NL / EN

Erasmus Universiteit

Wat 5 jaar geleden begon met samenwerkingen op het gebied van SEA met de RSM en ESAA, mondde 3 jaar later uit in het winnen van de online marketing aanbesteding van de gehele Erasmus Universiteit Rotterdam. En dat houdt in dat we nu SEO, web analytics projecten en campagnes voor Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn doen. We denken daarnaast steeds meer mee over de website van Erasmus zelf en doen naast doelgroeponderzoek ook veel verschillende A/B testen om campagnes en websitegedrag te verbeteren.

Challenge

De Erasmus Universiteit (EUR) heeft veel losse faculteiten en BV’s, met ieder hun eigen probleemstellingen en wensen. Aan ons de taak de individuele faculteiten in hun behoeften te voorzien en samen met marketingcommunicatie het overzicht te bewaken. Niet alleen proberen we een lijn te krijgen in de vele, losse projecten, veel aandacht gaat ook uit naar het toepassen van learnings uit de verschillende campagnes. Grote uitdaging daarbij is het grip krijgen en houden op de jonge doelgroep.

Strategie en Aanpak

Campagnes gericht op de student beginnen met branding onder middelbare scholieren en eindigen op het moment dat de student zich inschrijft voor een bachelor. Deze online customer journey van de student is kanaaloverstijgend en kan jaren duren. Tijdens onze internationale brandingcampagne Make it Happen verspreidden we video’s via YouTube en Facebook om de scholieren kennis te laten maken met EUR. Het moment dat een scholier zich vervolgens daadwerkelijk gaat oriënteren op een studie, is pas zo’n twee jaar later en vraagt weer om andere kanalen. Doordat we alles doormeten kunnen we aan elke fase de juiste KPI’s koppelen. Via DoubleClick for Search rapporteren we de resultaten van de verschillende campagnes per land en per faculteit.

Met name internationaal speelt SEA een grote rol. Veel studenten en potentiele studenten zijn op zoek naar studies in het buitenland en rankings van universiteiten. Naarmate ze beter weten wat en waar ze willen studeren, zoeken ze steeds specifieker. Door de online resultaten met de data van de EUR te combineren, weten we de steden en gebieden waar kwalitatieve studenten vandaan komen steeds beter te lokaliseren. Daar spelen we met SEA slim op in door zichtbaarheid alleen te vergroten op deze specifieke locaties.

Daarnaast is het de uitdaging om de doelgroep na de eerste kennismaking te blijven ‘verleiden’. Met remarketing campagnes via het Google Display Network en Facebook brengen we gerichte call to actions onder de aandacht zoals inschrijfdata en brochures. We houden daarbij altijd rekening met het laatste gedrag dat iemand online heeft vertoond.

Resultaten

In 2015 kreeg de Erasmus Universiteit meer dan een half miljoen website bezoekers via Google AdWords. Het aantal internationale, geïnteresseerde studenten (incl. NAW- gegevens) kwam boven de 4.000 uit. Nationaal lag dat op 10.000. In totaal is dit een groei van 6% ten opzichte van 2014 (binnen dezelfde mediabesteding).

Vanuit Facebook bezochten 44.990 mensen de site en was er een engagement ratio van gemiddeld 1%. De optimalisatieslag in search die het meeste opviel was een CTR-stijging van 88% in Q1 2016 ten opzichte van Q1 2015. In dezelfde periode behaalden we een CPC-daling van -5,6%.