortdurend aangescherpt. Hiervoor werken we intensief samen met de centrale marketingafdeling en opleidingsmanagers. Het aanmeld-target per opleiding staat centraal. Dit lijkt een simpele KPI, maar de data is verspreid over meerdere bronnen. Klipfolio stelt ons in staat de verschillende bronnen samen te voegen in een custom-made dashboard.

Nick Hansen Wagensveld van Hogeschool Leiden: “Voorheen konden wij moeilijk inschatten of we de targets zouden halen. Door het dashboard hebben we op elk moment van de dag inzicht in de resultaten, zien we in één ogenblik welke opleidingen onder target blijven en of we dus extra moeten inzetten op bepaalde campagnes.”

Conversiedata

Het dashboard geeft waardevolle inzichten in de conversiedata. Zo kwam naar voren dat de meerderheid van de studenten zich vlak voor de open dag inschrijft, terwijl het oriëntatieproces al veel eerder start. Op basis daarvan is besloten om aan het begin van campagnes stevig in te zetten op awareness en branding. Pas in een later stadium worden de pijlen gericht op conversie.

Het bijsturen op basis van data houdt echter niet op bij de campagnes voor de open dagen. Het dashboard geeft Hogeschool Leiden ook inzicht in het opkomstpercentage en het tijdstip van opkomst.

Nick Hansen Wagensveld: “Eigenlijk maken we tijdens de Open Dag zelf heel veel gebruik van het dashboard. Het geeft ons real-time informatie over de bezoekers. Zo weten we hoeveel bezoekers, en dus potentiële studenten al op de Open Dag zijn. We overzien alles; dus ook de drukte binnen de hogeschool.”

Data Driven Marketing-strategie

Met behulp van data-visualisatie is een eerste stap gezet in een Data Driven Marketing strategie. Maar dit is niet het eindstation. Momenteel breiden we het dashboard uit, waardoor het ook ingezet kan worden in de aanloop naar andere voorlichtingsevenementen, zoals proefstuderen. Daarnaast leiden de nieuwe inzichten uit het dashboard weer tot nieuwe wensen. De komende tijd voegen we nog meer databronnen toe aan het dashboard. Hiermee worden de marketeers van Hogeschool Leiden nog beter ondersteund in hun marketingactiviteiten.

Nick Hansen Wagensveld: “Klipfolio helpt ons bij het inzichtelijk maken van resultaten en trends. Een volgende stap is het in kaart brengen van de gehele Customer Journey van potentiële studenten. Verder gaan we in de toekomst onderzoeken of we Klipfolio kunnen gebruiken om ook onze email- en SEO-campagnes inzichtelijk te maken en trends te ontdekken. Daarnaast willen we open dagen met elkaar kunnen vergelijken om trends te ontdekken.”