Terug naar het overzicht

Dekbeddiscounter

Na een dag hard werken snakt iedereen naar het moment om fijn onder de wol te kruipen. Maar welke wol? Dekbed Discounter biedt voor ieder wat wils aan. Expand Online adviseerde Dekbed Discounter op het gebied van SEO om online zicht- en vindbaarheid te vergroten. Met als uiteindelijk doel om een groei in organisch verkeer en totale omzet te realiseren. En dat is gelukt; met een tussentijds verhoogd doel is de share van organisch verkeer in de marketingmix gestegen tot een aanzienlijk aandeel van de totale omzet. De totale stijging? 300% in een jaar!

Challenge

Met grote concurrenten in de gevestigde markt zoals Ikea, Bol.com en Smulders Textiel – waarbij ook dekbedden in allerlei verschillende soorten en maten aangeboden worden – is het lastig je te kunnen onderscheiden in de massa van concurrerende zoekwoorden.

Toch besloot Dekbed Discounter zichzelf een ambitieus doel te stellen: de huidige omzet uit organisch verkeer verhogen met 175%. Van een klein aandeel van de omzet, naar een moneymaker. Hoe? Door te winnen van de concurrenten met behulp van externe expertise. Mede door de vindbaarheid te vergroten en door synergie: samen dingen gedaan krijgen en niet eindeloos over praten.

Strategie/Aanpak

Kevin (senior SEO consultant): “We zijn gestart met het opnieuw leggen van het fundament van de website.” De eerste stap in het zoekoptimalisatie-proces berustte dus op het herindelen van het menu op de website. De informatiearchitectuur is aangepast door categorieën toe te voegen, op te splitsen en te verbeteren binnen de menustructuur en te focussen op niet honderd, maar duizenden zoekwoorden(combinaties) tegelijk.

De next step? Content, content, content. Want goede content is van belang op websites zoals die van Dekbed Discounter. De focus in deze stap lag op het schrijven en redigeren van verkoopteksten, het schrijven van blogs en het creëren van de gekste content-opties die je maar kunt bedenken. Na content volgde linkbuilding: lifestyle- en interieur blogs werden benaderd om Dekbed Discounter onder de aandacht te brengen. Ook externe bloggers en andere social influencers met hoge outreach werden ingezet.

Samen leidden deze stappen tot het afstrepen van gestelde doelen en de groene vinkjes konden worden gezet. Helemaal volgens het motto van Dekbed Discounter: “Getting things done”. Het vertrouwen van de klant groeide en er werd meer ruimte gecreëerd in het spotten van kansen en mogelijkheden. 1+1=3 en dat weet Dekbed Discounter ook.

We kwamen tot een volgend voorstel: “Als je ons de sleutels tot je website geeft, dan boeken wij het gewenste resultaat. Binnen 6 maanden”. Akkoord werd gegeven, de ‘sleutels’ werden overhandigd tot het CMS en de content werd direct geplaatst, technische optimalisaties samen doorgevoerd en “veel vinkjes gezet”. Na 6 maanden? Ontvingen wij dit bericht:

Resultaten

Het aandeel van organische omzet had als doel 175% groei, ondanks de groei van betaalde kanalen. Dit is bereikt. Zelfs zodanig goed bereikt dat het doel verhoogd is tot 200%. De organische omzet groeide daarbij harder dan de betaalde omzet, ondanks de verhoogde media spend op andere kanalen.

Naast het bereiken van het omzetdoel voor de klant is er ook volledige carte blanche en vertrouwen gerealiseerd naar ons toe. Hierdoor werd de mogelijkheid gecreëerd om nieuwe productcategorieën voor te stellen op basis van veel gezochte items. Een goed voorbeeld hiervan is de kinderklamboe: een item dat geïntroduceerd is en ook werkelijk een gat in de markt bleek te zijn.

En het afgelopen kwartaal? +279% omzet ten opzichte van vorig jaar.

Een belangrijke voetnoot bij de resultaten is nog te noemen dat bovenstaande resultaten inclusief organisch homepage verkeer is. Filteren we homepage, actiecampagne landingspagina’s en de contactpagina uit de resultaten, dan is de stijging (“non-branded”) ±550% ten opzichte van vorig jaar.  

Op naar de volgende doelstelling, de boxspringmarkt veroveren!